BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345 |
Resumo: | The Theory of Study Activity and Develop- mental Teaching, developed by V.V. Davidov, were built during more than 20 years of in- vestigation, in the second half of century XX, with the implantation of a didactic system in several Soviet republics. These theories, wi- thin the framework of the Historical-Cultural Theory, involve basic concepts and assump- tions that need to be properly understood and appropriate. Thus, this text, developed from bibliographic research and the use of Nvivo11 software tools, identifies and dis- cusses these concepts and presents possible contributions to Mathematics research and teaching-learning. |
id |
UFMT-3_7f33ef5eddcaab0b4f7ad4c6e96053d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9345 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNINGCONCEITOS BASILARES DAS TEORIAS DE V.V. DAVIDOV: APORTES E DESAFIOS PARA A PESQUISA E O ENSINO-APRENDIZAGEM DA MATEMÁTICATeoria da Atividade de EstudoPensamento TeóricoEnsino-aprendiza- gem da MatemáticaV.V.DavidovConceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino DesenvolvimentalStudy Activity TheoryTheoretical ThinkingMathematical Teaching-learning of MathematicsV.V.DavidovThe Theory of Study Activity and Develop- mental Teaching, developed by V.V. Davidov, were built during more than 20 years of in- vestigation, in the second half of century XX, with the implantation of a didactic system in several Soviet republics. These theories, wi- thin the framework of the Historical-Cultural Theory, involve basic concepts and assump- tions that need to be properly understood and appropriate. Thus, this text, developed from bibliographic research and the use of Nvivo11 software tools, identifies and dis- cusses these concepts and presents possible contributions to Mathematics research and teaching-learning.A Teoria da Atividade de Estudo e a do Ensino Desenvolvimental, desenvolvidas por V.V. Davidov, foram se construindo ao longo de mais de 20 anos de investigação, na segunda metade do século XX, com a implantação de um sistema didático em várias repúblicas soviéticas. Essas teorias, inseridas no âmbito da Teoria Histórico-Cultural, envolvem conceitos basilares e pressupostos que precisam ser devidamente compreendidos e apropriados. Assim, este texto, desenvolvido a partir de pesquisa bibliográfica e do uso de ferramentas do software Nvivo11, identifica e discute esses conceitos e apresenta possíveis aportes para a pesquisa e para o ensino-aprendizagem da Matemática.Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/934510.29286/rep.v30ijan/dez.9345Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-222238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/8040https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10774https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10775https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10776https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10778https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10777Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Marilene Ribeiro2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9345Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING CONCEITOS BASILARES DAS TEORIAS DE V.V. DAVIDOV: APORTES E DESAFIOS PARA A PESQUISA E O ENSINO-APRENDIZAGEM DA MATEMÁTICA |
title |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING |
spellingShingle |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING Resende, Marilene Ribeiro Teoria da Atividade de Estudo Pensamento Teórico Ensino-aprendiza- gem da Matemática V.V.Davidov Conceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino Desenvolvimental Study Activity Theory Theoretical Thinking Mathematical Teaching-learning of Mathematics V.V.Davidov |
title_short |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING |
title_full |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING |
title_fullStr |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING |
title_full_unstemmed |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING |
title_sort |
BASIC CONCEPTS OF V.V. DAVIDOV: CONTRIBUTIONS AND CHALLENGES FOR MATHEMATICS RESEARCH AND TEACHING-LEARNING |
author |
Resende, Marilene Ribeiro |
author_facet |
Resende, Marilene Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, Marilene Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da Atividade de Estudo Pensamento Teórico Ensino-aprendiza- gem da Matemática V.V.Davidov Conceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino Desenvolvimental Study Activity Theory Theoretical Thinking Mathematical Teaching-learning of Mathematics V.V.Davidov |
topic |
Teoria da Atividade de Estudo Pensamento Teórico Ensino-aprendiza- gem da Matemática V.V.Davidov Conceitos basilares da Teoria da Atividade de Estudo e da Teoria do Ensino Desenvolvimental Study Activity Theory Theoretical Thinking Mathematical Teaching-learning of Mathematics V.V.Davidov |
description |
The Theory of Study Activity and Develop- mental Teaching, developed by V.V. Davidov, were built during more than 20 years of in- vestigation, in the second half of century XX, with the implantation of a didactic system in several Soviet republics. These theories, wi- thin the framework of the Historical-Cultural Theory, involve basic concepts and assump- tions that need to be properly understood and appropriate. Thus, this text, developed from bibliographic research and the use of Nvivo11 software tools, identifies and dis- cusses these concepts and presents possible contributions to Mathematics research and teaching-learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345 10.29286/rep.v30ijan/dez.9345 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v30ijan/dez.9345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/8040 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10774 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10775 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10776 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10778 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/9345/10777 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-22 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v30ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217403559936 |