FORMAÇÃO DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA NOS ANOS INICIAIS EM TESES BRASILEIRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mumbach, Simone
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Heckler, Valmir, Guidotti, Charles dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379
Resumo: The article presents emerging insights from the analysis of thirty theses, guided by the question what is it that is shown, in Brazilian theses, about the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years. Descriptive and with a hermeneutical phenomenological focus, the texts were analyzed in four aspects: the research question; the training process proposed throughout the research; final considerations; and the theorists who supported them. We registered the emergence of three final categories that are connected in a triad referring to the training processes: the teacher in training: when instigated to discuss and reflect on concepts, knowledge, beliefs and assumptions, he develops autonomy and gives new meaning to his practice; the practical aspects of training: it is potentially indicated that they are related to strategies that allow these discussions and reflections on the practice itself; and the formative experience that reflects the notoriety of sharing experiences and the importance of spaces-time that allow experiences, shared learning, accentuating feelings of belonging and trust in these subjects. We assume the three categories in a cyclical movement so that one is closely related to the other and both contribute to qualify the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years.
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We registered the emergence of three final categories that are connected in a triad referring to the training processes: the teacher in training: when instigated to discuss and reflect on concepts, knowledge, beliefs and assumptions, he develops autonomy and gives new meaning to his practice; the practical aspects of training: it is potentially indicated that they are related to strategies that allow these discussions and reflections on the practice itself; and the formative experience that reflects the notoriety of sharing experiences and the importance of spaces-time that allow experiences, shared learning, accentuating feelings of belonging and trust in these subjects. We assume the three categories in a cyclical movement so that one is closely related to the other and both contribute to qualify the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years.El artículo presenta percepciones emergentes del análisis de treinta tesis, guiadas por la pregunta qué es lo que se muestra, en las tesis brasileñas, sobre la formación permanente de los profesores que enseñan matemáticas en los primeros años. Descriptivos y con un enfoque fenomenológico hermenéutico, los textos fueron analizados en cuatro aspectos: la pregunta de investigación; el proceso de formación propuesto a lo largo de la investigación; consideraciones finales; y los teóricos que los apoyaron. Registramos el surgimiento de tres categorías finales que se conectan en una tríada referente a los procesos de formación: el docente en formación: cuando es instigado a discutir y reflexionar sobre conceptos, saberes, creencias y supuestos, desarrolla autonomía y renueva su práctica ; los aspectos prácticos de la formación: se indica potencialmente que se relacionan con estrategias que permitan esas discusiones y reflexiones sobre la propia práctica; y la experiencia formativa que refleja la notoriedad de compartir experiencias y la importancia de espacios-tiempos que permitan vivencias, aprendizajes compartidos, acentuando sentimientos de pertenencia y confianza en estos sujetos. Asumimos las tres categorías en un movimiento cíclico de modo que una esté íntimamente relacionada con la otra y ambas contribuyan a cualificar la formación continua de los docentes que enseñan matemáticas en los primeros años.O artigo apresenta compreensões emergentes a partir da pergunta o que é isso que se mostra, em teses brasileiras, sobre a formação continuada de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. De caráter descritivo e com enfoque fenomenológico hermenêutico, 30 teses selecionadas foram analisadas com objetivo de compreender a formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental, a partir de quatro aspectos: a pergunta de pesquisa; o processo formativo proposto ao longo da pesquisa; as considerações finais; e os teóricos que as embasaram. Emergem na análise três categorias finais referentes aos processos formativos: o professor em formação: quando instigado a discutir e refletir sobre conceitos, conhecimentos, crenças e  pressupostos, desenvolve autonomia e ressignifica sua prática; os aspectos práticos da formação: é potencialmente indicado que estejam relacionados a estratégias que permitam essas discussões e reflexões sobre a própria prática; e a experiência formativa que reflete a notoriedade da partilha de experiências e a importância de espaços-tempo que permitam vivências, aprendizagens compartilhadas acentuando sentimentos de pertencimento e confiança nesses sujeitos. Assumimos as três categorias em um movimento cíclico em que a relação entre ambas contribui para qualificar a formação continuada de professores que ensinam matemática nos anos iniciais.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1337910.26571/reamec.v10i1.13379 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 1 (2022): Janeiro a abril de 2022; e22022REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 1 (2022): Janeiro a abril de 2022; e22022REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 1 (2022): Janeiro a abril de 2022; e220222318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379/11111https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379/11364https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379/11365https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379/11366https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379/11367https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13379/11368Copyright (c) 2022 SIMONE MUMBACH, Valmir Heckler, Charles dos Santos Guidottihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMumbach, SimoneHeckler, Valmir Guidotti, Charles dos Santos 2022-05-08T00:05:46Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13379Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-05-08T00:05:46Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
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