Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371 |
Resumo: | The study reflects on the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, based on the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (Brazil, 2008) and the National Policy for the Protection of the Rights of Persons with Autism Spectrum Disorder ( Law No. 12,764, of 2012) in relation to material and human resources in the school context. The reflections aimed at this inclusion were carried out through qualitative research and interviews with informants from a public school in the city of Três Lagoas - Mato Grosso do Sul, to identify resources and practices for inclusion, as well as the lack of them, in the context school. From this arise some challenges, which in this field of knowledge are still faced at both a theoretical, technical and social level, without many questions and few answers related to the meaning of school inclusion. |
id |
UFMS_b1b81ec074c23ab17e962bce6981cb6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/7371 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-11-30T12:59:58Z2023-11-30T12:59:58Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371The study reflects on the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, based on the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (Brazil, 2008) and the National Policy for the Protection of the Rights of Persons with Autism Spectrum Disorder ( Law No. 12,764, of 2012) in relation to material and human resources in the school context. The reflections aimed at this inclusion were carried out through qualitative research and interviews with informants from a public school in the city of Três Lagoas - Mato Grosso do Sul, to identify resources and practices for inclusion, as well as the lack of them, in the context school. From this arise some challenges, which in this field of knowledge are still faced at both a theoretical, technical and social level, without many questions and few answers related to the meaning of school inclusion.O estudo faz reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com Transtorno do Espectro Autista, a partir da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (Brasil,2008) e da Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista (Lei Nº 12.764, de 2012) em relação aos recursos de materiais e humanos no contexto escolar. As reflexões dirigidas a esta inclusão se fizeram por meio da pesquisa qualitativa e entrevistas com informantes de uma escola pública da cidade de Três Lagoas -Mato Grosso do Sul, para identificação dos recursos e práticas para a inclusão, bem como a falta deles, no contexto escolar. Disto decorrem alguns desafios, que nesse campo de conhecimento ainda se enfrentam em nível tanto teórico quanto técnico e social, sem muitos questionamentos e poucas respostas relacionadas ao sentido da inclusão escolar.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSEducação EspecialPolíticas de InclusãoTranstorno do Espectro AutistaReflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMoreira, Rozemeiry dos Santos MarquesRibeiro, Rafaela Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL5201.pdf5201.pdfapplication/pdf312660https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7371/1/5201.pdfb8bc3596ae1740c634510b5bed23a218MD51123456789/73712024-09-10 10:37:17.154oai:repositorio.ufms.br:123456789/7371Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-09-10T14:37:17Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
title |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
spellingShingle |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista Ribeiro, Rafaela Roberto Educação Especial Políticas de Inclusão Transtorno do Espectro Autista |
title_short |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
title_full |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
title_fullStr |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
title_sort |
Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista |
author |
Ribeiro, Rafaela Roberto |
author_facet |
Ribeiro, Rafaela Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Rafaela Roberto |
contributor_str_mv |
Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Políticas de Inclusão Transtorno do Espectro Autista |
topic |
Educação Especial Políticas de Inclusão Transtorno do Espectro Autista |
description |
The study reflects on the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, based on the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (Brazil, 2008) and the National Policy for the Protection of the Rights of Persons with Autism Spectrum Disorder ( Law No. 12,764, of 2012) in relation to material and human resources in the school context. The reflections aimed at this inclusion were carried out through qualitative research and interviews with informants from a public school in the city of Três Lagoas - Mato Grosso do Sul, to identify resources and practices for inclusion, as well as the lack of them, in the context school. From this arise some challenges, which in this field of knowledge are still faced at both a theoretical, technical and social level, without many questions and few answers related to the meaning of school inclusion. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-30T12:59:58Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-30T12:59:58Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7371/1/5201.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b8bc3596ae1740c634510b5bed23a218 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815447967012749312 |