A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2523 |
Resumo: | This doctoral research is a historical-bibliographical study of cognition and epistemology of mathematics, focusing on the geometric interpretation of imaginary numbers, especially Jean Robert Argand (17681822), published in his book Essai sur une manière of representer les quantites imaginaires dans readest géométriques constructions (first edition, 1806, and second edition, 1874) which culminated in the first rigorous proof of the Fundamental Theorem of Algebra important. We chose this theme as a model of motivation to prove the thesis that the difficulties of teaching mathematics, despite sharing the difficulties common to all areas, reside in character and theoretical knowledge of mathematics, i.e., in the absence of an adequate epistemology and metacognition. Accordingly, we seek to focus on the notion of theoretical concept and want to offer a vision for addressing problems of semiotic relationship between the concrete and the abstract, between the particular and the general. |
id |
UFMT_13f310fa84045ceef0921c1ee832e615 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2523 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert ArgandMatemáticaHistória da matemáticaEnsino de matemáticaNúmeros imagináriosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOMathematicHistory of mathematicsMathematic teachingImaginary numbersThis doctoral research is a historical-bibliographical study of cognition and epistemology of mathematics, focusing on the geometric interpretation of imaginary numbers, especially Jean Robert Argand (17681822), published in his book Essai sur une manière of representer les quantites imaginaires dans readest géométriques constructions (first edition, 1806, and second edition, 1874) which culminated in the first rigorous proof of the Fundamental Theorem of Algebra important. We chose this theme as a model of motivation to prove the thesis that the difficulties of teaching mathematics, despite sharing the difficulties common to all areas, reside in character and theoretical knowledge of mathematics, i.e., in the absence of an adequate epistemology and metacognition. Accordingly, we seek to focus on the notion of theoretical concept and want to offer a vision for addressing problems of semiotic relationship between the concrete and the abstract, between the particular and the general.FAPEMATEsta pesquisa de doutorado é um estudo histórico-bibliográfico da cognição e da epistemologia da Matemática, abordando a interpretação geométrica dos números imaginários, especialmente a de Jean Robert Argand (17681822), publicada em seu livro Essai sur une manière de representer les quantités imaginaires dans lês constructions géométriques (primeira edição, 1806, e segunda edição, 1874) que culminou na primeira prova rigorosa do importante Teorema Fundamental da Álgebra. Escolhemos esta temática como um modelo de motivação para provar a tese de que as dificuldades de ensinar Matemática, apesar de compartilhar das dificuldades comuns a todas as áreas, residem no caráter e no conhecimento teórico da Matemática, isto é, na falta de uma epistemologia e de uma metacognição adequadas. Nesse sentido, buscamos nos concentrar na noção de conceito teórico e desejamos oferecer uma visão semiótica para abordar problemas de relação entre o concreto e o abstrato, entre o particular e o geral.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOtte, Michael Friedrichhttp://lattes.cnpq.br/1670481682966837Otte, Michael Friedrich190.244.267-71http://lattes.cnpq.br/1670481682966837Wielewski, Sérgio Antonio388.861.709-04http://lattes.cnpq.br/1203599061747785190.244.267-71Wielewski, Gladys Denise502.478.161-91http://lattes.cnpq.br/4154014326253864Campos, Tania Maria Mendonca044.859.558-34http://lattes.cnpq.br/1392227308859320Borges, Marcos Francisco063.608.838-30http://lattes.cnpq.br/0784057924542098Abido, Alexandre Silva2021-05-24T13:09:38Z2012-12-132021-05-24T13:09:38Z2012-11-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisABIDO, Alexandre Silva. A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand. 2012. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/2523porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-05-26T07:01:31Zoai:localhost:1/2523Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-05-26T07:01:31Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
title |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
spellingShingle |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand Abido, Alexandre Silva Matemática História da matemática Ensino de matemática Números imaginários CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Mathematic History of mathematics Mathematic teaching Imaginary numbers |
title_short |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
title_full |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
title_fullStr |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
title_full_unstemmed |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
title_sort |
A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand |
author |
Abido, Alexandre Silva |
author_facet |
Abido, Alexandre Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Otte, Michael Friedrich http://lattes.cnpq.br/1670481682966837 Otte, Michael Friedrich 190.244.267-71 http://lattes.cnpq.br/1670481682966837 Wielewski, Sérgio Antonio 388.861.709-04 http://lattes.cnpq.br/1203599061747785 190.244.267-71 Wielewski, Gladys Denise 502.478.161-91 http://lattes.cnpq.br/4154014326253864 Campos, Tania Maria Mendonca 044.859.558-34 http://lattes.cnpq.br/1392227308859320 Borges, Marcos Francisco 063.608.838-30 http://lattes.cnpq.br/0784057924542098 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abido, Alexandre Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática História da matemática Ensino de matemática Números imaginários CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Mathematic History of mathematics Mathematic teaching Imaginary numbers |
topic |
Matemática História da matemática Ensino de matemática Números imaginários CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Mathematic History of mathematics Mathematic teaching Imaginary numbers |
description |
This doctoral research is a historical-bibliographical study of cognition and epistemology of mathematics, focusing on the geometric interpretation of imaginary numbers, especially Jean Robert Argand (17681822), published in his book Essai sur une manière of representer les quantites imaginaires dans readest géométriques constructions (first edition, 1806, and second edition, 1874) which culminated in the first rigorous proof of the Fundamental Theorem of Algebra important. We chose this theme as a model of motivation to prove the thesis that the difficulties of teaching mathematics, despite sharing the difficulties common to all areas, reside in character and theoretical knowledge of mathematics, i.e., in the absence of an adequate epistemology and metacognition. Accordingly, we seek to focus on the notion of theoretical concept and want to offer a vision for addressing problems of semiotic relationship between the concrete and the abstract, between the particular and the general. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-13 2012-11-12 2021-05-24T13:09:38Z 2021-05-24T13:09:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ABIDO, Alexandre Silva. A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand. 2012. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012. http://ri.ufmt.br/handle/1/2523 |
identifier_str_mv |
ABIDO, Alexandre Silva. A interpretação geométrica dos números imaginários segundo Jean Robert Argand. 2012. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648507685994496 |