SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289 |
Resumo: | We seek in this work to develop a methodological way we propitiate a greater understanding about ethnoscience. Possession of such a concept can provide the reader with a methodological path that begins in 1900 with the pedagogical trend formalistic classical thereafter discuss the empirical-activist, the formalist modern technicalities, constructivist and etnoculturalista, so as to identify the best methodological approach to be followed in a research Ethnomatematics. Then proceeded to build the research model presenting the research methods most commonly used in ethnic studies as observational, the phenomenological, the ethnographic and social-constructivist or action research highlighting their advantages. Following, we present the main research techniques for studying ethno like observation, Systematics, the Participant and the Participant does not. We propose a path to the end methodology that we believe to be the most suitable for such studies. |
id |
UFMT-5_d7d37d21e4933e31b0c9522a94d3c6cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5289 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTAPESQUISA ETNOMATEMÁTICA: MÉTODOS E TÉCNICAS PARA UMA CONSTRUÇÃO SOCIOETNOCULTURALISTATendências pedagógicasEtnomatemáticaMétodos de pesquisaTécnicas de pesquisaConstrução metodológica.pedagogical trendsethnomathematicsresearch methodsresearch technicsmethodological constructionWe seek in this work to develop a methodological way we propitiate a greater understanding about ethnoscience. Possession of such a concept can provide the reader with a methodological path that begins in 1900 with the pedagogical trend formalistic classical thereafter discuss the empirical-activist, the formalist modern technicalities, constructivist and etnoculturalista, so as to identify the best methodological approach to be followed in a research Ethnomatematics. Then proceeded to build the research model presenting the research methods most commonly used in ethnic studies as observational, the phenomenological, the ethnographic and social-constructivist or action research highlighting their advantages. Following, we present the main research techniques for studying ethno like observation, Systematics, the Participant and the Participant does not. We propose a path to the end methodology that we believe to be the most suitable for such studies.Buscamos neste trabalho desenvolver um caminho metodológico que nos propiciasse uma compreensão maior sobre etnociência. De posse de tal conceito podemos apresentar ao leitor um caminho metodológico que inicia-se em 1900 com a tendência pedagógica formalista clássica, discutimos a partir daí a empírico-ativista, a formalista moderna, tecnicista, construtivista e etnoculturalista, na perspectiva de identificar o melhor caminho metodológico a ser trilhado em uma pesquisa Etnomatemática. Procedemos em seguida a construção do modelo de pesquisa apresentando os métodos de pesquisa mais usuais em estudos etno como o observacional, o fenomenológico, o etnográfico e o social-construtivista ou mesmo a pesquisa-ação ressaltando suas vantagens. Na sequência, apresentamos as principais técnicas de pesquisa para estudos etno como a observação Assistemática, Sistemática, a Participante e a não Participante. Propomos ao final um caminho metodológico que acreditamos ser o mais adequado para estudos desta natureza.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/528910.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p73-87.i5289 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 1 Núm. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 1 No. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-872318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/3485https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9707https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9706https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9708https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9709https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9710Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSyryczyk, Edilberto F.2019-10-23T16:40:32Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5289Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2019-10-23T16:40:32Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA PESQUISA ETNOMATEMÁTICA: MÉTODOS E TÉCNICAS PARA UMA CONSTRUÇÃO SOCIOETNOCULTURALISTA |
title |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA |
spellingShingle |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA Syryczyk, Edilberto F. Tendências pedagógicas Etnomatemática Métodos de pesquisa Técnicas de pesquisa Construção metodológica. pedagogical trends ethnomathematics research methods research technics methodological construction |
title_short |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA |
title_full |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA |
title_fullStr |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA |
title_full_unstemmed |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA |
title_sort |
SEARCH ETHNOMATEMATICS: METHODS AND TECHNIQUES FOR CONSTRUCTION SOCIOETNOCULTURALISTA |
author |
Syryczyk, Edilberto F. |
author_facet |
Syryczyk, Edilberto F. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Syryczyk, Edilberto F. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tendências pedagógicas Etnomatemática Métodos de pesquisa Técnicas de pesquisa Construção metodológica. pedagogical trends ethnomathematics research methods research technics methodological construction |
topic |
Tendências pedagógicas Etnomatemática Métodos de pesquisa Técnicas de pesquisa Construção metodológica. pedagogical trends ethnomathematics research methods research technics methodological construction |
description |
We seek in this work to develop a methodological way we propitiate a greater understanding about ethnoscience. Possession of such a concept can provide the reader with a methodological path that begins in 1900 with the pedagogical trend formalistic classical thereafter discuss the empirical-activist, the formalist modern technicalities, constructivist and etnoculturalista, so as to identify the best methodological approach to be followed in a research Ethnomatematics. Then proceeded to build the research model presenting the research methods most commonly used in ethnic studies as observational, the phenomenological, the ethnographic and social-constructivist or action research highlighting their advantages. Following, we present the main research techniques for studying ethno like observation, Systematics, the Participant and the Participant does not. We propose a path to the end methodology that we believe to be the most suitable for such studies. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289 10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p73-87.i5289 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289 |
identifier_str_mv |
10.26571/2318-6674.a2013.v1.n1.p73-87.i5289 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/3485 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9707 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9706 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9708 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9709 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5289/9710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 1 Núm. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 1 No. 1 (2013): Janeiro a Dezembro de 2013; 73-87 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814763384832 |