RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Lucas Pereira de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mariano, Wagner dos Santos, Costa, Dailson Evangelista, Melo, Elisângela Aparecida Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323
Resumo: This paper presents the interconnection between two disciplines embedded in the "ethno-x" context, which combine popular knowledge and scientific understanding. The study is guided by the guiding question: What relationships can be identified between Ethnoscience and Ethnomathematics that enable the teaching of sciences in a school environment? In this sense, this research aims to identify elements that link Ethnoscience and Ethnomathematics, allowing for the integration of science education in the school environment. It is a theoretical essay with a qualitative approach within the scope of conceptual discussions and characteristics related to the "ethno-x" approaches. The results indicate three crucial points of interconnection between Ethnoscience and Ethnomathematics that emerge from the study: interdisciplinarity, cross-cutting approach, and the incorporation of popular knowledge and culture in educational practices focused on the sciences.
id UFMT-5_98c1af5ec563487ec59fbc17f17e7e81
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15323
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOMRELACIONES Y REFLEXIONES SOBRE ETNOCIENCIA Y ETNOMATEMÁTICA EN EL AULARELAÇÕES E REFLEXÕES SOBRE ETNOCIÊNCIA E ETNOMATEMÁTICA EM SALA DE AULAPopular KnowledgeScientific knowledgeInterdisciplinarityTransversalityTeachingConocimiento popularEl conocimiento científicoInterdisciplinariedadTransversalidadEnseñandoSaber PopularConhecimento CientíficoInterdisciplinaridadeTransversalidadeEnsinoThis paper presents the interconnection between two disciplines embedded in the "ethno-x" context, which combine popular knowledge and scientific understanding. The study is guided by the guiding question: What relationships can be identified between Ethnoscience and Ethnomathematics that enable the teaching of sciences in a school environment? In this sense, this research aims to identify elements that link Ethnoscience and Ethnomathematics, allowing for the integration of science education in the school environment. It is a theoretical essay with a qualitative approach within the scope of conceptual discussions and characteristics related to the "ethno-x" approaches. The results indicate three crucial points of interconnection between Ethnoscience and Ethnomathematics that emerge from the study: interdisciplinarity, cross-cutting approach, and the incorporation of popular knowledge and culture in educational practices focused on the sciences.Este trabajo presenta la interconexión entre dos disciplinas insertadas en el contexto "etno-x", que unen los saberes populares y los conocimientos científicos. El estudio está guiado por la pregunta orientadora: ¿Qué relaciones pueden identificarse entre la Etnociencia y la Etnomatemática, que posibilitan la enseñanza de las ciencias en el entorno escolar? En este sentido, esta investigación tiene como objetivo identificar elementos que conectan la Etnociencia y la Etnomatemática, permitiendo la integración de la enseñanza de las ciencias en el entorno escolar. Se trata de un ensayo teórico con enfoque cualitativo en el ámbito de discusiones conceptuales y características relativas a los enfoques "etno-x". Los resultados indican tres puntos cruciales de interconexión entre la Etnociencia y la Etnomatemática, que emergen del estudio: la interdisciplinariedad, el enfoque transversal y la incorporación de los saberes populares y la cultura en las prácticas educativas dirigidas a las Ciencias.Este trabalho apresentar a interligação entre duas disciplinas inseridas no contexto "etno-x", que unem os saberes populares e os conhecimentos científicos. O estudo é guiado pela pergunta norteadora: Quais relações podem ser identificadas entre a Etnociência e a Etnomatemática, que viabilizam o ensino das ciências em ambiente escolar? Nesse sentido, esta pesquisa objetiva identificar elementos que conectam a Etnociência e a Etnomatemática, permitindo a integração do ensino das ciências no ambiente escolar. Trata de um ensaio teórico com abordagem qualitativa no âmbito de discussões conceituais e características relativas às abordagens “etno-x”. Os resultados indicam três pontos cruciais de interconexão entre a Etnociência e a Etnomatemática, que emergem do estudo: a interdisciplinaridade, a abordagem transversal e a incorporação dos saberes populares e da cultura nas práticas educacionais voltadas para as Ciências.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1532310.26571/reamec.v11i1.15323 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230372318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323/12530Copyright (c) 2023 Lucas Pereira de Araújo, Wagner dos Santos Mariano, Dailson Evangelista Costa, Elisângela Aparecida Pereira de Melohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Lucas Pereira deMariano, Wagner dos Santos Costa, Dailson EvangelistaMelo, Elisângela Aparecida Pereira de 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15323Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
RELACIONES Y REFLEXIONES SOBRE ETNOCIENCIA Y ETNOMATEMÁTICA EN EL AULA
RELAÇÕES E REFLEXÕES SOBRE ETNOCIÊNCIA E ETNOMATEMÁTICA EM SALA DE AULA
title RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
spellingShingle RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
Araújo, Lucas Pereira de
Popular Knowledge
Scientific knowledge
Interdisciplinarity
Transversality
Teaching
Conocimiento popular
El conocimiento científico
Interdisciplinariedad
Transversalidad
Enseñando
Saber Popular
Conhecimento Científico
Interdisciplinaridade
Transversalidade
Ensino
title_short RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
title_full RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
title_fullStr RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
title_full_unstemmed RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
title_sort RELATIONS AND REFLECTIONS ON ETHNOSCIENCE AND ETHNOMATHEMATICS IN THE CLASSROOM
author Araújo, Lucas Pereira de
author_facet Araújo, Lucas Pereira de
Mariano, Wagner dos Santos
Costa, Dailson Evangelista
Melo, Elisângela Aparecida Pereira de
author_role author
author2 Mariano, Wagner dos Santos
Costa, Dailson Evangelista
Melo, Elisângela Aparecida Pereira de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Lucas Pereira de
Mariano, Wagner dos Santos
Costa, Dailson Evangelista
Melo, Elisângela Aparecida Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Popular Knowledge
Scientific knowledge
Interdisciplinarity
Transversality
Teaching
Conocimiento popular
El conocimiento científico
Interdisciplinariedad
Transversalidad
Enseñando
Saber Popular
Conhecimento Científico
Interdisciplinaridade
Transversalidade
Ensino
topic Popular Knowledge
Scientific knowledge
Interdisciplinarity
Transversality
Teaching
Conocimiento popular
El conocimiento científico
Interdisciplinariedad
Transversalidad
Enseñando
Saber Popular
Conhecimento Científico
Interdisciplinaridade
Transversalidade
Ensino
description This paper presents the interconnection between two disciplines embedded in the "ethno-x" context, which combine popular knowledge and scientific understanding. The study is guided by the guiding question: What relationships can be identified between Ethnoscience and Ethnomathematics that enable the teaching of sciences in a school environment? In this sense, this research aims to identify elements that link Ethnoscience and Ethnomathematics, allowing for the integration of science education in the school environment. It is a theoretical essay with a qualitative approach within the scope of conceptual discussions and characteristics related to the "ethno-x" approaches. The results indicate three crucial points of interconnection between Ethnoscience and Ethnomathematics that emerge from the study: interdisciplinarity, cross-cutting approach, and the incorporation of popular knowledge and culture in educational practices focused on the sciences.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323
10.26571/reamec.v11i1.15323
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.15323
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323/12530
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23037
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814158356480