A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abido, Alexandre Silva
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2523
Resumo: This doctoral research is a historical-bibliographical study of cognition and epistemology of mathematics, focusing on the geometric interpretation of imaginary numbers, especially Jean Robert Argand (17681822), published in his book Essai sur une manière of representer les quantites imaginaires dans readest géométriques constructions (first edition, 1806, and second edition, 1874) which culminated in the first rigorous proof of the Fundamental Theorem of Algebra important. We chose this theme as a model of motivation to prove the thesis that the difficulties of teaching mathematics, despite sharing the difficulties common to all areas, reside in character and theoretical knowledge of mathematics, i.e., in the absence of an adequate epistemology and metacognition. Accordingly, we seek to focus on the notion of theoretical concept and want to offer a vision for addressing problems of semiotic relationship between the concrete and the abstract, between the particular and the general.
id UFMT_13f310fa84045ceef0921c1ee832e615
oai_identifier_str oai:localhost:1/2523
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert ArgandMatemáticaHistória da matemáticaEnsino de matemáticaNúmeros imagináriosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOMathematicHistory of mathematicsMathematic teachingImaginary numbersThis doctoral research is a historical-bibliographical study of cognition and epistemology of mathematics, focusing on the geometric interpretation of imaginary numbers, especially Jean Robert Argand (17681822), published in his book Essai sur une manière of representer les quantites imaginaires dans readest géométriques constructions (first edition, 1806, and second edition, 1874) which culminated in the first rigorous proof of the Fundamental Theorem of Algebra important. We chose this theme as a model of motivation to prove the thesis that the difficulties of teaching mathematics, despite sharing the difficulties common to all areas, reside in character and theoretical knowledge of mathematics, i.e., in the absence of an adequate epistemology and metacognition. Accordingly, we seek to focus on the notion of theoretical concept and want to offer a vision for addressing problems of semiotic relationship between the concrete and the abstract, between the particular and the general.FAPEMATEsta pesquisa de doutorado é um estudo histórico-bibliográfico da cognição e da epistemologia da Matemática, abordando a interpretação geométrica dos números imaginários, especialmente a de Jean Robert Argand (17681822), publicada em seu livro Essai sur une manière de representer les quantités imaginaires dans lês constructions géométriques (primeira edição, 1806, e segunda edição, 1874) que culminou na primeira prova rigorosa do importante Teorema Fundamental da Álgebra. Escolhemos esta temática como um modelo de motivação para provar a tese de que as dificuldades de ensinar Matemática, apesar de compartilhar das dificuldades comuns a todas as áreas, residem no caráter e no conhecimento teórico da Matemática, isto é, na falta de uma epistemologia e de uma metacognição adequadas. Nesse sentido, buscamos nos concentrar na noção de conceito teórico e desejamos oferecer uma visão semiótica para abordar problemas de relação entre o concreto e o abstrato, entre o particular e o geral.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOtte, Michael Friedrichhttp://lattes.cnpq.br/1670481682966837Otte, Michael Friedrich190.244.267-71http://lattes.cnpq.br/1670481682966837Wielewski, Sérgio Antonio388.861.709-04http://lattes.cnpq.br/1203599061747785190.244.267-71Wielewski, Gladys Denise502.478.161-91http://lattes.cnpq.br/4154014326253864Campos, Tania Maria Mendonca044.859.558-34http://lattes.cnpq.br/1392227308859320Borges, Marcos Francisco063.608.838-30http://lattes.cnpq.br/0784057924542098Abido, Alexandre Silva2021-05-24T13:09:38Z2012-12-132021-05-24T13:09:38Z2012-11-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisABIDO, Alexandre Silva. A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand. 2012. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/2523porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-05-26T07:01:31Zoai:localhost:1/2523Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-05-26T07:01:31Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
title A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
spellingShingle A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
Abido, Alexandre Silva
Matemática
História da matemática
Ensino de matemática
Números imaginários
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Mathematic
History of mathematics
Mathematic teaching
Imaginary numbers
title_short A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
title_full A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
title_fullStr A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
title_full_unstemmed A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
title_sort A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
author Abido, Alexandre Silva
author_facet Abido, Alexandre Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Otte, Michael Friedrich
http://lattes.cnpq.br/1670481682966837
Otte, Michael Friedrich
190.244.267-71
http://lattes.cnpq.br/1670481682966837
Wielewski, Sérgio Antonio
388.861.709-04
http://lattes.cnpq.br/1203599061747785
190.244.267-71
Wielewski, Gladys Denise
502.478.161-91
http://lattes.cnpq.br/4154014326253864
Campos, Tania Maria Mendonca
044.859.558-34
http://lattes.cnpq.br/1392227308859320
Borges, Marcos Francisco
063.608.838-30
http://lattes.cnpq.br/0784057924542098
dc.contributor.author.fl_str_mv Abido, Alexandre Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
História da matemática
Ensino de matemática
Números imaginários
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Mathematic
History of mathematics
Mathematic teaching
Imaginary numbers
topic Matemática
História da matemática
Ensino de matemática
Números imaginários
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Mathematic
History of mathematics
Mathematic teaching
Imaginary numbers
description This doctoral research is a historical-bibliographical study of cognition and epistemology of mathematics, focusing on the geometric interpretation of imaginary numbers, especially Jean Robert Argand (17681822), published in his book Essai sur une manière of representer les quantites imaginaires dans readest géométriques constructions (first edition, 1806, and second edition, 1874) which culminated in the first rigorous proof of the Fundamental Theorem of Algebra important. We chose this theme as a model of motivation to prove the thesis that the difficulties of teaching mathematics, despite sharing the difficulties common to all areas, reside in character and theoretical knowledge of mathematics, i.e., in the absence of an adequate epistemology and metacognition. Accordingly, we seek to focus on the notion of theoretical concept and want to offer a vision for addressing problems of semiotic relationship between the concrete and the abstract, between the particular and the general.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-13
2012-11-12
2021-05-24T13:09:38Z
2021-05-24T13:09:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ABIDO, Alexandre Silva. A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand. 2012. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2523
identifier_str_mv ABIDO, Alexandre Silva. A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand. 2012. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648507685994496