Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/391 |
Resumo: | This study refers to a research in physics teaching. We present the oriented debates in the classroom, in the context of Active Learning, extending the discussions mediated by virtual resources hosted on the internet. The use of this technique aims group discussions the VLT - Veículo Leve sobre Trilhos (LVR - (Light Vehicle on Rail) – under construction in Cuiaba, MT. We develop contents about Cinematics, Dynamics and Energy with emphasis on the relationship between these issues and the LRV. The work has been developed since the first half of 2013, with students from the 1st year of high school at the State School André Luiz da Silva Reis in Cuiabá, MT. The application of active learning activities with issues related to the daily lives of students, before and not after the content taught, results in a deeper learning and understanding. Oriented discussions encourage students to strive actively on the learning process and to think critically about what they are doing. As a teaching tool it can help teachers create and/or modify their strategies to improve the quality of education. The results of our survey indicate an increase in students interest and improvement of the performance of learning physics in comparison to the conventional method. |
id |
UFMT_151b314d6a7ede69d9dcc995de959c5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/391 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médioAprendizagem ativaEnsino de físicaEnsino médioTécnica de debatesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAActive learningPhysics teachingHigh schoolDiscussion techniqueThis study refers to a research in physics teaching. We present the oriented debates in the classroom, in the context of Active Learning, extending the discussions mediated by virtual resources hosted on the internet. The use of this technique aims group discussions the VLT - Veículo Leve sobre Trilhos (LVR - (Light Vehicle on Rail) – under construction in Cuiaba, MT. We develop contents about Cinematics, Dynamics and Energy with emphasis on the relationship between these issues and the LRV. The work has been developed since the first half of 2013, with students from the 1st year of high school at the State School André Luiz da Silva Reis in Cuiabá, MT. The application of active learning activities with issues related to the daily lives of students, before and not after the content taught, results in a deeper learning and understanding. Oriented discussions encourage students to strive actively on the learning process and to think critically about what they are doing. As a teaching tool it can help teachers create and/or modify their strategies to improve the quality of education. The results of our survey indicate an increase in students interest and improvement of the performance of learning physics in comparison to the conventional method.O presente trabalho refere-se a uma pesquisa em ensino de Física. Apresentamos a técnica de debates orientados em sala de aula, no contexto da Aprendizagem Ativa, com extensão das discussões mediada por recursos virtuais hospedados na internet. O uso desta técnica objetiva o debate em grupos sobre o tema VLT – Veículo Leve Sobre Trilhos – em implantação em Cuiabá, MT. Desenvolvemos os conteúdos de Cinemática, Dinâmica e Energia com ênfase nas relações destes temas com o VLT. O trabalho foi desenvolvido a partir do primeiro semestre de 2013, com alunos do 1º ano do ensino médio da Escola Estadual André Luiz da Silva Reis, em Cuiabá, MT. A aplicação de atividades de aprendizagem ativa com temas relacionados ao cotidiano dos alunos, antes e não depois dos conteúdos ministrados, resulta em um aprendizado e compreensão mais profundos. Debates orientados estimulam os alunos a se esforçarem ativamente no processo de aprendizagem e a pensar criticamente sobre aquilo que estão fazendo. Como ferramenta de ensino, pode auxiliar professores a criarem e/ou modificarem suas estratégias para melhorar a qualidade de ensino. Os resultados de nossa pesquisa apontam para o aumento no interesse dos alunos e melhora no desempenho da aprendizagem de Física em comparação ao método convencional.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisRoos, Max de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8959895953441634Roos, Max de Oliveira342.185.210.34http://lattes.cnpq.br/8959895953441634Martins, Paulo Henrique Lana023.716.926.62http://lattes.cnpq.br/1243467308487580342.185.210.34Barlette, Vania Elisabeth417.284.080.91http://lattes.cnpq.br/7536898569014007Leite Filho, José Ferreira2017-06-28T16:31:08Z2014-12-162017-06-28T16:31:08Z2015-01-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLEITE FILHO, José Ferreira. Debates orientados: uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/391porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-06-29T07:01:00Zoai:localhost:1/391Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-06-29T07:01Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
spellingShingle |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio Leite Filho, José Ferreira Aprendizagem ativa Ensino de física Ensino médio Técnica de debates CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Active learning Physics teaching High school Discussion technique |
title_short |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_full |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_fullStr |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_full_unstemmed |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_sort |
Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
author |
Leite Filho, José Ferreira |
author_facet |
Leite Filho, José Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Roos, Max de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8959895953441634 Roos, Max de Oliveira 342.185.210.34 http://lattes.cnpq.br/8959895953441634 Martins, Paulo Henrique Lana 023.716.926.62 http://lattes.cnpq.br/1243467308487580 342.185.210.34 Barlette, Vania Elisabeth 417.284.080.91 http://lattes.cnpq.br/7536898569014007 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite Filho, José Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem ativa Ensino de física Ensino médio Técnica de debates CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Active learning Physics teaching High school Discussion technique |
topic |
Aprendizagem ativa Ensino de física Ensino médio Técnica de debates CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Active learning Physics teaching High school Discussion technique |
description |
This study refers to a research in physics teaching. We present the oriented debates in the classroom, in the context of Active Learning, extending the discussions mediated by virtual resources hosted on the internet. The use of this technique aims group discussions the VLT - Veículo Leve sobre Trilhos (LVR - (Light Vehicle on Rail) – under construction in Cuiaba, MT. We develop contents about Cinematics, Dynamics and Energy with emphasis on the relationship between these issues and the LRV. The work has been developed since the first half of 2013, with students from the 1st year of high school at the State School André Luiz da Silva Reis in Cuiabá, MT. The application of active learning activities with issues related to the daily lives of students, before and not after the content taught, results in a deeper learning and understanding. Oriented discussions encourage students to strive actively on the learning process and to think critically about what they are doing. As a teaching tool it can help teachers create and/or modify their strategies to improve the quality of education. The results of our survey indicate an increase in students interest and improvement of the performance of learning physics in comparison to the conventional method. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-16 2015-01-23 2017-06-28T16:31:08Z 2017-06-28T16:31:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LEITE FILHO, José Ferreira. Debates orientados: uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014. http://ri.ufmt.br/handle/1/391 |
identifier_str_mv |
LEITE FILHO, José Ferreira. Debates orientados: uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1800846254188527616 |