REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Mária Cristina
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008
Resumo: Infinitesimal analysis, which had been excluded from the mathematics programs of the 3rd cycle of Portuguese secondary schools (liceus) in 1936, is reintroduced in the programs promulgated in 1948. The existing teacher-training model for secondary teachers, set that after a five-year course in Mathematics, the professional teaching qualification would be acquired by attend and succeed a set of pedagogical subjects in the Faculties of Letters and a two-year internship in one of the teacher-training schools (Liceus Normais). The reintroduction of analysis into secondary school curricula will give space to discussions in the press and reflections on their study during the internship. Based on legislation, pedagogical and scientific journals, teaching books and work produced by trainees, this article aims to understand how the reintroduction of infinitesimal analysis in secondary school education occurred and to contribute to deepen the comprehension about the development of professional knowledge of mathematics teachers in secondary education.
id UFMT-5_e6804eb1e34fcefd457df8f5f3b2c01b
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13008
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)RECOMPONIENDO LA ENSEÑANZA DEL ANÁLISIS INFINITESIMAL EN LOS LICEOS (1948-1953)RECOMPONDO O ENSINO DA ANÁLISE INFINITESIMAL NOS LICEUS (1948-1953)Teacher trainingTeacher knowledgeSecondary educationCurriculumHistory of Mathematics EducationFormação de professoresConhecimento do professorEnsino LicealCurrículoHistória da Educação MatemáticaFormación de profesoresConocimiento del profesorEducación SecundariaCurrículoHistoria de la Educación MatemáticaInfinitesimal analysis, which had been excluded from the mathematics programs of the 3rd cycle of Portuguese secondary schools (liceus) in 1936, is reintroduced in the programs promulgated in 1948. The existing teacher-training model for secondary teachers, set that after a five-year course in Mathematics, the professional teaching qualification would be acquired by attend and succeed a set of pedagogical subjects in the Faculties of Letters and a two-year internship in one of the teacher-training schools (Liceus Normais). The reintroduction of analysis into secondary school curricula will give space to discussions in the press and reflections on their study during the internship. Based on legislation, pedagogical and scientific journals, teaching books and work produced by trainees, this article aims to understand how the reintroduction of infinitesimal analysis in secondary school education occurred and to contribute to deepen the comprehension about the development of professional knowledge of mathematics teachers in secondary education.El análisis infinitesimal, que había sido excluida de los programas de Matemáticas del 3.º ciclo de los liceos portugueses en 1936, se reintroduce en los programas promulgados en 1948. Según el modelo de formación docente vigente, luego de cinco años de formación en Matemáticas, se adquirió profesionalmente titulación docente mediante la asistencia de un conjunto de asignaturas pedagógicas en las Facultades de Artes y una pasantía de dos años en un de los Liceos Normales, es decir, en uno de los Liceos donde se impartía esta titulación. La reintroducción del análisis en los programas de educación secundaria dará lugar a discusiones en la prensa y reflexiones sobre su estudio durante las pasantías pedagógicas. Con base en legislación, revistas pedagógicas y científicas, libros de texto para la docencia y trabajos producidos por pasantes, este artículo tiene como objetivo comprender cómo ocurrió la reintroducción del análisis infinitesimal en la educación secundaria y contribuir a profundizar el conocimiento sobre la formación del conocimiento profesional de los docentes de Matemáticas en la enseñanza secundaria.A análise infinitesimal, que tinha sido excluída dos programas de Matemática do 3.º ciclo dos liceus portugueses em 1936, é reintroduzida nos programas promulgados em 1948. Pelo modelo de formação de professores vigente, após uma formação de cinco anos em Matemática, adquiria-se a habilitação profissional docente através da frequência de um conjunto de disciplinas pedagógicas nas Faculdades de Letras e de um estágio de dois anos num dos Liceus Normais, isto é, num dos Liceus onde essa habilitação era dada. A reintrodução da análise nos programas do ensino secundário liceal vai dar espaço a discussões na imprensa e a reflexões sobre o seu estudo durante os estágios pedagógicos. Com base em legislação, revistas pedagógicas e científicas, livro para o ensino e trabalhos produzidos pelos estagiários, este artigo pretende compreender o modo como ocorreu a reintrodução da análise infinitesimal no ensino liceal e contribuir para aprofundar o conhecimento sobre a formação do conhecimento profissional de professores de matemática do ensino liceal.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1300810.26571/reamec.v9i3.13008 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e210892318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/9986https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10549https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10550https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10551https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10553https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10552Copyright (c) 2021 Mária Cristina Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Mária Cristina2021-12-31T17:31:24Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13008Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-12-31T17:31:24Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
RECOMPONIENDO LA ENSEÑANZA DEL ANÁLISIS INFINITESIMAL EN LOS LICEOS (1948-1953)
RECOMPONDO O ENSINO DA ANÁLISE INFINITESIMAL NOS LICEUS (1948-1953)
title REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
spellingShingle REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
Almeida, Mária Cristina
Teacher training
Teacher knowledge
Secondary education
Curriculum
History of Mathematics Education
Formação de professores
Conhecimento do professor
Ensino Liceal
Currículo
História da Educação Matemática
Formación de profesores
Conocimiento del profesor
Educación Secundaria
Currículo
Historia de la Educación Matemática
title_short REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
title_full REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
title_fullStr REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
title_full_unstemmed REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
title_sort REBUILDING THE TEACHING OF INFINITESIMAL ANALYSIS IN THE LICEU (1948-1953)
author Almeida, Mária Cristina
author_facet Almeida, Mária Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Mária Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Teacher knowledge
Secondary education
Curriculum
History of Mathematics Education
Formação de professores
Conhecimento do professor
Ensino Liceal
Currículo
História da Educação Matemática
Formación de profesores
Conocimiento del profesor
Educación Secundaria
Currículo
Historia de la Educación Matemática
topic Teacher training
Teacher knowledge
Secondary education
Curriculum
History of Mathematics Education
Formação de professores
Conhecimento do professor
Ensino Liceal
Currículo
História da Educação Matemática
Formación de profesores
Conocimiento del profesor
Educación Secundaria
Currículo
Historia de la Educación Matemática
description Infinitesimal analysis, which had been excluded from the mathematics programs of the 3rd cycle of Portuguese secondary schools (liceus) in 1936, is reintroduced in the programs promulgated in 1948. The existing teacher-training model for secondary teachers, set that after a five-year course in Mathematics, the professional teaching qualification would be acquired by attend and succeed a set of pedagogical subjects in the Faculties of Letters and a two-year internship in one of the teacher-training schools (Liceus Normais). The reintroduction of analysis into secondary school curricula will give space to discussions in the press and reflections on their study during the internship. Based on legislation, pedagogical and scientific journals, teaching books and work produced by trainees, this article aims to understand how the reintroduction of infinitesimal analysis in secondary school education occurred and to contribute to deepen the comprehension about the development of professional knowledge of mathematics teachers in secondary education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008
10.26571/reamec.v9i3.13008
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v9i3.13008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/9986
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10549
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10550
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10551
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10553
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13008/10552
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mária Cristina Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mária Cristina Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21089
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817020968960