MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalcin, Andreia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Montoito, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733
Resumo: This introductory text is based on the acronym MAT(H)IFEM or, more specifically, MATH and HIFEM - nine letters that come together. The first part, MATH, brings Mathematics into dialogue with Art, Technologies and History (both in teaching and in teacher formation) - each of the articles in this thematic session is about these dialogues. The second part of the acronym, HIFEM, is the name of the History, Philosophy and Mathematics Education Research Group that organized this collection of texts produced by the group and some invited guests.  MAT(H)IFEM is inspired by Dante Alighieri's poem The Divine Comedy and the plurality of possible dialogues with mathematics. This edition invites readers to think and rethink their readings, their teaching practices and their researches in the field of Mathematics Education.
id UFMT-5_1a79301d2cb260cb186d68c28cf65aba
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16733
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORYMAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICAS, ARTE, TECNOLOGÍAS E HISTORIAMAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICA, ARTE, TECNOLOGIAS E HISTÓRIA Matemática e ArteMatemática, História e FilosofiaEducação MatemáticaMatemática e tecnologiasFormação de professoresMatemáticas y ArteMatemáticas, Historia y FilosofíaEducación matemática Enseñanza de las matemáticasMatemáticas y tecnologíaFormación del profesoradoEnseñanza de las matemáticasMathematics and ArtMathematics, History and PhilosophyMathematics EducationMathematics and technologiesTeacher trainingThis introductory text is based on the acronym MAT(H)IFEM or, more specifically, MATH and HIFEM - nine letters that come together. The first part, MATH, brings Mathematics into dialogue with Art, Technologies and History (both in teaching and in teacher formation) - each of the articles in this thematic session is about these dialogues. The second part of the acronym, HIFEM, is the name of the History, Philosophy and Mathematics Education Research Group that organized this collection of texts produced by the group and some invited guests.  MAT(H)IFEM is inspired by Dante Alighieri's poem The Divine Comedy and the plurality of possible dialogues with mathematics. This edition invites readers to think and rethink their readings, their teaching practices and their researches in the field of Mathematics Education.Este texto introductorio se basa en el acrónimo MAT(H)IFEM o, más concretamente, MATH e HIFEM - nueve letras que se juntan. La primera parte, MATH, pone en diálogo las matemáticas con el arte, la tecnología y la historia (tanto en la enseñanza como en la formación del profesorado) - cada uno de los artículos de esta sección temática trata de estos diálogos. La segunda parte del acrónimo, HIFEM, es el nombre del Grupo de Investigación en Historia, Filosofía y Educación Matemática que ha organizado esta colección de textos producidos por el grupo y algunos invitados.  MAT(H)IFEM se inspira en el poema de Dante Alighieri La Divina Comedia y en la pluralidad de diálogos posibles con las matemáticas. Este número invita a los lectores a pensar y repensar sus lecturas, sus prácticas docentes y sus investigaciones en el ámbito de la Educación Matemática.Este texto de apresentação foi elaborado a partir do acrônimo MAT(H)IFEM ou, mais especificamente, MATH e HIFEM – nove letras que se unem. A primeira parte, MATH, coloca em diálogo a Matemática com a Arte, as Tecnologias e a História (tanto no ensino quanto na formação de professores) – é sobre estes diálogos cada um dos artigos reunidos nesta sessão temática. A segunda parte do acrônimo, HIFEM, forma o nome do Grupo de Pesquisa em História, Filosofia e Educação Matemática que organizou essa coletânea de textos produzidos pelo grupo e alguns convidados.  MAT(H)IFEM é inspirado pelo poema A Divina Comédia, de Dante Alighieri, e pela pluralidade de diálogos possíveis com a matemática. Esta edição convida os leitores a pensarem e repensarem suas leituras, suas práticas pedagógicas e suas pesquisas, no campo da Educação Matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto não avaliadoapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1673310.26571/reamec.v11i1.16733 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231082318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733/13091Copyright (c) 2023 Andreia Dalcin, Rafael Montoitohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalcin, AndreiaMontoito, Rafael2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16733Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
MAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICAS, ARTE, TECNOLOGÍAS E HISTORIA
MAT(H)IFEM: DIÁLOGOS ENTRE MATEMÁTICA, ARTE, TECNOLOGIAS E HISTÓRIA
title MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
spellingShingle MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
Dalcin, Andreia
Matemática e Arte
Matemática, História e Filosofia
Educação Matemática
Matemática e tecnologias
Formação de professores
Matemáticas y Arte
Matemáticas, Historia y Filosofía
Educación matemática Enseñanza de las matemáticas
Matemáticas y tecnología
Formación del profesorado
Enseñanza de las matemáticas
Mathematics and Art
Mathematics, History and Philosophy
Mathematics Education
Mathematics and technologies
Teacher training
title_short MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
title_full MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
title_fullStr MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
title_full_unstemmed MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
title_sort MAT(H)IFEM: DIALOGUES BETWEEN MATHEMATICS, ART, TECHNOLOGIES AND HISTORY
author Dalcin, Andreia
author_facet Dalcin, Andreia
Montoito, Rafael
author_role author
author2 Montoito, Rafael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalcin, Andreia
Montoito, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática e Arte
Matemática, História e Filosofia
Educação Matemática
Matemática e tecnologias
Formação de professores
Matemáticas y Arte
Matemáticas, Historia y Filosofía
Educación matemática Enseñanza de las matemáticas
Matemáticas y tecnología
Formación del profesorado
Enseñanza de las matemáticas
Mathematics and Art
Mathematics, History and Philosophy
Mathematics Education
Mathematics and technologies
Teacher training
topic Matemática e Arte
Matemática, História e Filosofia
Educação Matemática
Matemática e tecnologias
Formação de professores
Matemáticas y Arte
Matemáticas, Historia y Filosofía
Educación matemática Enseñanza de las matemáticas
Matemáticas y tecnología
Formación del profesorado
Enseñanza de las matemáticas
Mathematics and Art
Mathematics, History and Philosophy
Mathematics Education
Mathematics and technologies
Teacher training
description This introductory text is based on the acronym MAT(H)IFEM or, more specifically, MATH and HIFEM - nine letters that come together. The first part, MATH, brings Mathematics into dialogue with Art, Technologies and History (both in teaching and in teacher formation) - each of the articles in this thematic session is about these dialogues. The second part of the acronym, HIFEM, is the name of the History, Philosophy and Mathematics Education Research Group that organized this collection of texts produced by the group and some invited guests.  MAT(H)IFEM is inspired by Dante Alighieri's poem The Divine Comedy and the plurality of possible dialogues with mathematics. This edition invites readers to think and rethink their readings, their teaching practices and their researches in the field of Mathematics Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto não avaliado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733
10.26571/reamec.v11i1.16733
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16733
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16733/13091
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Andreia Dalcin, Rafael Montoito
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Andreia Dalcin, Rafael Montoito
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23108
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814675304448