CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Costa, Lidinei
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Quintino Rocha, Ana Paula, de Loyola Ruas Lima, Inácio, Cruz Nascimento, Jussara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: GESTO-Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810
Resumo: Society is in constant transformation and, consequently, education is also influenced by such changes, reflecting on teacher training, students and ways of learning and teaching. In this sense, the present study sought to identify the characteristics of a good teacher in the conception of students of a technical course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). Qualitative, exploratory research was chosen, using bibliographical survey and field research as technical procedures. Data collection was carried out with the application of a questionnaire and the qualitative analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse method. The result revealed that affective relationships and scientific mastery are the aspects most valued by students.
id UFMS-5_3b4f5e407fe87cbbcebad7e7944acee3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufms.br:article/18810
network_acronym_str UFMS-5
network_name_str GESTO-Debate
repository_id_str
spelling CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: Educação. Formação docente. Ensino. Discentes.Society is in constant transformation and, consequently, education is also influenced by such changes, reflecting on teacher training, students and ways of learning and teaching. In this sense, the present study sought to identify the characteristics of a good teacher in the conception of students of a technical course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). Qualitative, exploratory research was chosen, using bibliographical survey and field research as technical procedures. Data collection was carried out with the application of a questionnaire and the qualitative analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse method. The result revealed that affective relationships and scientific mastery are the aspects most valued by students.A sociedade está em constante transformação e, por consequência, a educação também é influenciada por tais mudanças, refletindo na formação docente, nos estudantes e nas formas de aprender e de ensinar. Nesse sentido, o presente estudo buscou identificar as características de um bom professor na concepção dos discentes de um curso técnico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG). Elegeu-se a pesquisa qualitativa, exploratória, utilizando-se o levantamento bibliográfico e a pesquisa de campo como procedimentos técnicos. A coleta de dados foi realizada com a aplicação de questionário e a análise qualitativa das respostas foi feita por meio do método do Discurso do Sujeito Coletivo. O resultado revelou que as relações afetivas e o domínio científico são os aspectos mais valorizados pelos alunos.Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/1881010.55028/gd.v7i01.18810 Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo2595-3109reponame:GESTO-Debateinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSporhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12825https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12826Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Costa, LidineiQuintino Rocha, Ana Paula de Loyola Ruas Lima, Inácio Cruz Nascimento, Jussara 2024-01-28T21:22:16Zoai:periodicos.ufms.br:article/18810Revistahttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebateONGhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/oair.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com2595-31092595-3109opendoar:2024-01-28T21:22:16GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
title CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
spellingShingle CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
Santos Costa, Lidinei
Educação. Formação docente. Ensino. Discentes.
title_short CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
title_full CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
title_fullStr CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
title_full_unstemmed CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
title_sort CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
author Santos Costa, Lidinei
author_facet Santos Costa, Lidinei
Quintino Rocha, Ana Paula
de Loyola Ruas Lima, Inácio
Cruz Nascimento, Jussara
author_role author
author2 Quintino Rocha, Ana Paula
de Loyola Ruas Lima, Inácio
Cruz Nascimento, Jussara
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Costa, Lidinei
Quintino Rocha, Ana Paula
de Loyola Ruas Lima, Inácio
Cruz Nascimento, Jussara
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Formação docente. Ensino. Discentes.
topic Educação. Formação docente. Ensino. Discentes.
description Society is in constant transformation and, consequently, education is also influenced by such changes, reflecting on teacher training, students and ways of learning and teaching. In this sense, the present study sought to identify the characteristics of a good teacher in the conception of students of a technical course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). Qualitative, exploratory research was chosen, using bibliographical survey and field research as technical procedures. Data collection was carried out with the application of a questionnaire and the qualitative analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse method. The result revealed that affective relationships and scientific mastery are the aspects most valued by students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810
10.55028/gd.v7i01.18810
url https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810
identifier_str_mv 10.55028/gd.v7i01.18810
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12825
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12826
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.
dc.source.none.fl_str_mv Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo
2595-3109
reponame:GESTO-Debate
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str GESTO-Debate
collection GESTO-Debate
repository.name.fl_str_mv GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv r.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com
_version_ 1797239857364336640