TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833 |
Resumo: | In this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment. |
id |
UFMS-4_f5273961d35ae2ceb16049eb203269a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9833 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOLFORMACIÓN DOCENTE EN EDUCACIÓN FÍSICA: CONOCIEMIENTO PROPUESTO PARA LA ENSEÑANZA DA DANZA EN LA ESCUELAFORMAÇÃO DOCENTE EM EDUCAÇÃO FÍSICA: SABERES PROPOSTOS PARA O ENSINO DA DANÇA NA ESCOLAFormação DocenteEducação FísicaDançaEscolaTeacher TrainingPhysical EducationDanceSchoolFormación DocenteEducación FísicaDanzaEscuelaIn this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment.En este estudio pretendemos analizar los conocimientos tratados en las clases de un componente curricular del grado en Educación Física de la Universidad Federal de Pará, con énfasis en el conocimiento enfocado en la enseñanza de la danza en la escuela. La técnica de investigación utilizada fue la observación de los participantes y la puntuación de campo. Como resultado, sistematizamos el conocimiento relacionado con los factores de movimiento de Rudolf Laban, la concepción de la danza como construcción sociocultural, conciencia corporal y procesos creativos. Concluimos que tales conocimientos, dentro de la formación inicial bajo análisis y en la dirección de una mirada crítica, tienen como objetivo experiencias creativas, conscientes y reconstruidas con la danza en el entorno escolar.Neste estudo temos como objetivo analisar os saberes tratados em aulas de um componente curricular da licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pará, com ênfase para os saberes voltados ao ensino da dança na escola. A técnica de pesquisa utilizada foi a observação participante e a nota de campo. Como resultado, sistematizamos os saberes relacionados aos fatores de movimento de Rudolf Laban, a concepção de dança como construção sociocultural, a consciência corporal e os processos criativos. Concluímos que tais saberes, dentro da formação inicial em análise e na direção de um olhar crítico, visam vivências criativas, conscientes e reconstruídas com a dança no ambiente escolar.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 57-702178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833/6810Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Carlos Afonso Ferreira dosAndrade, Welison Alan Gonçalves2020-04-03T18:19:30Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9833Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-04-03T18:19:30Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL FORMACIÓN DOCENTE EN EDUCACIÓN FÍSICA: CONOCIEMIENTO PROPUESTO PARA LA ENSEÑANZA DA DANZA EN LA ESCUELA FORMAÇÃO DOCENTE EM EDUCAÇÃO FÍSICA: SABERES PROPOSTOS PARA O ENSINO DA DANÇA NA ESCOLA |
title |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL |
spellingShingle |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL Santos, Carlos Afonso Ferreira dos Formação Docente Educação Física Dança Escola Teacher Training Physical Education Dance School Formación Docente Educación Física Danza Escuela |
title_short |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL |
title_full |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL |
title_fullStr |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL |
title_full_unstemmed |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL |
title_sort |
TEACHER TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION: KNOWING PROPOSALS FOR TEACHING DANCE IN SCHOOL |
author |
Santos, Carlos Afonso Ferreira dos |
author_facet |
Santos, Carlos Afonso Ferreira dos Andrade, Welison Alan Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Welison Alan Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carlos Afonso Ferreira dos Andrade, Welison Alan Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Educação Física Dança Escola Teacher Training Physical Education Dance School Formación Docente Educación Física Danza Escuela |
topic |
Formação Docente Educação Física Dança Escola Teacher Training Physical Education Dance School Formación Docente Educación Física Danza Escuela |
description |
In this research we aim to analyze the knowledge treated in classes of a curricular component of the degree in Physical Education of the Federal University of Pará, with emphasis on knowledge focused on dance teaching at school. The research technique used was participant observation and field score. As a result, we systematize knowledge related to Rudolf Laban's motion factors, the conception of dance as sociocultural construction, body awareness and creative processes. We conclude that such knowledge, within the initial formation under analysis and in the direction of a critical look, aim at creative, conscious and reconstructed experiences with dance in the school environment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9833/6810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 57-70 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460650688512 |