Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gabriela Oliveira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/1467
Resumo: In recent years evasion has been very prevalent in Brazil, especially when it comes to higher education, which has taken on a large scale and, consequently, has an impact on academic studies and professionalization. Therefore, this work will seek to counter the main reasons that lead to the evasion of the administration course of UFR - Rondonópolis Campus. For this research it was defined that the methods used will be qualitative and quantitative, because besides the evasion we will know why the students do not finish the course within the expected 4 years. Data collection will be done with teachers, students through interviews, questionnaires. The data will be analyzed by SPSS software using statistical model, factorial analysis and comparative among means. The main findings were that for the enrolled students the only hypothesis that corroborated was hypothesis number 3 with the institutional aspects factor. For students with evaded hypotheses that corroborate were, hypothesis 2 with the variable institution of origin with the factor’s city and structure of the institution. Hypothesis 3 was also corroborated with the age variable for the course choice factors, and hypothesis 10 with the time variable that led from high school completion to higher education that corroborated the factors of institution and staff structure. The results of the analyzes presented here have been discussed, so as to reinforce the findings of this research.
id UFMT-1_c8b8face0e3879673bece999386580a2
oai_identifier_str oai:localhost:1/1467
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CURCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOEvasão universitáriaAdministraçãoEnsino superiorConclusão tardiaUniversity evasionAdministrationHigher educationLate conclusionIn recent years evasion has been very prevalent in Brazil, especially when it comes to higher education, which has taken on a large scale and, consequently, has an impact on academic studies and professionalization. Therefore, this work will seek to counter the main reasons that lead to the evasion of the administration course of UFR - Rondonópolis Campus. For this research it was defined that the methods used will be qualitative and quantitative, because besides the evasion we will know why the students do not finish the course within the expected 4 years. Data collection will be done with teachers, students through interviews, questionnaires. The data will be analyzed by SPSS software using statistical model, factorial analysis and comparative among means. The main findings were that for the enrolled students the only hypothesis that corroborated was hypothesis number 3 with the institutional aspects factor. For students with evaded hypotheses that corroborate were, hypothesis 2 with the variable institution of origin with the factor’s city and structure of the institution. Hypothesis 3 was also corroborated with the age variable for the course choice factors, and hypothesis 10 with the time variable that led from high school completion to higher education that corroborated the factors of institution and staff structure. The results of the analyzes presented here have been discussed, so as to reinforce the findings of this research.Nos últimos anos a evasão tem sido muito ocorrente no Brasil, principalmente quando se trata ensino superior isso vem tomando grandes proporções e, consequentemente, impacta nos estudos e na profissionalização do acadêmico. Portanto, esse trabalho buscou contrapor as principais razões que levam a evasão do curso de administração da UFMT– Campus de Rondonópolis. Por esta pesquisa definiu-se que os métodos utilizados serão qualitativos e quantitativos, dessa forma além da evasão busca-se saber o porquê os acadêmicos não concluem o curso dentro do prazo exigido de 4 anos. A coleta de dados foi feita com professores, alunos por meio de entrevistas, questionários. Os dados foram tratados pela análise de conteúdo e pelo software SPSS utilizando modelos estatísticos, análise fatorial e os comparativos entre médias. As principais descobertas foram que para os alunos matriculados a única hipótese que corroborou foi a hipótese número 3 com o fator aspectos institucionais. Já para os alunos com situação de evadidos as hipóteses que se corroborram foram, a hipótese 2 com a variável instituição de procedência com os fatores cidade e estrutura da instituição. A hipótese 3 também foi corroborada com a variável idade para os fatores escolha do curso, e a hipótese 10 com a variável do tempo que levou da conclusão do ensino médio para o ensino superior que corroborou com os fatores da estrutura da instituição e pessoal. Os resultados das análises aqui apresentadas foram discutidos, de maneira que reforce a descobertas desta pesquisa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonopólisAdministração - CURCardoso, André Luís Janzkovskihttp://lattes.cnpq.br/3915316192050513Cardoso, André Luís Janzkovskihttp://lattes.cnpq.br/3915316192050513Waltrick, Maria Saletehttp://lattes.cnpq.br/6651035991731060Anghinoni, Ediane Márcia Lazzarihttp://lattes.cnpq.br/5416548885689306Santos, Gabriela Oliveira2019-11-05T18:08:04Z2019-08-292019-11-05T18:08:04Z2019-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSANTOS, Gabriela Oliveira. Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR. 2019. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2019.http://bdm.ufmt.br/handle/1/1467porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-11-11T06:00:22Zoai:localhost:1/1467Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2019-11-11T06:00:22falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2019-11-11T06:00:22Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
title Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
spellingShingle Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
Santos, Gabriela Oliveira
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
Evasão universitária
Administração
Ensino superior
Conclusão tardia
University evasion
Administration
Higher education
Late conclusion
title_short Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
title_full Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
title_fullStr Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
title_full_unstemmed Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
title_sort Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR
author Santos, Gabriela Oliveira
author_facet Santos, Gabriela Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cardoso, André Luís Janzkovski
http://lattes.cnpq.br/3915316192050513
Cardoso, André Luís Janzkovski
http://lattes.cnpq.br/3915316192050513
Waltrick, Maria Salete
http://lattes.cnpq.br/6651035991731060
Anghinoni, Ediane Márcia Lazzari
http://lattes.cnpq.br/5416548885689306
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gabriela Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
Evasão universitária
Administração
Ensino superior
Conclusão tardia
University evasion
Administration
Higher education
Late conclusion
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
Evasão universitária
Administração
Ensino superior
Conclusão tardia
University evasion
Administration
Higher education
Late conclusion
description In recent years evasion has been very prevalent in Brazil, especially when it comes to higher education, which has taken on a large scale and, consequently, has an impact on academic studies and professionalization. Therefore, this work will seek to counter the main reasons that lead to the evasion of the administration course of UFR - Rondonópolis Campus. For this research it was defined that the methods used will be qualitative and quantitative, because besides the evasion we will know why the students do not finish the course within the expected 4 years. Data collection will be done with teachers, students through interviews, questionnaires. The data will be analyzed by SPSS software using statistical model, factorial analysis and comparative among means. The main findings were that for the enrolled students the only hypothesis that corroborated was hypothesis number 3 with the institutional aspects factor. For students with evaded hypotheses that corroborate were, hypothesis 2 with the variable institution of origin with the factor’s city and structure of the institution. Hypothesis 3 was also corroborated with the age variable for the course choice factors, and hypothesis 10 with the time variable that led from high school completion to higher education that corroborated the factors of institution and staff structure. The results of the analyzes presented here have been discussed, so as to reinforce the findings of this research.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-05T18:08:04Z
2019-08-29
2019-11-05T18:08:04Z
2019-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Gabriela Oliveira. Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR. 2019. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2019.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/1467
identifier_str_mv SANTOS, Gabriela Oliveira. Percepção dos alunos sobre a conclusão tardia do curso de graduação em administração da UFMT/CUR. 2019. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2019.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/1467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis
UFMT CUR - Rondonopólis
Administração - CUR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis
UFMT CUR - Rondonopólis
Administração - CUR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012954218496000