O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Suelma Luiza Alves de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4309
Resumo: In this work, a proposal on matrix applications using graph theory is presented, a didactic sequence will be shown that is accessible to teachers and students, making possible a new methodology for the teaching of matrices in basic education. In order to elaborate this sequence, it is chosen to introduce and present the teaching of matrices using graph theory in a contextualized way, using geometric and algebraic arguments. This process resulted in a possible restructuring in the methods of teaching of matrices, offering to the student a meaning of their daily life, seeking to relate with the content addressed by the teacher. According to the applied methodology, the students were able to clearly understand the resolutions of the problems generating a pattern of learning mathematical contents in a real and positive way.
id UFMT_60494d68d327a58a4b291effdff2079e
oai_identifier_str oai:localhost:1/4309
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafosContextualizaçãoMatrizesTeoria dos grafosEnsino médioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAContextualizationMatricesTheory of graphsHigh schoolIn this work, a proposal on matrix applications using graph theory is presented, a didactic sequence will be shown that is accessible to teachers and students, making possible a new methodology for the teaching of matrices in basic education. In order to elaborate this sequence, it is chosen to introduce and present the teaching of matrices using graph theory in a contextualized way, using geometric and algebraic arguments. This process resulted in a possible restructuring in the methods of teaching of matrices, offering to the student a meaning of their daily life, seeking to relate with the content addressed by the teacher. According to the applied methodology, the students were able to clearly understand the resolutions of the problems generating a pattern of learning mathematical contents in a real and positive way.Neste trabalho é apresentada uma proposta sobre aplicações de matrizes utilizando teoria dos grafos, será mostrado uma sequência didática acessível aos docentes e discentes, possibilitando uma nova metodologia do ensino de matrizes na educação básica. Para elaboração dessa sequência, opta-se por introduzir e apresentar o ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos de forma contextualizada, usando argumentos geométricos e algébricos. Neste processo obteve-se como resultado uma possível reestruturação nos métodos de ensino de matrizes, oferecendo ao aluno um significado do seu cotidiano buscando relacionar com o conteúdo abordado pelo professor. De acordo com a metodologia aplicada, os alunos conseguiram entender de forma clara, as resoluções dos problemas gerando um padrão de aprender conteúdos matemáticos de forma real e positiva.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATBerlatto, Adilson Antôniohttp://lattes.cnpq.br/80913312581743Berlatto, Adilson Antônio569.370.321-53http://lattes.cnpq.br/80913312581743Guimarães, Daniel da Silveira042.002.496-42http://lattes.cnpq.br/3520357439188664569.370.321-53Pieterzack, Mauricio Donizetti086.743.828-27http://lattes.cnpq.br/2248032189335187Souza, Suelma Luiza Alves de2023-06-26T13:32:45Z2017-05-232023-06-26T13:32:45Z2017-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSOUZA, Suelma Luiza Alves de. O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/4309porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-28T07:04:32Zoai:localhost:1/4309Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-28T07:04:32Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
title O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
spellingShingle O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
Souza, Suelma Luiza Alves de
Contextualização
Matrizes
Teoria dos grafos
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Contextualization
Matrices
Theory of graphs
High school
title_short O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
title_full O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
title_fullStr O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
title_full_unstemmed O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
title_sort O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
author Souza, Suelma Luiza Alves de
author_facet Souza, Suelma Luiza Alves de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Berlatto, Adilson Antônio
http://lattes.cnpq.br/80913312581743
Berlatto, Adilson Antônio
569.370.321-53
http://lattes.cnpq.br/80913312581743
Guimarães, Daniel da Silveira
042.002.496-42
http://lattes.cnpq.br/3520357439188664
569.370.321-53
Pieterzack, Mauricio Donizetti
086.743.828-27
http://lattes.cnpq.br/2248032189335187
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Suelma Luiza Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Contextualização
Matrizes
Teoria dos grafos
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Contextualization
Matrices
Theory of graphs
High school
topic Contextualização
Matrizes
Teoria dos grafos
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Contextualization
Matrices
Theory of graphs
High school
description In this work, a proposal on matrix applications using graph theory is presented, a didactic sequence will be shown that is accessible to teachers and students, making possible a new methodology for the teaching of matrices in basic education. In order to elaborate this sequence, it is chosen to introduce and present the teaching of matrices using graph theory in a contextualized way, using geometric and algebraic arguments. This process resulted in a possible restructuring in the methods of teaching of matrices, offering to the student a meaning of their daily life, seeking to relate with the content addressed by the teacher. According to the applied methodology, the students were able to clearly understand the resolutions of the problems generating a pattern of learning mathematical contents in a real and positive way.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-23
2017-04-28
2023-06-26T13:32:45Z
2023-06-26T13:32:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Suelma Luiza Alves de. O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2017.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4309
identifier_str_mv SOUZA, Suelma Luiza Alves de. O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2017.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648517649563648