TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carlos Afonso Ferreira dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Andrade, Welison Alan Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833
Resumo: In this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment.
id UFMS-4_f5273961d35ae2ceb16049eb203269a5
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9833
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOLFORMACIÓN DOCENTE EN EDUCACIÓN FÍSICA: CONOCIEMIENTO PROPUESTO PARA LA ENSEÑANZA DA DANZA EN LA ESCUELAFORMAÇÃO DOCENTE EM EDUCAÇÃO FÍSICA: SABERES PROPOSTOS PARA O ENSINO DA DANÇA NA ESCOLAFormação DocenteEducação FísicaDançaEscolaTeacher TrainingPhysical EducationDanceSchoolFormación DocenteEducación FísicaDanzaEscuelaIn this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment.En este estudio pretendemos analizar los conocimientos tratados en las clases de un componente curricular del grado en Educación Física de la Universidad Federal de Pará, con énfasis en el conocimiento enfocado en la enseñanza de la danza en la escuela. La técnica de investigación utilizada fue la observación de los participantes y la puntuación de campo. Como resultado, sistematizamos el conocimiento relacionado con los factores de movimiento de Rudolf Laban, la concepción de la danza como construcción sociocultural, conciencia corporal y procesos creativos. Concluimos que tales conocimientos, dentro de la formación inicial bajo análisis y en la dirección de una mirada crítica, tienen como objetivo experiencias creativas, conscientes y reconstruidas con la danza en el entorno escolar.Neste estudo temos como objetivo analisar os saberes tratados em aulas de um componente curricular da licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pará, com ênfase para os saberes voltados ao ensino da dança na escola. A técnica de pesquisa utilizada foi a observação participante e a nota de campo. Como resultado, sistematizamos os saberes relacionados aos fatores de movimento de Rudolf Laban, a concepção de dança como construção sociocultural, a consciência corporal e os processos criativos. Concluímos que tais saberes, dentro da formação inicial em análise e na direção de um olhar crítico, visam vivências criativas, conscientes e reconstruídas com a dança no ambiente escolar.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 57-702178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833/6810Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Carlos Afonso Ferreira dosAndrade, Welison Alan Gonçalves2020-04-03T18:19:30Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9833Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-04-03T18:19:30Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
FORMACIÓN DOCENTE EN EDUCACIÓN FÍSICA: CONOCIEMIENTO PROPUESTO PARA LA ENSEÑANZA DA DANZA EN LA ESCUELA
FORMAÇÃO DOCENTE EM EDUCAÇÃO FÍSICA: SABERES PROPOSTOS PARA O ENSINO DA DANÇA NA ESCOLA
title TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
spellingShingle TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
Santos, Carlos Afonso Ferreira dos
Formação Docente
Educação Física
Dança
Escola
Teacher Training
Physical Education
Dance
School
Formación Docente
Educación Física
Danza
Escuela
title_short TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
title_full TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
title_fullStr TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
title_sort TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
author Santos, Carlos Afonso Ferreira dos
author_facet Santos, Carlos Afonso Ferreira dos
Andrade, Welison Alan Gonçalves
author_role author
author2 Andrade, Welison Alan Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carlos Afonso Ferreira dos
Andrade, Welison Alan Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Educação Física
Dança
Escola
Teacher Training
Physical Education
Dance
School
Formación Docente
Educación Física
Danza
Escuela
topic Formação Docente
Educação Física
Dança
Escola
Teacher Training
Physical Education
Dance
School
Formación Docente
Educación Física
Danza
Escuela
description In this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833/6810
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 57-70
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460650688512