Pedagogy of alternation in field education in a public school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746 |
Resumo: | the text reflects on the construction of Field Education with Pedagogy of Alternation in a municipal public school in Ji-Paraná / RO in order to highlight elements of the rural education Process for a field education. The methodology used is action research, with participant observation. It is concluded that a new pedagogical process appears with insecurities and conflicts, and Pedagogy of Alternation shifts the actions of the individual to the collective, forcing the subjects to integrate. Other important aspects are: criticality and protagonism of the students; proximity between teachers, administrators, students and their families; monitoring by the Municipal Education Secretariat. |
id |
UFMT-3_074e6fbaab8f29cca649954a4b8d7d89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12746 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogy of alternation in field education in a public schoolPEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA EDUCAÇÃO DO CAMPO EM UMA ESCOLA PÚBLICAEducação do campoPedagogia da alternânciaEscola públicaEducampothe text reflects on the construction of Field Education with Pedagogy of Alternation in a municipal public school in Ji-Paraná / RO in order to highlight elements of the rural education Process for a field education. The methodology used is action research, with participant observation. It is concluded that a new pedagogical process appears with insecurities and conflicts, and Pedagogy of Alternation shifts the actions of the individual to the collective, forcing the subjects to integrate. Other important aspects are: criticality and protagonism of the students; proximity between teachers, administrators, students and their families; monitoring by the Municipal Education Secretariat.O texto reflete sobre a construção da Educação do Campo com Pedagogia da alternância em uma escola pública municipal de Ji-Paraná/RO com o objetivo de evidenciar elementos do Processo da educação rural para a educação do campo. A metodologia utilizada é a pesquisa-ação, com observação participante. Conclui-se que um novo processo pedagógico surge com inseguranças e conflitos, e a pedagogia da alternância desloca os fazeres do individual ao coletivo, forçando os sujeitos a se integrarem. Outros aspectos importantes são: criticidade e protagonismo dos alunos/as; proximidade entre professores, gestores, alunos/as e suas famílias; acompanhamento por parte da Secretaria Municipal de Educação.Universidade Federal de Mato Grosso2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1274610.29286/rep.v31ijan/dez.12746Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746/10636Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCONTE, Isaura Isabel2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12746Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogy of alternation in field education in a public school PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA EDUCAÇÃO DO CAMPO EM UMA ESCOLA PÚBLICA |
title |
Pedagogy of alternation in field education in a public school |
spellingShingle |
Pedagogy of alternation in field education in a public school CONTE, Isaura Isabel Educação do campo Pedagogia da alternância Escola pública Educampo |
title_short |
Pedagogy of alternation in field education in a public school |
title_full |
Pedagogy of alternation in field education in a public school |
title_fullStr |
Pedagogy of alternation in field education in a public school |
title_full_unstemmed |
Pedagogy of alternation in field education in a public school |
title_sort |
Pedagogy of alternation in field education in a public school |
author |
CONTE, Isaura Isabel |
author_facet |
CONTE, Isaura Isabel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CONTE, Isaura Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do campo Pedagogia da alternância Escola pública Educampo |
topic |
Educação do campo Pedagogia da alternância Escola pública Educampo |
description |
the text reflects on the construction of Field Education with Pedagogy of Alternation in a municipal public school in Ji-Paraná / RO in order to highlight elements of the rural education Process for a field education. The methodology used is action research, with participant observation. It is concluded that a new pedagogical process appears with insecurities and conflicts, and Pedagogy of Alternation shifts the actions of the individual to the collective, forcing the subjects to integrate. Other important aspects are: criticality and protagonism of the students; proximity between teachers, administrators, students and their families; monitoring by the Municipal Education Secretariat. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746 10.29286/rep.v31ijan/dez.12746 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v31ijan/dez.12746 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746/10636 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-20 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v31ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217504223232 |