ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12053 |
Resumo: | The present study aimed to identify the social representations of professional choice developed by middle school students from public schools. This is a research employs a qualitative and quantitative approach, with data collected through a questionnaire and interview, in a sample composed of 471 middle school students. Quantitative data were tabulated using the Sphinx© software. The content of interviews, after transcription, was analyzed with the Alceste© software. The results reveal that the young people surveyed build representations related to professions coming from higher education, which would allow social and economic ascension, besides being able to act in the improvement of the community. |
id |
UFMT-3_7d38e90d94c68c1b6173c5f677aa79a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12053 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICASEnsino MédioEscolha ProfissionalRepresentações SociaisEscola PúblicaThe present study aimed to identify the social representations of professional choice developed by middle school students from public schools. This is a research employs a qualitative and quantitative approach, with data collected through a questionnaire and interview, in a sample composed of 471 middle school students. Quantitative data were tabulated using the Sphinx© software. The content of interviews, after transcription, was analyzed with the Alceste© software. The results reveal that the young people surveyed build representations related to professions coming from higher education, which would allow social and economic ascension, besides being able to act in the improvement of the community.O presente estudo teve por objetivo identificar as representações sociais da escolha profissional elaboradas por estudantes do Ensino Médio de escolas públicas. Trata-se de pesquisa com abordagem qualitativa e quantitativa, sendo os dados coletados por meio de questionário e entrevista, em amostra composta por 471 estudantes do Ensino Médio. Os dados quantitativos foram tabulados pelo software Sphinx®. O conteúdo obtido pelas entrevistas, após transcrição, foi analisado com auxílio do software Alceste®. Os resultados revelam que os jovens pesquisados constroem representações relacionadas a profissões advindas de formação superior, o que permitiria ascensão econômica e social, além de poder atuar na melhoria da comunidade.Universidade Federal de Mato Grosso2022-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1205310.29286/rep.v31ijan/dez.12053Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12053/10728Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSANTANA, Leonor M.Querido de Oliveira CHAMON, Edna Maria 2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12053Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
title |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
spellingShingle |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS SANTANA, Leonor M. Ensino Médio Escolha Profissional Representações Sociais Escola Pública |
title_short |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
title_full |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
title_fullStr |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
title_full_unstemmed |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
title_sort |
ESCOLHA PROFISSIONAL E REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESTUDO COM ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS |
author |
SANTANA, Leonor M. |
author_facet |
SANTANA, Leonor M. Querido de Oliveira CHAMON, Edna Maria |
author_role |
author |
author2 |
Querido de Oliveira CHAMON, Edna Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SANTANA, Leonor M. Querido de Oliveira CHAMON, Edna Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Médio Escolha Profissional Representações Sociais Escola Pública |
topic |
Ensino Médio Escolha Profissional Representações Sociais Escola Pública |
description |
The present study aimed to identify the social representations of professional choice developed by middle school students from public schools. This is a research employs a qualitative and quantitative approach, with data collected through a questionnaire and interview, in a sample composed of 471 middle school students. Quantitative data were tabulated using the Sphinx© software. The content of interviews, after transcription, was analyzed with the Alceste© software. The results reveal that the young people surveyed build representations related to professions coming from higher education, which would allow social and economic ascension, besides being able to act in the improvement of the community. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12053 10.29286/rep.v31ijan/dez.12053 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12053 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v31ijan/dez.12053 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12053/10728 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-20 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v31ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217471717376 |