Contributions to the technocentrism critique
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13374 |
Resumo: | The technocentrism critique has been present in academic production with regard to the relationship between technologies and education, especially based on the argument that technologies do not play a preponderant role in the transformation of pedagogical practices. On the other hand, such production is inserted in the technocentric determinist perspective, advocating the imperative insertion of technologies in pedagogical practices, as these must include technological advances. This article argues that – to overcome technocentrism – a dialectical critique is necessary, based on the exercise of thought that starts from and returns to the concrete, passing through the abstract. |
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Contributions to the technocentrism critiqueCONTRIBUIÇÕES À CRÍTICA AO TECNOCENTRISMOTecnologias e educaçãoTecnocentrismoAbstraçãoLógica dialéticaTechnologies and educationTechnocentrismAbstractionDialectical logicThe technocentrism critique has been present in academic production with regard to the relationship between technologies and education, especially based on the argument that technologies do not play a preponderant role in the transformation of pedagogical practices. On the other hand, such production is inserted in the technocentric determinist perspective, advocating the imperative insertion of technologies in pedagogical practices, as these must include technological advances. This article argues that – to overcome technocentrism – a dialectical critique is necessary, based on the exercise of thought that starts from and returns to the concrete, passing through the abstract.A crítica ao tecnocentrismo está presente na produção acadêmica no que diz respeito às relações entre tecnologias e educação, especialmente com base no argumento de que as tecnologias não desempenham papel preponderante na transformação das práticas pedagógicas. Por outro lado, tal produção insere-se na perspectiva tecnocêntrica do determinismo tecnológico, preconizando a imperiosa inserção dessas tecnologias nas práticas pedagógicas, as quais devem incluir os avanços tecnológicos. Este artigo defende que - para superar o tecnocentrismo - é necessária uma crítica dialética, a partir do exercício de um pensamento que parte e volta ao concreto, passando pelo abstrato.Universidade Federal de Mato Grosso2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1337410.29286/rep.v31ijan/dez.13374Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-152238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13374/11098Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPEIXOTO, Joana2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13374Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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