CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | GESTO-Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810 |
Resumo: | Society is in constant transformation and, consequently, education is also influenced by such changes, reflecting on teacher training, students and ways of learning and teaching. In this sense, the present study sought to identify the characteristics of a good teacher in the conception of students of a technical course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). Qualitative, exploratory research was chosen, using bibliographical survey and field research as technical procedures. Data collection was carried out with the application of a questionnaire and the qualitative analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse method. The result revealed that affective relationships and scientific mastery are the aspects most valued by students. |
id |
UFMS-5_3b4f5e407fe87cbbcebad7e7944acee3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufms.br:article/18810 |
network_acronym_str |
UFMS-5 |
network_name_str |
GESTO-Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: Educação. Formação docente. Ensino. Discentes.Society is in constant transformation and, consequently, education is also influenced by such changes, reflecting on teacher training, students and ways of learning and teaching. In this sense, the present study sought to identify the characteristics of a good teacher in the conception of students of a technical course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). Qualitative, exploratory research was chosen, using bibliographical survey and field research as technical procedures. Data collection was carried out with the application of a questionnaire and the qualitative analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse method. The result revealed that affective relationships and scientific mastery are the aspects most valued by students.A sociedade está em constante transformação e, por consequência, a educação também é influenciada por tais mudanças, refletindo na formação docente, nos estudantes e nas formas de aprender e de ensinar. Nesse sentido, o presente estudo buscou identificar as características de um bom professor na concepção dos discentes de um curso técnico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG). Elegeu-se a pesquisa qualitativa, exploratória, utilizando-se o levantamento bibliográfico e a pesquisa de campo como procedimentos técnicos. A coleta de dados foi realizada com a aplicação de questionário e a análise qualitativa das respostas foi feita por meio do método do Discurso do Sujeito Coletivo. O resultado revelou que as relações afetivas e o domínio científico são os aspectos mais valorizados pelos alunos.Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/1881010.55028/gd.v7i01.18810 Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo2595-3109reponame:GESTO-Debateinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSporhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12825https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12826Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Costa, LidineiQuintino Rocha, Ana Paula de Loyola Ruas Lima, Inácio Cruz Nascimento, Jussara 2024-01-28T21:22:16Zoai:periodicos.ufms.br:article/18810Revistahttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebateONGhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/oair.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com2595-31092595-3109opendoar:2024-01-28T21:22:16GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
title |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
spellingShingle |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: Santos Costa, Lidinei Educação. Formação docente. Ensino. Discentes. |
title_short |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
title_full |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
title_fullStr |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
title_full_unstemmed |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
title_sort |
CONCEPÇÕES SOBRE O “BOM PROFESSOR” E SUA PRÁTICA: |
author |
Santos Costa, Lidinei |
author_facet |
Santos Costa, Lidinei Quintino Rocha, Ana Paula de Loyola Ruas Lima, Inácio Cruz Nascimento, Jussara |
author_role |
author |
author2 |
Quintino Rocha, Ana Paula de Loyola Ruas Lima, Inácio Cruz Nascimento, Jussara |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Costa, Lidinei Quintino Rocha, Ana Paula de Loyola Ruas Lima, Inácio Cruz Nascimento, Jussara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Formação docente. Ensino. Discentes. |
topic |
Educação. Formação docente. Ensino. Discentes. |
description |
Society is in constant transformation and, consequently, education is also influenced by such changes, reflecting on teacher training, students and ways of learning and teaching. In this sense, the present study sought to identify the characteristics of a good teacher in the conception of students of a technical course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). Qualitative, exploratory research was chosen, using bibliographical survey and field research as technical procedures. Data collection was carried out with the application of a questionnaire and the qualitative analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse method. The result revealed that affective relationships and scientific mastery are the aspects most valued by students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810 10.55028/gd.v7i01.18810 |
url |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810 |
identifier_str_mv |
10.55028/gd.v7i01.18810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12825 https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18810/12826 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo 2595-3109 reponame:GESTO-Debate instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
GESTO-Debate |
collection |
GESTO-Debate |
repository.name.fl_str_mv |
GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
r.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com |
_version_ |
1797239857364336640 |