SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Syryczyk, Edilberto F.
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289
Resumo: We seek in this work to develop a methodological way we propitiate a greater understanding about ethnoscience. Possession of such a concept can provide the reader with a methodological path that begins in 1900 with the pedagogical trend formalistic classical thereafter discuss the empirical-activist, the formalist modern technicalities, constructivist and etnoculturalista, so as to identify the best methodological approach to be followed in a research Ethnomatematics. Then proceeded to build the research model presenting the research methods most commonly used in ethnic studies as observational, the phenomenological, the ethnographic and social-constructivist or action research highlighting their advantages. Following, we present the main research techniques for studying ethno like observation, Systematics, the Participant and the Participant does not. We propose a path to the end methodology that we believe to be the most suitable for such studies.
id UFMT-5_d7d37d21e4933e31b0c9522a94d3c6cf
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5289
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTAPESQUISA ETNOMATEMÁTICA: MÉTODOS E TÉCNICAS PARA UMA CONSTRUÇÃO SOCIOETNOCULTURALISTATendências pedagógicasEtnomatemáticaMétodos de pesquisaTécnicas de pesquisaConstrução metodológica.pedagogical trendsethnomathematicsresearch methodsresearch technicsmethodological constructionWe seek in this work to develop a methodological way we propitiate a greater understanding about ethnoscience. Possession of such a concept can provide the reader with a methodological path that begins in 1900 with the pedagogical trend formalistic classical thereafter discuss the empirical-activist, the formalist modern technicalities, constructivist and etnoculturalista, so as to identify the best methodological approach to be followed in a research Ethnomatematics. Then proceeded to build the research model presenting the research methods most commonly used in ethnic studies as observational, the phenomenological, the ethnographic and social-constructivist or action research highlighting their advantages. Following, we present the main research techniques for studying ethno like observation, Systematics, the Participant and the Participant does not. We propose a path to the end methodology that we believe to be the most suitable for such studies.Buscamos neste trabalho desenvolver um caminho metodológico que nos propiciasse uma compreensão maior sobre etnociência. De posse de tal conceito podemos apresentar ao leitor um caminho metodológico que inicia-se em 1900 com a tendência pedagógica formalista clássica, discutimos a partir daí a empírico-ativista, a formalista moderna, tecnicista, construtivista e etnoculturalista, na perspectiva de identificar o melhor caminho metodológico a ser trilhado em uma pesquisa Etnomatemática. Procedemos em seguida a construção do modelo de pesquisa apresentando os métodos de pesquisa mais usuais em estudos etno como o observacional, o fenomenológico, o etnográfico e o social-construtivista ou mesmo a pesquisa-ação ressaltando suas vantagens. Na sequência, apresentamos as principais técnicas de pesquisa para estudos etno como a observação Assistemática, Sistemática, a Participante e a não Participante. Propomos ao final um caminho metodológico que acreditamos ser o mais adequado para estudos desta natureza.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/528910.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p73-87.i5289 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 1 Núm. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 1 No. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-872318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/3485https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9707https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9706https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9708https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9709https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9710Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSyryczyk, Edilberto F.2019-10-23T16:40:32Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5289Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2019-10-23T16:40:32Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
PESQUISA ETNOMATEMÁTICA: MÉTODOS E TÉCNICAS PARA UMA CONSTRUÇÃO SOCIOETNOCULTURALISTA
title SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
spellingShingle SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
Syryczyk, Edilberto F.
Tendências pedagógicas
Etnomatemática
Métodos de pesquisa
Técnicas de pesquisa
Construção metodológica.
pedagogical trends
ethnomathematics
research methods
research technics
methodological construction
title_short SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
title_full SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
title_fullStr SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
title_full_unstemmed SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
title_sort SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
author Syryczyk, Edilberto F.
author_facet Syryczyk, Edilberto F.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Syryczyk, Edilberto F.
dc.subject.por.fl_str_mv Tendências pedagógicas
Etnomatemática
Métodos de pesquisa
Técnicas de pesquisa
Construção metodológica.
pedagogical trends
ethnomathematics
research methods
research technics
methodological construction
topic Tendências pedagógicas
Etnomatemática
Métodos de pesquisa
Técnicas de pesquisa
Construção metodológica.
pedagogical trends
ethnomathematics
research methods
research technics
methodological construction
description We seek in this work to develop a methodological way we propitiate a greater understanding about ethnoscience. Possession of such a concept can provide the reader with a methodological path that begins in 1900 with the pedagogical trend formalistic classical thereafter discuss the empirical-activist, the formalist modern technicalities, constructivist and etnoculturalista, so as to identify the best methodological approach to be followed in a research Ethnomatematics. Then proceeded to build the research model presenting the research methods most commonly used in ethnic studies as observational, the phenomenological, the ethnographic and social-constructivist or action research highlighting their advantages. Following, we present the main research techniques for studying ethno like observation, Systematics, the Participant and the Participant does not. We propose a path to the end methodology that we believe to be the most suitable for such studies.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289
10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p73-87.i5289
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289
identifier_str_mv 10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p73-87.i5289
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/3485
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9707
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9706
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9708
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9709
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9710
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 1 Núm. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 1 No. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814763384832