MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733 |
Resumo: | This introductory text is based on the acronym MAT(H)IFEM or, more specifically, MATH and HIFEM - nine letters that come together. The first part, MATH, brings Mathematics into dialogue with Art, Technologies and History (both in teaching and in teacher formation) - each of the articles in this thematic session is about these dialogues. The second part of the acronym, HIFEM, is the name of the History, Philosophy and Mathematics Education Research Group that organized this collection of texts produced by the group and some invited guests. MAT(H)IFEM is inspired by Dante Alighieri's poem The Divine Comedy and the plurality of possible dialogues with mathematics. This edition invites readers to think and rethink their readings, their teaching practices and their researches in the field of Mathematics Education. |
id |
UFMT-5_1a79301d2cb260cb186d68c28cf65aba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16733 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORYMAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICAS, ARTE, TECNOLOGÍAS E HISTORIAMAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICA, ARTE, TECNOLOGIAS E HISTÓRIA Matemática e ArteMatemática, História e FilosofiaEducação MatemáticaMatemática e tecnologiasFormação de professoresMatemáticas y ArteMatemáticas, Historia y FilosofíaEducación matemática Enseñanza de las matemáticasMatemáticas y tecnologíaFormación del profesoradoEnseñanza de las matemáticasMathematics and ArtMathematics, History and PhilosophyMathematics EducationMathematics and technologiesTeacher trainingThis introductory text is based on the acronym MAT(H)IFEM or, more specifically, MATH and HIFEM - nine letters that come together. The first part, MATH, brings Mathematics into dialogue with Art, Technologies and History (both in teaching and in teacher formation) - each of the articles in this thematic session is about these dialogues. The second part of the acronym, HIFEM, is the name of the History, Philosophy and Mathematics Education Research Group that organized this collection of texts produced by the group and some invited guests. MAT(H)IFEM is inspired by Dante Alighieri's poem The Divine Comedy and the plurality of possible dialogues with mathematics. This edition invites readers to think and rethink their readings, their teaching practices and their researches in the field of Mathematics Education.Este texto introductorio se basa en el acrónimo MAT(H)IFEM o, más concretamente, MATH e HIFEM - nueve letras que se juntan. La primera parte, MATH, pone en diálogo las matemáticas con el arte, la tecnología y la historia (tanto en la enseñanza como en la formación del profesorado) - cada uno de los artículos de esta sección temática trata de estos diálogos. La segunda parte del acrónimo, HIFEM, es el nombre del Grupo de Investigación en Historia, Filosofía y Educación Matemática que ha organizado esta colección de textos producidos por el grupo y algunos invitados. MAT(H)IFEM se inspira en el poema de Dante Alighieri La Divina Comedia y en la pluralidad de diálogos posibles con las matemáticas. Este número invita a los lectores a pensar y repensar sus lecturas, sus prácticas docentes y sus investigaciones en el ámbito de la Educación Matemática.Este texto de apresentação foi elaborado a partir do acrônimo MAT(H)IFEM ou, mais especificamente, MATH e HIFEM – nove letras que se unem. A primeira parte, MATH, coloca em diálogo a Matemática com a Arte, as Tecnologias e a História (tanto no ensino quanto na formação de professores) – é sobre estes diálogos cada um dos artigos reunidos nesta sessão temática. A segunda parte do acrônimo, HIFEM, forma o nome do Grupo de Pesquisa em História, Filosofia e Educação Matemática que organizou essa coletânea de textos produzidos pelo grupo e alguns convidados. MAT(H)IFEM é inspirado pelo poema A Divina Comédia, de Dante Alighieri, e pela pluralidade de diálogos possíveis com a matemática. Esta edição convida os leitores a pensarem e repensarem suas leituras, suas práticas pedagógicas e suas pesquisas, no campo da Educação Matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto não avaliadoapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1673310.26571/reamec.v11i1.16733 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231082318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733/13091Copyright (c) 2023 Andreia Dalcin, Rafael Montoitohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalcin, AndreiaMontoito, Rafael2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16733Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY MAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICAS, ARTE, TECNOLOGÍAS E HISTORIA MAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICA, ARTE, TECNOLOGIAS E HISTÓRIA |
title |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY |
spellingShingle |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY Dalcin, Andreia Matemática e Arte Matemática, História e Filosofia Educação Matemática Matemática e tecnologias Formação de professores Matemáticas y Arte Matemáticas, Historia y Filosofía Educación matemática Enseñanza de las matemáticas Matemáticas y tecnología Formación del profesorado Enseñanza de las matemáticas Mathematics and Art Mathematics, History and Philosophy Mathematics Education Mathematics and technologies Teacher training |
title_short |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY |
title_full |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY |
title_fullStr |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY |
title_full_unstemmed |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY |
title_sort |
MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY |
author |
Dalcin, Andreia |
author_facet |
Dalcin, Andreia Montoito, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Montoito, Rafael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalcin, Andreia Montoito, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática e Arte Matemática, História e Filosofia Educação Matemática Matemática e tecnologias Formação de professores Matemáticas y Arte Matemáticas, Historia y Filosofía Educación matemática Enseñanza de las matemáticas Matemáticas y tecnología Formación del profesorado Enseñanza de las matemáticas Mathematics and Art Mathematics, History and Philosophy Mathematics Education Mathematics and technologies Teacher training |
topic |
Matemática e Arte Matemática, História e Filosofia Educação Matemática Matemática e tecnologias Formação de professores Matemáticas y Arte Matemáticas, Historia y Filosofía Educación matemática Enseñanza de las matemáticas Matemáticas y tecnología Formación del profesorado Enseñanza de las matemáticas Mathematics and Art Mathematics, History and Philosophy Mathematics Education Mathematics and technologies Teacher training |
description |
This introductory text is based on the acronym MAT(H)IFEM or, more specifically, MATH and HIFEM - nine letters that come together. The first part, MATH, brings Mathematics into dialogue with Art, Technologies and History (both in teaching and in teacher formation) - each of the articles in this thematic session is about these dialogues. The second part of the acronym, HIFEM, is the name of the History, Philosophy and Mathematics Education Research Group that organized this collection of texts produced by the group and some invited guests. MAT(H)IFEM is inspired by Dante Alighieri's poem The Divine Comedy and the plurality of possible dialogues with mathematics. This edition invites readers to think and rethink their readings, their teaching practices and their researches in the field of Mathematics Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto não avaliado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733 10.26571/reamec.v11i1.16733 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733/13091 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Andreia Dalcin, Rafael Montoito https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Andreia Dalcin, Rafael Montoito https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814675304448 |