A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: JANAINA CORDEIRO FRANCISCO
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264
Resumo: This article aims to discuss how foster care interferes with the child's adaptation process in Early Childhood Education and how the teacher's behavior towards family members can have a positive or negative impact on this process. Taking into account that the moment of reception is important and essential, not only for the child, but also for the adult responsible for the child, since this adult is often overcome by feelings of anguish, fear, insecurities and uncertainties about leaving the child under the teacher's care was, until then, an unknown figure for both. In this sense, the objectives were proposed to present the importance of considering the child's emotions during the school adaptation period, contextualize the relationship between detachment from the family at the beginning of the child's schooling and establish a relationship between the identity of the teacher's training and behavior. when children are welcomed into Early Childhood Education. This is a bibliographical research based on books, articles and magazines related to the topic.
id UFMS_4a7117c2c96c2ce8f44c15bfe31d104d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7264
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-29T16:00:08Z2023-11-29T16:00:08Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264This article aims to discuss how foster care interferes with the child's adaptation process in Early Childhood Education and how the teacher's behavior towards family members can have a positive or negative impact on this process. Taking into account that the moment of reception is important and essential, not only for the child, but also for the adult responsible for the child, since this adult is often overcome by feelings of anguish, fear, insecurities and uncertainties about leaving the child under the teacher's care was, until then, an unknown figure for both. In this sense, the objectives were proposed to present the importance of considering the child's emotions during the school adaptation period, contextualize the relationship between detachment from the family at the beginning of the child's schooling and establish a relationship between the identity of the teacher's training and behavior. when children are welcomed into Early Childhood Education. This is a bibliographical research based on books, articles and magazines related to the topic.O presente artigo visa discorrer sobre, como o acolhimento familiar interfere no processo de adaptação da criança na Educação Infantil e como o comportamento do professor perante aos familiares, pode impactar de maneira positiva ou negativa nesse processo. Levando em consideração que o momento da acolhida é importante e essencial, não somente para a criança, mas também para o adulto responsável pela mesma, uma vez que, esse adulto é tomado muitas vezes por sentimentos de angústia, medo, inseguranças e incertezas por deixar a criança sob cuidados da professora até então uma figura desconhecida para ambos. Neste sentido foi proposto como objetivos apresentar a importância de se considerar as emoções da criança no período de adaptação escolar, contextualizar a relação existente entre o desapego da família no início da escolarização da criança e estabelecer uma relação da identidade da formação e do comportamento do professor no momento da acolhida das crianças na Educação Infantil. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica baseada em livros, artigos e revistas relacionadas ao tema.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasAcolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor.A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisJANETE ROSA DA FONSECAJANAINA CORDEIRO FRANCISCOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL1055.pdf1055.pdfapplication/pdf237579https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7264/-1/1055.pdf67c971cffa8810c654183de1ad7b085aMD5-1123456789/72642023-11-29 12:00:08.703oai:repositorio.ufms.br:123456789/7264Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-29T16:00:08Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
title A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
spellingShingle A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
JANAINA CORDEIRO FRANCISCO
Acolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor.
Ciências Humanas
title_short A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
title_full A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
title_fullStr A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
title_full_unstemmed A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
title_sort A importância do acolhimento familiar no processo de adaptação da criança na Educação Infantil
author JANAINA CORDEIRO FRANCISCO
author_facet JANAINA CORDEIRO FRANCISCO
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv JANETE ROSA DA FONSECA
dc.contributor.author.fl_str_mv JANAINA CORDEIRO FRANCISCO
contributor_str_mv JANETE ROSA DA FONSECA
dc.subject.por.fl_str_mv Acolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor.
topic Acolhimento. Adaptação. Educação Infantil. Família. Professor.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This article aims to discuss how foster care interferes with the child's adaptation process in Early Childhood Education and how the teacher's behavior towards family members can have a positive or negative impact on this process. Taking into account that the moment of reception is important and essential, not only for the child, but also for the adult responsible for the child, since this adult is often overcome by feelings of anguish, fear, insecurities and uncertainties about leaving the child under the teacher's care was, until then, an unknown figure for both. In this sense, the objectives were proposed to present the importance of considering the child's emotions during the school adaptation period, contextualize the relationship between detachment from the family at the beginning of the child's schooling and establish a relationship between the identity of the teacher's training and behavior. when children are welcomed into Early Childhood Education. This is a bibliographical research based on books, articles and magazines related to the topic.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-29T16:00:08Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-29T16:00:08Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7264/-1/1055.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 67c971cffa8810c654183de1ad7b085a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448036190453760