(IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MAÍRA EULINA MENEZES DO NASCIMENTO E MEDEIROS
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8469
Resumo: The article addresses the topic of discipline and indiscipline in Early Childhood Education. Its general objective is to understand what academic research says about the ways in which issues related to school indiscipline are dealt with when it comes to children in Early Childhood Education. The starting point was the following problem: how to value the child's role as protagonist of the learning process, as well as their manifestations of creativity and/or spontaneity, given the challenges of managing time and learning spaces in early childhood education classrooms? To this end, the research was based, from the perspective of qualitative research, on the mapping and analysis of academic productions on the topic. The results highlighted the need for initial and continued training of teachers, principals and other members of the school environment that conceptually addresses issues of discipline and indiscipline; as well as that there be further studies on the topic, mainly from the perspective of children's narratives.
id UFMS_27439b4801f8d33a4352db3fcb43f334
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/8469
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2024-03-01T19:18:34Z2024-03-01T19:18:34Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8469The article addresses the topic of discipline and indiscipline in Early Childhood Education. Its general objective is to understand what academic research says about the ways in which issues related to school indiscipline are dealt with when it comes to children in Early Childhood Education. The starting point was the following problem: how to value the child's role as protagonist of the learning process, as well as their manifestations of creativity and/or spontaneity, given the challenges of managing time and learning spaces in early childhood education classrooms? To this end, the research was based, from the perspective of qualitative research, on the mapping and analysis of academic productions on the topic. The results highlighted the need for initial and continued training of teachers, principals and other members of the school environment that conceptually addresses issues of discipline and indiscipline; as well as that there be further studies on the topic, mainly from the perspective of children's narratives.O artigo aborda a temática da disciplina e indisciplina na Educação Infantil. Tem por objetivo geral compreender o que dizem as pesquisas acadêmicas sobre as formas como as questões relacionadas à indisciplina escolar são tratadas quando se refere a crianças da Educação Infantil. Partiu-se da seguinte problemática: como valorizar a atuação da criança como protagonista do processo de aprendizagem, bem como suas manifestações de criatividade e/ou espontaneidade, diante dos desafios de gestão dos tempos e espaços de aprendizagem nas salas de educação infantil? Para tanto, a pesquisa pautou-se, na perspectiva da pesquisa qualitativa, no mapeamento e análise das produções acadêmicas sobre o tema. Os resultados apontaram a necessidade de formação inicial e continuada dos/as professores/as, diretores/as e demais integrantes do ambiente escolar que aborde conceitualmente as questões de disciplina e indisciplina; bem como que haja maiores estudos sobre o tema, principalmente na perspectiva da narrativa infantil.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasIndisciplinaEducação InfantilDisciplina(IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICASinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSANDRA NOVAIS SOUSAMAÍRA EULINA MENEZES DO NASCIMENTO E MEDEIROSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL11792.pdf11792.pdfapplication/pdf558928https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8469/-1/11792.pdf255b32cf5722b3df5f2f6929b069c441MD5-1123456789/84692024-03-01 15:18:35.068oai:repositorio.ufms.br:123456789/8469Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-03-01T19:18:35Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
title (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
spellingShingle (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
MAÍRA EULINA MENEZES DO NASCIMENTO E MEDEIROS
Indisciplina
Educação Infantil
Disciplina
Ciências Humanas
title_short (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
title_full (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
title_fullStr (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
title_full_unstemmed (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
title_sort (IN)DISCIPLINA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS
author MAÍRA EULINA MENEZES DO NASCIMENTO E MEDEIROS
author_facet MAÍRA EULINA MENEZES DO NASCIMENTO E MEDEIROS
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv SANDRA NOVAIS SOUSA
dc.contributor.author.fl_str_mv MAÍRA EULINA MENEZES DO NASCIMENTO E MEDEIROS
contributor_str_mv SANDRA NOVAIS SOUSA
dc.subject.por.fl_str_mv Indisciplina
Educação Infantil
Disciplina
topic Indisciplina
Educação Infantil
Disciplina
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description The article addresses the topic of discipline and indiscipline in Early Childhood Education. Its general objective is to understand what academic research says about the ways in which issues related to school indiscipline are dealt with when it comes to children in Early Childhood Education. The starting point was the following problem: how to value the child's role as protagonist of the learning process, as well as their manifestations of creativity and/or spontaneity, given the challenges of managing time and learning spaces in early childhood education classrooms? To this end, the research was based, from the perspective of qualitative research, on the mapping and analysis of academic productions on the topic. The results highlighted the need for initial and continued training of teachers, principals and other members of the school environment that conceptually addresses issues of discipline and indiscipline; as well as that there be further studies on the topic, mainly from the perspective of children's narratives.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-03-01T19:18:34Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-03-01T19:18:34Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8469
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8469/-1/11792.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 255b32cf5722b3df5f2f6929b069c441
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678598020530176