REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008 |
Resumo: | Infinitesimal analysis, which had been excluded from the mathematics programs of the 3rd cycle of Portuguese secondary schools (liceus) in 1936, is reintroduced in the programs promulgated in 1948. The existing teacher-training model for secondary teachers, set that after a five-year course in Mathematics, the professional teaching qualification would be acquired by attend and succeed a set of pedagogical subjects in the Faculties of Letters and a two-year internship in one of the teacher-training schools (Liceus Normais). The reintroduction of analysis into secondary school curricula will give space to discussions in the press and reflections on their study during the internship. Based on legislation, pedagogical and scientific journals, teaching books and work produced by trainees, this article aims to understand how the reintroduction of infinitesimal analysis in secondary school education occurred and to contribute to deepen the comprehension about the development of professional knowledge of mathematics teachers in secondary education. |
id |
UFMT-5_e6804eb1e34fcefd457df8f5f3b2c01b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13008 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)RECOMPONIENDO LA ENSEÑANZA DEL ANÁLISIS INFINITESIMAL EN LOS LICEOS (1948-1953)RECOMPONDO O ENSINO DA ANÁLISE INFINITESIMAL NOS LICEUS (1948-1953)Teacher trainingTeacher knowledgeSecondary educationCurriculumHistory of Mathematics EducationFormação de professoresConhecimento do professorEnsino LicealCurrículoHistória da Educação MatemáticaFormación de profesoresConocimiento del profesorEducación SecundariaCurrículoHistoria de la Educación MatemáticaInfinitesimal analysis, which had been excluded from the mathematics programs of the 3rd cycle of Portuguese secondary schools (liceus) in 1936, is reintroduced in the programs promulgated in 1948. The existing teacher-training model for secondary teachers, set that after a five-year course in Mathematics, the professional teaching qualification would be acquired by attend and succeed a set of pedagogical subjects in the Faculties of Letters and a two-year internship in one of the teacher-training schools (Liceus Normais). The reintroduction of analysis into secondary school curricula will give space to discussions in the press and reflections on their study during the internship. Based on legislation, pedagogical and scientific journals, teaching books and work produced by trainees, this article aims to understand how the reintroduction of infinitesimal analysis in secondary school education occurred and to contribute to deepen the comprehension about the development of professional knowledge of mathematics teachers in secondary education.El análisis infinitesimal, que había sido excluida de los programas de Matemáticas del 3.º ciclo de los liceos portugueses en 1936, se reintroduce en los programas promulgados en 1948. Según el modelo de formación docente vigente, luego de cinco años de formación en Matemáticas, se adquirió profesionalmente titulación docente mediante la asistencia de un conjunto de asignaturas pedagógicas en las Facultades de Artes y una pasantía de dos años en un de los Liceos Normales, es decir, en uno de los Liceos donde se impartía esta titulación. La reintroducción del análisis en los programas de educación secundaria dará lugar a discusiones en la prensa y reflexiones sobre su estudio durante las pasantías pedagógicas. Con base en legislación, revistas pedagógicas y científicas, libros de texto para la docencia y trabajos producidos por pasantes, este artículo tiene como objetivo comprender cómo ocurrió la reintroducción del análisis infinitesimal en la educación secundaria y contribuir a profundizar el conocimiento sobre la formación del conocimiento profesional de los docentes de Matemáticas en la enseñanza secundaria.A análise infinitesimal, que tinha sido excluída dos programas de Matemática do 3.º ciclo dos liceus portugueses em 1936, é reintroduzida nos programas promulgados em 1948. Pelo modelo de formação de professores vigente, após uma formação de cinco anos em Matemática, adquiria-se a habilitação profissional docente através da frequência de um conjunto de disciplinas pedagógicas nas Faculdades de Letras e de um estágio de dois anos num dos Liceus Normais, isto é, num dos Liceus onde essa habilitação era dada. A reintrodução da análise nos programas do ensino secundário liceal vai dar espaço a discussões na imprensa e a reflexões sobre o seu estudo durante os estágios pedagógicos. Com base em legislação, revistas pedagógicas e científicas, livro para o ensino e trabalhos produzidos pelos estagiários, este artigo pretende compreender o modo como ocorreu a reintrodução da análise infinitesimal no ensino liceal e contribuir para aprofundar o conhecimento sobre a formação do conhecimento profissional de professores de matemática do ensino liceal.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1300810.26571/reamec.v9i3.13008 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e210892318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/9986https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10549https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10550https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10551https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10553https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10552Copyright (c) 2021 Mária Cristina Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Mária Cristina2021-12-31T17:31:24Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13008Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-12-31T17:31:24Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) RECOMPONIENDO LA ENSEÑANZA DEL ANÁLISIS INFINITESIMAL EN LOS LICEOS (1948-1953) RECOMPONDO O ENSINO DA ANÁLISE INFINITESIMAL NOS LICEUS (1948-1953) |
title |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) |
spellingShingle |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) Almeida, Mária Cristina Teacher training Teacher knowledge Secondary education Curriculum History of Mathematics Education Formação de professores Conhecimento do professor Ensino Liceal Currículo História da Educação Matemática Formación de profesores Conocimiento del profesor Educación Secundaria Currículo Historia de la Educación Matemática |
title_short |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) |
title_full |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) |
title_fullStr |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) |
title_full_unstemmed |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) |
title_sort |
REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953) |
author |
Almeida, Mária Cristina |
author_facet |
Almeida, Mária Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Mária Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Teacher knowledge Secondary education Curriculum History of Mathematics Education Formação de professores Conhecimento do professor Ensino Liceal Currículo História da Educação Matemática Formación de profesores Conocimiento del profesor Educación Secundaria Currículo Historia de la Educación Matemática |
topic |
Teacher training Teacher knowledge Secondary education Curriculum History of Mathematics Education Formação de professores Conhecimento do professor Ensino Liceal Currículo História da Educação Matemática Formación de profesores Conocimiento del profesor Educación Secundaria Currículo Historia de la Educación Matemática |
description |
Infinitesimal analysis, which had been excluded from the mathematics programs of the 3rd cycle of Portuguese secondary schools (liceus) in 1936, is reintroduced in the programs promulgated in 1948. The existing teacher-training model for secondary teachers, set that after a five-year course in Mathematics, the professional teaching qualification would be acquired by attend and succeed a set of pedagogical subjects in the Faculties of Letters and a two-year internship in one of the teacher-training schools (Liceus Normais). The reintroduction of analysis into secondary school curricula will give space to discussions in the press and reflections on their study during the internship. Based on legislation, pedagogical and scientific journals, teaching books and work produced by trainees, this article aims to understand how the reintroduction of infinitesimal analysis in secondary school education occurred and to contribute to deepen the comprehension about the development of professional knowledge of mathematics teachers in secondary education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008 10.26571/reamec.v9i3.13008 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v9i3.13008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/9986 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10549 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10550 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10551 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10553 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10552 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mária Cristina Almeida https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mária Cristina Almeida https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817020968960 |