Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Rafaela Roberto
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371
Resumo: The study reflects on the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, based on the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (Brazil, 2008) and the National Policy for the Protection of the Rights of Persons with Autism Spectrum Disorder ( Law No. 12,764, of 2012) in relation to material and human resources in the school context. The reflections aimed at this inclusion were carried out through qualitative research and interviews with informants from a public school in the city of Três Lagoas - Mato Grosso do Sul, to identify resources and practices for inclusion, as well as the lack of them, in the context school. From this arise some challenges, which in this field of knowledge are still faced at both a theoretical, technical and social level, without many questions and few answers related to the meaning of school inclusion.
id UFMS_b1b81ec074c23ab17e962bce6981cb6c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7371
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-30T12:59:58Z2023-11-30T12:59:58Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371The study reflects on the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, based on the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (Brazil, 2008) and the National Policy for the Protection of the Rights of Persons with Autism Spectrum Disorder ( Law No. 12,764, of 2012) in relation to material and human resources in the school context. The reflections aimed at this inclusion were carried out through qualitative research and interviews with informants from a public school in the city of Três Lagoas - Mato Grosso do Sul, to identify resources and practices for inclusion, as well as the lack of them, in the context school. From this arise some challenges, which in this field of knowledge are still faced at both a theoretical, technical and social level, without many questions and few answers related to the meaning of school inclusion.O estudo faz reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com Transtorno do Espectro Autista, a partir da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (Brasil,2008) e da Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista (Lei Nº 12.764, de 2012) em relação aos recursos de materiais e humanos no contexto escolar. As reflexões dirigidas a esta inclusão se fizeram por meio da pesquisa qualitativa e entrevistas com informantes de uma escola pública da cidade de Três Lagoas -Mato Grosso do Sul, para identificação dos recursos e práticas para a inclusão, bem como a falta deles, no contexto escolar. Disto decorrem alguns desafios, que nesse campo de conhecimento ainda se enfrentam em nível tanto teórico quanto técnico e social, sem muitos questionamentos e poucas respostas relacionadas ao sentido da inclusão escolar.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSEducação EspecialPolíticas de InclusãoTranstorno do Espectro AutistaReflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMoreira, Rozemeiry dos Santos MarquesRibeiro, Rafaela Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL5201.pdf5201.pdfapplication/pdf312660https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7371/1/5201.pdfb8bc3596ae1740c634510b5bed23a218MD51123456789/73712024-09-10 10:37:17.154oai:repositorio.ufms.br:123456789/7371Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-09-10T14:37:17Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
title Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
spellingShingle Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
Ribeiro, Rafaela Roberto
Educação Especial
Políticas de Inclusão
Transtorno do Espectro Autista
title_short Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
title_full Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
title_fullStr Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
title_full_unstemmed Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
title_sort Reflexões sobre a inclusão escolar do aluno com transtorno do espectro autista
author Ribeiro, Rafaela Roberto
author_facet Ribeiro, Rafaela Roberto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Rafaela Roberto
contributor_str_mv Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Políticas de Inclusão
Transtorno do Espectro Autista
topic Educação Especial
Políticas de Inclusão
Transtorno do Espectro Autista
description The study reflects on the school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder, based on the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (Brazil, 2008) and the National Policy for the Protection of the Rights of Persons with Autism Spectrum Disorder ( Law No. 12,764, of 2012) in relation to material and human resources in the school context. The reflections aimed at this inclusion were carried out through qualitative research and interviews with informants from a public school in the city of Três Lagoas - Mato Grosso do Sul, to identify resources and practices for inclusion, as well as the lack of them, in the context school. From this arise some challenges, which in this field of knowledge are still faced at both a theoretical, technical and social level, without many questions and few answers related to the meaning of school inclusion.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-30T12:59:58Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-30T12:59:58Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7371
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7371/1/5201.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b8bc3596ae1740c634510b5bed23a218
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815447967012749312