Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite Filho, José Ferreira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/391
Resumo: This study refers to a research in physics teaching. We present the oriented debates in the classroom, in the context of Active Learning, extending the discussions mediated by virtual resources hosted on the internet. The use of this technique aims group discussions the VLT - Veículo Leve sobre Trilhos (LVR - (Light Vehicle on Rail) – under construction in Cuiaba, MT. We develop contents about Cinematics, Dynamics and Energy with emphasis on the relationship between these issues and the LRV. The work has been developed since the first half of 2013, with students from the 1st year of high school at the State School André Luiz da Silva Reis in Cuiabá, MT. The application of active learning activities with issues related to the daily lives of students, before and not after the content taught, results in a deeper learning and understanding. Oriented discussions encourage students to strive actively on the learning process and to think critically about what they are doing. As a teaching tool it can help teachers create and/or modify their strategies to improve the quality of education. The results of our survey indicate an increase in students interest and improvement of the performance of learning physics in comparison to the conventional method.
id UFMT_151b314d6a7ede69d9dcc995de959c5a
oai_identifier_str oai:localhost:1/391
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médioAprendizagem ativaEnsino de físicaEnsino médioTécnica de debatesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAActive learningPhysics teachingHigh schoolDiscussion techniqueThis study refers to a research in physics teaching. We present the oriented debates in the classroom, in the context of Active Learning, extending the discussions mediated by virtual resources hosted on the internet. The use of this technique aims group discussions the VLT - Veículo Leve sobre Trilhos (LVR - (Light Vehicle on Rail) – under construction in Cuiaba, MT. We develop contents about Cinematics, Dynamics and Energy with emphasis on the relationship between these issues and the LRV. The work has been developed since the first half of 2013, with students from the 1st year of high school at the State School André Luiz da Silva Reis in Cuiabá, MT. The application of active learning activities with issues related to the daily lives of students, before and not after the content taught, results in a deeper learning and understanding. Oriented discussions encourage students to strive actively on the learning process and to think critically about what they are doing. As a teaching tool it can help teachers create and/or modify their strategies to improve the quality of education. The results of our survey indicate an increase in students interest and improvement of the performance of learning physics in comparison to the conventional method.O presente trabalho refere-se a uma pesquisa em ensino de Física. Apresentamos a técnica de debates orientados em sala de aula, no contexto da Aprendizagem Ativa, com extensão das discussões mediada por recursos virtuais hospedados na internet. O uso desta técnica objetiva o debate em grupos sobre o tema VLT – Veículo Leve Sobre Trilhos – em implantação em Cuiabá, MT. Desenvolvemos os conteúdos de Cinemática, Dinâmica e Energia com ênfase nas relações destes temas com o VLT. O trabalho foi desenvolvido a partir do primeiro semestre de 2013, com alunos do 1º ano do ensino médio da Escola Estadual André Luiz da Silva Reis, em Cuiabá, MT. A aplicação de atividades de aprendizagem ativa com temas relacionados ao cotidiano dos alunos, antes e não depois dos conteúdos ministrados, resulta em um aprendizado e compreensão mais profundos. Debates orientados estimulam os alunos a se esforçarem ativamente no processo de aprendizagem e a pensar criticamente sobre aquilo que estão fazendo. Como ferramenta de ensino, pode auxiliar professores a criarem e/ou modificarem suas estratégias para melhorar a qualidade de ensino. Os resultados de nossa pesquisa apontam para o aumento no interesse dos alunos e melhora no desempenho da aprendizagem de Física em comparação ao método convencional.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisRoos, Max de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8959895953441634Roos, Max de Oliveira342.185.210.34http://lattes.cnpq.br/8959895953441634Martins, Paulo Henrique Lana023.716.926.62http://lattes.cnpq.br/1243467308487580342.185.210.34Barlette, Vania Elisabeth417.284.080.91http://lattes.cnpq.br/7536898569014007Leite Filho, José Ferreira2017-06-28T16:31:08Z2014-12-162017-06-28T16:31:08Z2015-01-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLEITE FILHO, José Ferreira. Debates orientados: uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/391porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-06-29T07:01:00Zoai:localhost:1/391Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-06-29T07:01Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
spellingShingle Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
Leite Filho, José Ferreira
Aprendizagem ativa
Ensino de física
Ensino médio
Técnica de debates
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Active learning
Physics teaching
High school
Discussion technique
title_short Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_full Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_fullStr Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_full_unstemmed Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_sort Debates orientados : uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio
author Leite Filho, José Ferreira
author_facet Leite Filho, José Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Roos, Max de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/8959895953441634
Roos, Max de Oliveira
342.185.210.34
http://lattes.cnpq.br/8959895953441634
Martins, Paulo Henrique Lana
023.716.926.62
http://lattes.cnpq.br/1243467308487580
342.185.210.34
Barlette, Vania Elisabeth
417.284.080.91
http://lattes.cnpq.br/7536898569014007
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite Filho, José Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem ativa
Ensino de física
Ensino médio
Técnica de debates
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Active learning
Physics teaching
High school
Discussion technique
topic Aprendizagem ativa
Ensino de física
Ensino médio
Técnica de debates
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Active learning
Physics teaching
High school
Discussion technique
description This study refers to a research in physics teaching. We present the oriented debates in the classroom, in the context of Active Learning, extending the discussions mediated by virtual resources hosted on the internet. The use of this technique aims group discussions the VLT - Veículo Leve sobre Trilhos (LVR - (Light Vehicle on Rail) – under construction in Cuiaba, MT. We develop contents about Cinematics, Dynamics and Energy with emphasis on the relationship between these issues and the LRV. The work has been developed since the first half of 2013, with students from the 1st year of high school at the State School André Luiz da Silva Reis in Cuiabá, MT. The application of active learning activities with issues related to the daily lives of students, before and not after the content taught, results in a deeper learning and understanding. Oriented discussions encourage students to strive actively on the learning process and to think critically about what they are doing. As a teaching tool it can help teachers create and/or modify their strategies to improve the quality of education. The results of our survey indicate an increase in students interest and improvement of the performance of learning physics in comparison to the conventional method.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-16
2015-01-23
2017-06-28T16:31:08Z
2017-06-28T16:31:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEITE FILHO, José Ferreira. Debates orientados: uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.
http://ri.ufmt.br/handle/1/391
identifier_str_mv LEITE FILHO, José Ferreira. Debates orientados: uma abordagem da aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846254188527616