A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264 |
Resumo: | This article aims to discuss how foster care interferes with the child's adaptation process in Early Childhood Education and how the teacher's behavior towards family members can have a positive or negative impact on this process. Taking into account that the moment of reception is important and essential, not only for the child, but also for the adult responsible for the child, since this adult is often overcome by feelings of anguish, fear, insecurities and uncertainties about leaving the child under the teacher's care was, until then, an unknown figure for both. In this sense, the objectives were proposed to present the importance of considering the child's emotions during the school adaptation period, contextualize the relationship between detachment from the family at the beginning of the child's schooling and establish a relationship between the identity of the teacher's training and behavior. when children are welcomed into Early Childhood Education. This is a bibliographical research based on books, articles and magazines related to the topic. |
id |
UFMS_4a7117c2c96c2ce8f44c15bfe31d104d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/7264 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-11-29T16:00:08Z2023-11-29T16:00:08Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264This article aims to discuss how foster care interferes with the child's adaptation process in Early Childhood Education and how the teacher's behavior towards family members can have a positive or negative impact on this process. Taking into account that the moment of reception is important and essential, not only for the child, but also for the adult responsible for the child, since this adult is often overcome by feelings of anguish, fear, insecurities and uncertainties about leaving the child under the teacher's care was, until then, an unknown figure for both. In this sense, the objectives were proposed to present the importance of considering the child's emotions during the school adaptation period, contextualize the relationship between detachment from the family at the beginning of the child's schooling and establish a relationship between the identity of the teacher's training and behavior. when children are welcomed into Early Childhood Education. This is a bibliographical research based on books, articles and magazines related to the topic.O presente artigo visa discorrer sobre, como o acolhimento familiar interfere no processo de adaptação da criança na Educação Infantil e como o comportamento do professor perante aos familiares, pode impactar de maneira positiva ou negativa nesse processo. Levando em consideração que o momento da acolhida é importante e essencial, não somente para a criança, mas também para o adulto responsável pela mesma, uma vez que, esse adulto é tomado muitas vezes por sentimentos de angústia, medo, inseguranças e incertezas por deixar a criança sob cuidados da professora até então uma figura desconhecida para ambos. Neste sentido foi proposto como objetivos apresentar a importância de se considerar as emoções da criança no período de adaptação escolar, contextualizar a relação existente entre o desapego da família no início da escolarização da criança e estabelecer uma relação da identidade da formação e do comportamento do professor no momento da acolhida das crianças na Educação Infantil. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica baseada em livros, artigos e revistas relacionadas ao tema.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasAcolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor.A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisJANETE ROSA DA FONSECAJANAINA CORDEIRO FRANCISCOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL1055.pdf1055.pdfapplication/pdf237579https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7264/-1/1055.pdf67c971cffa8810c654183de1ad7b085aMD5-1123456789/72642023-11-29 12:00:08.703oai:repositorio.ufms.br:123456789/7264Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-29T16:00:08Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
title |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
spellingShingle |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil JANAINA CORDEIRO FRANCISCO Acolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor. Ciências Humanas |
title_short |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
title_full |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
title_fullStr |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
title_sort |
A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil |
author |
JANAINA CORDEIRO FRANCISCO |
author_facet |
JANAINA CORDEIRO FRANCISCO |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
JANETE ROSA DA FONSECA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
JANAINA CORDEIRO FRANCISCO |
contributor_str_mv |
JANETE ROSA DA FONSECA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor. |
topic |
Acolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor. Ciências Humanas |
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
description |
This article aims to discuss how foster care interferes with the child's adaptation process in Early Childhood Education and how the teacher's behavior towards family members can have a positive or negative impact on this process. Taking into account that the moment of reception is important and essential, not only for the child, but also for the adult responsible for the child, since this adult is often overcome by feelings of anguish, fear, insecurities and uncertainties about leaving the child under the teacher's care was, until then, an unknown figure for both. In this sense, the objectives were proposed to present the importance of considering the child's emotions during the school adaptation period, contextualize the relationship between detachment from the family at the beginning of the child's schooling and establish a relationship between the identity of the teacher's training and behavior. when children are welcomed into Early Childhood Education. This is a bibliographical research based on books, articles and magazines related to the topic. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-29T16:00:08Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-29T16:00:08Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv |
|
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7264/-1/1055.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
67c971cffa8810c654183de1ad7b085a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815448036190453760 |