Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Wenderson Alves de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/402
Resumo: The context of Physics for High School has nowadays prioritized the learning of concepts related to the practice and the daily life of students. The purpose of this work is to focous on concepts and applications of Physics for High School students by using Active Learning techniques. The Active Learning methodology is based on the premise that the learning process is, by nature, an individual effort, and also that different people learn from different ways. In this context, activities in classroom such as debates, competitions, games, and group work generate a motivating environment and direct the enhancement of student learning. The study presented here was conducted at the Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, located in Cuiabá – MT, alone the years of 2012 and 2013. We have used Active Learning strategies, such as virtual Electromagnetism experiences for the third year, “Knowledge Bowl " on Newton's laws and Mechanical Energy for the first year, anticipation of the concepts of potency and Energy for some secondary students at their homes, and experimental Optical practices for the second year. The goal of this methodology is to improve the performance of students on assessments, encourage personal skills, such as observation, concentration, creativity, and trial practice. Comparisons between the obtained results to the standard education have shoos evidences that the strategies used in this study enhance the learning process.
id UFMT_63c70652364d4797a20b47e2b6f4bfe0
oai_identifier_str oai:localhost:1/402
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médioAprendizagem ativaTópicos de físicaEnsino médioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAActive learningTopics in physicsHigh schoolThe context of Physics for High School has nowadays prioritized the learning of concepts related to the practice and the daily life of students. The purpose of this work is to focous on concepts and applications of Physics for High School students by using Active Learning techniques. The Active Learning methodology is based on the premise that the learning process is, by nature, an individual effort, and also that different people learn from different ways. In this context, activities in classroom such as debates, competitions, games, and group work generate a motivating environment and direct the enhancement of student learning. The study presented here was conducted at the Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, located in Cuiabá – MT, alone the years of 2012 and 2013. We have used Active Learning strategies, such as virtual Electromagnetism experiences for the third year, “Knowledge Bowl " on Newton's laws and Mechanical Energy for the first year, anticipation of the concepts of potency and Energy for some secondary students at their homes, and experimental Optical practices for the second year. The goal of this methodology is to improve the performance of students on assessments, encourage personal skills, such as observation, concentration, creativity, and trial practice. Comparisons between the obtained results to the standard education have shoos evidences that the strategies used in this study enhance the learning process.Atualmente, o contexto da Física para o ensino médio tem priorizado a aprendizagem de conceitos que estejam relacionados com a prática e com o cotidiano dos alunos. A proposta deste trabalho está voltada a aplicações da Física para alunos do ensino médio utilizando-se de técnicas da Aprendizagem Ativa. A Aprendizagem Ativa, por sua vez, está baseada nas premissas de que a aprendizagem é, por natureza, um esforço individual, e também que pessoas diferentes aprendem de maneiras diferentes. Relacionado a isto, atividades realizadas em sala de aula, como debates, gincanas, jogos e trabalhos em grupo geram um ambiente motivador e direcionado à potencialização da aprendizagem do aluno. O trabalho foi desenvolvido na Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, situada em Cuiabá – MT, durante os anos de 2012 e 2013. Como estratégias da Aprendizagem Ativa, utilizamos experiências virtuais de Eletromagnetismo para turmas do 3º Ano; “Gincana do Conhecimento” sobre Leis de Newton e Energia Mecânica para uma turma do 1º Ano; antecipação dos conceitos de Potência e Energia Elétrica para alguns alunos do 2º Ano em suas residências, e práticas experimentais de Óptica para turmas do 2º ano. O desenvolvimento dessa metodologia busca melhorar o rendimento nas avaliações dos alunos, estimular capacidades pessoais como observação, concentração, criatividade, e a prática experimental. A comparação dos resultados obtidos com os do ensino convencional evidenciou que as estratégias utilizadas neste trabalho melhoram o aprendizado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisRoos, Max de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8959895953441634Roos, Max de Oliveira342.185.210.34http://lattes.cnpq.br/8959895953441634Silva, Erica de Mello896.425.706.53http://lattes.cnpq.br/7058872675355251342.185.210.34Guadagnini, Paulo Henrique137.917.998.00http://lattes.cnpq.br/0476257235034440Oliveira, Wenderson Alves de2017-07-26T17:20:31Z2015-04-242017-07-26T17:20:31Z2014-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. xii, 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/402porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-07-27T07:01:03Zoai:localhost:1/402Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-07-27T07:01:03Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
spellingShingle Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
Oliveira, Wenderson Alves de
Aprendizagem ativa
Tópicos de física
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Active learning
Topics in physics
High school
title_short Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_full Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_fullStr Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_full_unstemmed Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
title_sort Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
author Oliveira, Wenderson Alves de
author_facet Oliveira, Wenderson Alves de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Roos, Max de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/8959895953441634
Roos, Max de Oliveira
342.185.210.34
http://lattes.cnpq.br/8959895953441634
Silva, Erica de Mello
896.425.706.53
http://lattes.cnpq.br/7058872675355251
342.185.210.34
Guadagnini, Paulo Henrique
137.917.998.00
http://lattes.cnpq.br/0476257235034440
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Wenderson Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem ativa
Tópicos de física
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Active learning
Topics in physics
High school
topic Aprendizagem ativa
Tópicos de física
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Active learning
Topics in physics
High school
description The context of Physics for High School has nowadays prioritized the learning of concepts related to the practice and the daily life of students. The purpose of this work is to focous on concepts and applications of Physics for High School students by using Active Learning techniques. The Active Learning methodology is based on the premise that the learning process is, by nature, an individual effort, and also that different people learn from different ways. In this context, activities in classroom such as debates, competitions, games, and group work generate a motivating environment and direct the enhancement of student learning. The study presented here was conducted at the Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, located in Cuiabá – MT, alone the years of 2012 and 2013. We have used Active Learning strategies, such as virtual Electromagnetism experiences for the third year, “Knowledge Bowl " on Newton's laws and Mechanical Energy for the first year, anticipation of the concepts of potency and Energy for some secondary students at their homes, and experimental Optical practices for the second year. The goal of this methodology is to improve the performance of students on assessments, encourage personal skills, such as observation, concentration, creativity, and trial practice. Comparisons between the obtained results to the standard education have shoos evidences that the strategies used in this study enhance the learning process.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-17
2015-04-24
2017-07-26T17:20:31Z
2017-07-26T17:20:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. xii, 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.
http://ri.ufmt.br/handle/1/402
identifier_str_mv OLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. xii, 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846254211596288