RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323 |
Resumo: | This paper presents the interconnection between two disciplines embedded in the "ethno-x" context, which combine popular knowledge and scientific understanding. The study is guided by the guiding question: What relationships can be identified between Ethnoscience and Ethnomathematics that enable the teaching of sciences in a school environment? In this sense, this research aims to identify elements that link Ethnoscience and Ethnomathematics, allowing for the integration of science education in the school environment. It is a theoretical essay with a qualitative approach within the scope of conceptual discussions and characteristics related to the "ethno-x" approaches. The results indicate three crucial points of interconnection between Ethnoscience and Ethnomathematics that emerge from the study: interdisciplinarity, cross-cutting approach, and the incorporation of popular knowledge and culture in educational practices focused on the sciences. |
id |
UFMT-5_98c1af5ec563487ec59fbc17f17e7e81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15323 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOMRELACIONES Y REFLEXIONES SOBRE ETNOCIENCIA Y ETNOMATEMÁTICA EN EL AULARELAÇÕES E REFLEXÕES SOBRE ETNOCIÊNCIA E ETNOMATEMÁTICA EM SALA DE AULAPopular KnowledgeScientific knowledgeInterdisciplinarityTransversalityTeachingConocimiento popularEl conocimiento científicoInterdisciplinariedadTransversalidadEnseñandoSaber PopularConhecimento CientíficoInterdisciplinaridadeTransversalidadeEnsinoThis paper presents the interconnection between two disciplines embedded in the "ethno-x" context, which combine popular knowledge and scientific understanding. The study is guided by the guiding question: What relationships can be identified between Ethnoscience and Ethnomathematics that enable the teaching of sciences in a school environment? In this sense, this research aims to identify elements that link Ethnoscience and Ethnomathematics, allowing for the integration of science education in the school environment. It is a theoretical essay with a qualitative approach within the scope of conceptual discussions and characteristics related to the "ethno-x" approaches. The results indicate three crucial points of interconnection between Ethnoscience and Ethnomathematics that emerge from the study: interdisciplinarity, cross-cutting approach, and the incorporation of popular knowledge and culture in educational practices focused on the sciences.Este trabajo presenta la interconexión entre dos disciplinas insertadas en el contexto "etno-x", que unen los saberes populares y los conocimientos científicos. El estudio está guiado por la pregunta orientadora: ¿Qué relaciones pueden identificarse entre la Etnociencia y la Etnomatemática, que posibilitan la enseñanza de las ciencias en el entorno escolar? En este sentido, esta investigación tiene como objetivo identificar elementos que conectan la Etnociencia y la Etnomatemática, permitiendo la integración de la enseñanza de las ciencias en el entorno escolar. Se trata de un ensayo teórico con enfoque cualitativo en el ámbito de discusiones conceptuales y características relativas a los enfoques "etno-x". Los resultados indican tres puntos cruciales de interconexión entre la Etnociencia y la Etnomatemática, que emergen del estudio: la interdisciplinariedad, el enfoque transversal y la incorporación de los saberes populares y la cultura en las prácticas educativas dirigidas a las Ciencias.Este trabalho apresentar a interligação entre duas disciplinas inseridas no contexto "etno-x", que unem os saberes populares e os conhecimentos científicos. O estudo é guiado pela pergunta norteadora: Quais relações podem ser identificadas entre a Etnociência e a Etnomatemática, que viabilizam o ensino das ciências em ambiente escolar? Nesse sentido, esta pesquisa objetiva identificar elementos que conectam a Etnociência e a Etnomatemática, permitindo a integração do ensino das ciências no ambiente escolar. Trata de um ensaio teórico com abordagem qualitativa no âmbito de discussões conceituais e características relativas às abordagens “etno-x”. Os resultados indicam três pontos cruciais de interconexão entre a Etnociência e a Etnomatemática, que emergem do estudo: a interdisciplinaridade, a abordagem transversal e a incorporação dos saberes populares e da cultura nas práticas educacionais voltadas para as Ciências.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1532310.26571/reamec.v11i1.15323 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230372318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323/12530Copyright (c) 2023 Lucas Pereira de Araújo, Wagner dos Santos Mariano, Dailson Evangelista Costa, Elisângela Aparecida Pereira de Melohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Lucas Pereira deMariano, Wagner dos Santos Costa, Dailson EvangelistaMelo, Elisângela Aparecida Pereira de 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15323Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM RELACIONES Y REFLEXIONES SOBRE ETNOCIENCIA Y ETNOMATEMÁTICA EN EL AULA RELAÇÕES E REFLEXÕES SOBRE ETNOCIÊNCIA E ETNOMATEMÁTICA EM SALA DE AULA |
title |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM |
spellingShingle |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM Araújo, Lucas Pereira de Popular Knowledge Scientific knowledge Interdisciplinarity Transversality Teaching Conocimiento popular El conocimiento científico Interdisciplinariedad Transversalidad Enseñando Saber Popular Conhecimento Científico Interdisciplinaridade Transversalidade Ensino |
title_short |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM |
title_full |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM |
title_fullStr |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM |
title_full_unstemmed |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM |
title_sort |
RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM |
author |
Araújo, Lucas Pereira de |
author_facet |
Araújo, Lucas Pereira de Mariano, Wagner dos Santos Costa, Dailson Evangelista Melo, Elisângela Aparecida Pereira de |
author_role |
author |
author2 |
Mariano, Wagner dos Santos Costa, Dailson Evangelista Melo, Elisângela Aparecida Pereira de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Lucas Pereira de Mariano, Wagner dos Santos Costa, Dailson Evangelista Melo, Elisângela Aparecida Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popular Knowledge Scientific knowledge Interdisciplinarity Transversality Teaching Conocimiento popular El conocimiento científico Interdisciplinariedad Transversalidad Enseñando Saber Popular Conhecimento Científico Interdisciplinaridade Transversalidade Ensino |
topic |
Popular Knowledge Scientific knowledge Interdisciplinarity Transversality Teaching Conocimiento popular El conocimiento científico Interdisciplinariedad Transversalidad Enseñando Saber Popular Conhecimento Científico Interdisciplinaridade Transversalidade Ensino |
description |
This paper presents the interconnection between two disciplines embedded in the "ethno-x" context, which combine popular knowledge and scientific understanding. The study is guided by the guiding question: What relationships can be identified between Ethnoscience and Ethnomathematics that enable the teaching of sciences in a school environment? In this sense, this research aims to identify elements that link Ethnoscience and Ethnomathematics, allowing for the integration of science education in the school environment. It is a theoretical essay with a qualitative approach within the scope of conceptual discussions and characteristics related to the "ethno-x" approaches. The results indicate three crucial points of interconnection between Ethnoscience and Ethnomathematics that emerge from the study: interdisciplinarity, cross-cutting approach, and the incorporation of popular knowledge and culture in educational practices focused on the sciences. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323 10.26571/reamec.v11i1.15323 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.15323 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323/12530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814158356480 |