BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Marilene Ribeiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345
Resumo: The Theory of Study Activity and Develop- mental Teaching, developed by V.V. Davidov, were built during more than 20 years of in- vestigation, in the second half of century XX, with the implantation of a didactic system in several Soviet republics. These theories, wi- thin the framework of the Historical-Cultural Theory, involve basic concepts and assump- tions that need to be properly understood and appropriate. Thus, this text, developed from bibliographic research and the use of Nvivo11 software tools, identifies and dis- cusses these concepts and presents possible contributions to Mathematics research and teaching-learning.
id UFMT-3_7f33ef5eddcaab0b4f7ad4c6e96053d4
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9345
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNINGCONCEITOS BASILARES DAS TEORIAS DE V.V. DAVIDOV: APORTES E DESAFIOS PARA A PESQUISA E O ENSINO-APRENDIZAGEM DA MATEMÁTICATeoria da Atividade de EstudoPensamento TeóricoEnsino-aprendiza- gem da MatemáticaV.V.DavidovConceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino DesenvolvimentalStudy Activity TheoryTheoretical ThinkingMathematical Teaching-learning of MathematicsV.V.DavidovThe Theory of Study Activity and Develop- mental Teaching, developed by V.V. Davidov, were built during more than 20 years of in- vestigation, in the second half of century XX, with the implantation of a didactic system in several Soviet republics. These theories, wi- thin the framework of the Historical-Cultural Theory, involve basic concepts and assump- tions that need to be properly understood and appropriate. Thus, this text, developed from bibliographic research and the use of Nvivo11 software tools, identifies and dis- cusses these concepts and presents possible contributions to Mathematics research and teaching-learning.A Teoria da Atividade de Estudo e a do Ensino Desenvolvimental, desenvolvidas por V.V. Davidov, foram se construindo ao longo de mais de 20 anos de investigação, na segunda metade do século XX, com a implantação de um sistema didático em várias repúblicas soviéticas. Essas teorias, inseridas no âmbito da Teoria Histórico-Cultural, envolvem conceitos basilares e pressupostos que precisam ser devidamente compreendidos e apropriados. Assim, este texto, desenvolvido a partir de pesquisa bibliográfica e do uso de ferramentas do software Nvivo11, identifica e discute esses conceitos e apresenta possíveis aportes para a pesquisa e para o ensino-aprendizagem da Matemática.Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/934510.29286/rep.v30ijan/dez.9345Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-222238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/8040https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10774https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10775https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10776https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10778https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10777Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Marilene Ribeiro2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9345Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
CONCEITOS BASILARES DAS TEORIAS DE V.V. DAVIDOV: APORTES E DESAFIOS PARA A PESQUISA E O ENSINO-APRENDIZAGEM DA MATEMÁTICA
title BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
spellingShingle BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
Resende, Marilene Ribeiro
Teoria da Atividade de Estudo
Pensamento Teórico
Ensino-aprendiza- gem da Matemática
V.V.Davidov
Conceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino Desenvolvimental
Study Activity Theory
Theoretical Thinking
Mathematical Teaching-learning of Mathematics
V.V.Davidov
title_short BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
title_full BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
title_fullStr BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
title_full_unstemmed BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
title_sort BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
author Resende, Marilene Ribeiro
author_facet Resende, Marilene Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende, Marilene Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Atividade de Estudo
Pensamento Teórico
Ensino-aprendiza- gem da Matemática
V.V.Davidov
Conceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino Desenvolvimental
Study Activity Theory
Theoretical Thinking
Mathematical Teaching-learning of Mathematics
V.V.Davidov
topic Teoria da Atividade de Estudo
Pensamento Teórico
Ensino-aprendiza- gem da Matemática
V.V.Davidov
Conceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino Desenvolvimental
Study Activity Theory
Theoretical Thinking
Mathematical Teaching-learning of Mathematics
V.V.Davidov
description The Theory of Study Activity and Develop- mental Teaching, developed by V.V. Davidov, were built during more than 20 years of in- vestigation, in the second half of century XX, with the implantation of a didactic system in several Soviet republics. These theories, wi- thin the framework of the Historical-Cultural Theory, involve basic concepts and assump- tions that need to be properly understood and appropriate. Thus, this text, developed from bibliographic research and the use of Nvivo11 software tools, identifies and dis- cusses these concepts and presents possible contributions to Mathematics research and teaching-learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345
10.29286/rep.v30ijan/dez.9345
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345
identifier_str_mv 10.29286/rep.v30ijan/dez.9345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/8040
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10774
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10775
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10776
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10778
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10777
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-22
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v30ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217403559936