O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FERNANDA DA CUNHA RIBEIRO
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: MAIKELY TOMAZ SILVA
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7049
Resumo: The objective of this article was to investigate how playfulness, through play, games and toys, can collaborate with the child's teaching-learning process in Early Childhood Education, also identifying the need for pedagogical work aimed at improving and adapting activity proposals. . The methodology used for this article was bibliographical research, based on a survey of previously published works relating to the topic, as well as reports of practical pedagogical experiences based on empirical research. It is believed that the natural nature of human beings at the beginning of life contains games, which generally happen at random. In Municipal Early Childhood Education Centers - CMEIs, the teacher needs to be aware of its relevance, however it is necessary for it to become part of the child's learning. In Early Childhood Education, through play and fantasy, the child acquires most of their cognitive, emotional, social and motor repertoires and the teacher has the ability to encourage playful activities, through costumes, toys, games, music, theater, etc. Some activities we accompany reflect the importance of including playful moments, combined with games and games, into the educational process of children. It is therefore concluded that playing, without a doubt, contributes to the social, cognitive, motor and affective formation of the child.
id UFMS_3275e71a1d90cb59ce162c9b3fe81988
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7049
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-24T13:11:32Z2023-11-24T13:11:32Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7049The objective of this article was to investigate how playfulness, through play, games and toys, can collaborate with the child's teaching-learning process in Early Childhood Education, also identifying the need for pedagogical work aimed at improving and adapting activity proposals. . The methodology used for this article was bibliographical research, based on a survey of previously published works relating to the topic, as well as reports of practical pedagogical experiences based on empirical research. It is believed that the natural nature of human beings at the beginning of life contains games, which generally happen at random. In Municipal Early Childhood Education Centers - CMEIs, the teacher needs to be aware of its relevance, however it is necessary for it to become part of the child's learning. In Early Childhood Education, through play and fantasy, the child acquires most of their cognitive, emotional, social and motor repertoires and the teacher has the ability to encourage playful activities, through costumes, toys, games, music, theater, etc. Some activities we accompany reflect the importance of including playful moments, combined with games and games, into the educational process of children. It is therefore concluded that playing, without a doubt, contributes to the social, cognitive, motor and affective formation of the child.O objetivo deste artigo foi investigar como a ludicidade, por meio da brincadeira, jogos e brinquedos podem colaborar com o processo de ensino-aprendizagem da criança na Educação Infantil, identificando também a necessidade de um trabalho pedagógico direcionado para melhorar e adaptar as propostas de atividades. A metodologia utilizada para esse artigo foi pesquisa bibliográfica, feita a partir de um levantamento de trabalhos já publicados referentes ao tema, bem como relatos de vivências práticas pedagógicas a partir da pesquisa empírica. Acredita-se que o natural do ser humano no início de vida contém brincadeiras, que geralmente acontecem sem hora. Nos Centros Municipais de Educação Infantil - CMEIs, o professor necessita ter consciência de sua relevância, todavia é necessário que a mesma se torne parte do aprendizado da criança. Na Educação Infantil, mediante a brincadeira e a fantasia, a criança adquire a maior parte de seus repertórios cognitivos, emocionais, sociais e motores e o professor tem a capacidade de fomentar atividades lúdicas, através de fantasias, brinquedos, jogos, música, teatro, etc. Algumas atividades acompanhadas por nós refletem a importância de inserir momentos lúdicos, aliados a brincadeiras e jogos para o processo educativo de crianças. Conclui-se desta forma que o brincar, sem dúvida, colabora na formação social, cognitiva, motora e afetiva da criança.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraAtividades lúdicasBrincarAprendizagemCriança.O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTILinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisFRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANAFERNANDA DA CUNHA RIBEIROMAIKELY TOMAZ SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL1439.pdf1439.pdfapplication/pdf306260https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7049/-1/1439.pdf8fc24e563a0df6654f6396d97ac97c8fMD5-1123456789/70492023-11-24 09:11:33.657oai:repositorio.ufms.br:123456789/7049Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-24T13:11:33Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
spellingShingle O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
FERNANDA DA CUNHA RIBEIRO
Atividades lúdicas
Brincar
Aprendizagem
Criança.
Ciências Exatas e da Terra
title_short O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_full O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_fullStr O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_full_unstemmed O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_sort O BRINCAR COMO FACILITADOR DO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
author FERNANDA DA CUNHA RIBEIRO
author_facet FERNANDA DA CUNHA RIBEIRO
MAIKELY TOMAZ SILVA
author_role author
author2 MAIKELY TOMAZ SILVA
author2_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA
dc.contributor.author.fl_str_mv FERNANDA DA CUNHA RIBEIRO
MAIKELY TOMAZ SILVA
contributor_str_mv FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA
dc.subject.por.fl_str_mv Atividades lúdicas
Brincar
Aprendizagem
Criança.
topic Atividades lúdicas
Brincar
Aprendizagem
Criança.
Ciências Exatas e da Terra
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
description The objective of this article was to investigate how playfulness, through play, games and toys, can collaborate with the child's teaching-learning process in Early Childhood Education, also identifying the need for pedagogical work aimed at improving and adapting activity proposals. . The methodology used for this article was bibliographical research, based on a survey of previously published works relating to the topic, as well as reports of practical pedagogical experiences based on empirical research. It is believed that the natural nature of human beings at the beginning of life contains games, which generally happen at random. In Municipal Early Childhood Education Centers - CMEIs, the teacher needs to be aware of its relevance, however it is necessary for it to become part of the child's learning. In Early Childhood Education, through play and fantasy, the child acquires most of their cognitive, emotional, social and motor repertoires and the teacher has the ability to encourage playful activities, through costumes, toys, games, music, theater, etc. Some activities we accompany reflect the importance of including playful moments, combined with games and games, into the educational process of children. It is therefore concluded that playing, without a doubt, contributes to the social, cognitive, motor and affective formation of the child.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-24T13:11:32Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-24T13:11:32Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7049
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7049/-1/1439.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8fc24e563a0df6654f6396d97ac97c8f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552806130810880