ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: JULIANA FERREIRA DE ALMEIDA
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8625
Resumo: This research is focused on education regarding ethnic-racial relations through the teaching of art as an instrument of representation and appreciation of African culture. The development of didactic classes is proposed, covering the teaching of Afro-Brazilian history and culture, in accordance with laws nº 10.639/03 and nº 11.645/08 that made the teaching of Afro-Brazilian culture mandatory, with the aim of promoting social principles multicultural and legitimately democratic, associated with confronting racism in the school space. Seeking to involve students in the debate on the construction of social identities, multiculturalism, ethnic diversities, racism and African culture. The proposed pedagogical intervention was developed at EMEB José Torquato da Silva (Cuiabá/MT), with the 4th year C class - considered a multiethnic class - and was built from a theoretical reflection around decolonial thinking with a dialogue with following authors: Eliane Cavalleiro (2001 and 2003), Djamila Ribeiro (2019) and bell hooks (2017), women who contextualize the racism present in education. This intervention is based on the works of Cuiabana artist Paty Wolff, who, through paintings, sculptures and illustrations from her book Como Aves no Céu de Aruanda (Entrelinhas, 2021), works on the representation and look at the bodies of black people. (to the).
id UFMS_1ee3a9f7dba2031a9595bfb612bc4372
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/8625
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2024-04-02T18:14:11Z2024-04-02T18:14:11Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8625This research is focused on education regarding ethnic-racial relations through the teaching of art as an instrument of representation and appreciation of African culture. The development of didactic classes is proposed, covering the teaching of Afro-Brazilian history and culture, in accordance with laws nº 10.639/03 and nº 11.645/08 that made the teaching of Afro-Brazilian culture mandatory, with the aim of promoting social principles multicultural and legitimately democratic, associated with confronting racism in the school space. Seeking to involve students in the debate on the construction of social identities, multiculturalism, ethnic diversities, racism and African culture. The proposed pedagogical intervention was developed at EMEB José Torquato da Silva (Cuiabá/MT), with the 4th year C class - considered a multiethnic class - and was built from a theoretical reflection around decolonial thinking with a dialogue with following authors: Eliane Cavalleiro (2001 and 2003), Djamila Ribeiro (2019) and bell hooks (2017), women who contextualize the racism present in education. This intervention is based on the works of Cuiabana artist Paty Wolff, who, through paintings, sculptures and illustrations from her book Como Aves no Céu de Aruanda (Entrelinhas, 2021), works on the representation and look at the bodies of black people. (to the).A presente pesquisa está focada na educação para com as relações étnico-raciais através do ensino de arte como instrumento de representação e valorização da cultura africana. Propõem-se o desenvolvimento de aulas didáticas, contemplando o ensino da história e cultura afro-brasileira, em acordo com as leis nº 10.639/03 e nº 11.645/08 que tornaram obrigatório o ensino de cultura afrobrasileira, com o objetivo de promover princípios sociais multiculturais e legitimamente democráticos, associados ao enfrentamento do racismo no espaço escolar. Buscando envolver os(as) estudantes no debate sobre a construção de identidades sociais, multiculturalismo, diversidades étnicas, racismo e cultura africana. A proposta de intervenção pedagógica foi desenvolvida na EMEB José Torquato da Silva (Cuiabá/MT), com a turma do 4ºano C - considerada uma turma multiétnica - e foi construída a partir de uma reflexão teórica em torno do pensamento decolonial com um diálogo com os seguintes autores: Eliane Cavalleiro (2001 e 2003), Djamila Ribeiro (2019) e bell hooks (2017), mulheres que contextualizam o racismo presente na educação. A referida intervenção parte das obras da artista cuiabana Paty Wolff, que, através de pinturas, esculturas e ilustrações de seu livro Como pássaros no céu de Aruanda (Entrelinhas, 2021), trabalha a representação e o olhar sobre os corpos dos(as) negros(as).Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilRelações Étnico-raciaisRacismoEducaçãoARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSimone Rocha de AbreuJULIANA FERREIRA DE ALMEIDAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALJuliana Ferreira Artigo e Proposta Didatica.pdfJuliana Ferreira Artigo e Proposta Didatica.pdfapplication/pdf1550740https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8625/-1/Juliana%20Ferreira%20Artigo%20e%20Proposta%20Didatica.pdffed73bee1fa304da767be70786e23002MD5-1123456789/86252024-04-02 14:14:12.281oai:repositorio.ufms.br:123456789/8625Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-04-02T18:14:12Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
spellingShingle ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
JULIANA FERREIRA DE ALMEIDA
Relações Étnico-raciais
Racismo
Educação
title_short ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_full ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_fullStr ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_full_unstemmed ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_sort ARTISTA PATY WOLFF - CONTRIBUIÇÃO PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS DE ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
author JULIANA FERREIRA DE ALMEIDA
author_facet JULIANA FERREIRA DE ALMEIDA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Simone Rocha de Abreu
dc.contributor.author.fl_str_mv JULIANA FERREIRA DE ALMEIDA
contributor_str_mv Simone Rocha de Abreu
dc.subject.por.fl_str_mv Relações Étnico-raciais
Racismo
Educação
topic Relações Étnico-raciais
Racismo
Educação
description This research is focused on education regarding ethnic-racial relations through the teaching of art as an instrument of representation and appreciation of African culture. The development of didactic classes is proposed, covering the teaching of Afro-Brazilian history and culture, in accordance with laws nº 10.639/03 and nº 11.645/08 that made the teaching of Afro-Brazilian culture mandatory, with the aim of promoting social principles multicultural and legitimately democratic, associated with confronting racism in the school space. Seeking to involve students in the debate on the construction of social identities, multiculturalism, ethnic diversities, racism and African culture. The proposed pedagogical intervention was developed at EMEB José Torquato da Silva (Cuiabá/MT), with the 4th year C class - considered a multiethnic class - and was built from a theoretical reflection around decolonial thinking with a dialogue with following authors: Eliane Cavalleiro (2001 and 2003), Djamila Ribeiro (2019) and bell hooks (2017), women who contextualize the racism present in education. This intervention is based on the works of Cuiabana artist Paty Wolff, who, through paintings, sculptures and illustrations from her book Como Aves no Céu de Aruanda (Entrelinhas, 2021), works on the representation and look at the bodies of black people. (to the).
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-04-02T18:14:11Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-04-02T18:14:11Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8625
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8625/-1/Juliana%20Ferreira%20Artigo%20e%20Proposta%20Didatica.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv fed73bee1fa304da767be70786e23002
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678500920295424