O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4309 |
Resumo: | In this work, a proposal on matrix applications using graph theory is presented, a didactic sequence will be shown that is accessible to teachers and students, making possible a new methodology for the teaching of matrices in basic education. In order to elaborate this sequence, it is chosen to introduce and present the teaching of matrices using graph theory in a contextualized way, using geometric and algebraic arguments. This process resulted in a possible restructuring in the methods of teaching of matrices, offering to the student a meaning of their daily life, seeking to relate with the content addressed by the teacher. According to the applied methodology, the students were able to clearly understand the resolutions of the problems generating a pattern of learning mathematical contents in a real and positive way. |
id |
UFMT_60494d68d327a58a4b291effdff2079e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4309 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafosContextualizaçãoMatrizesTeoria dos grafosEnsino médioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAContextualizationMatricesTheory of graphsHigh schoolIn this work, a proposal on matrix applications using graph theory is presented, a didactic sequence will be shown that is accessible to teachers and students, making possible a new methodology for the teaching of matrices in basic education. In order to elaborate this sequence, it is chosen to introduce and present the teaching of matrices using graph theory in a contextualized way, using geometric and algebraic arguments. This process resulted in a possible restructuring in the methods of teaching of matrices, offering to the student a meaning of their daily life, seeking to relate with the content addressed by the teacher. According to the applied methodology, the students were able to clearly understand the resolutions of the problems generating a pattern of learning mathematical contents in a real and positive way.Neste trabalho é apresentada uma proposta sobre aplicações de matrizes utilizando teoria dos grafos, será mostrado uma sequência didática acessível aos docentes e discentes, possibilitando uma nova metodologia do ensino de matrizes na educação básica. Para elaboração dessa sequência, opta-se por introduzir e apresentar o ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos de forma contextualizada, usando argumentos geométricos e algébricos. Neste processo obteve-se como resultado uma possível reestruturação nos métodos de ensino de matrizes, oferecendo ao aluno um significado do seu cotidiano buscando relacionar com o conteúdo abordado pelo professor. De acordo com a metodologia aplicada, os alunos conseguiram entender de forma clara, as resoluções dos problemas gerando um padrão de aprender conteúdos matemáticos de forma real e positiva.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATBerlatto, Adilson Antôniohttp://lattes.cnpq.br/80913312581743Berlatto, Adilson Antônio569.370.321-53http://lattes.cnpq.br/80913312581743Guimarães, Daniel da Silveira042.002.496-42http://lattes.cnpq.br/3520357439188664569.370.321-53Pieterzack, Mauricio Donizetti086.743.828-27http://lattes.cnpq.br/2248032189335187Souza, Suelma Luiza Alves de2023-06-26T13:32:45Z2017-05-232023-06-26T13:32:45Z2017-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSOUZA, Suelma Luiza Alves de. O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/4309porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-28T07:04:32Zoai:localhost:1/4309Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-28T07:04:32Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
title |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
spellingShingle |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos Souza, Suelma Luiza Alves de Contextualização Matrizes Teoria dos grafos Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Contextualization Matrices Theory of graphs High school |
title_short |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
title_full |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
title_fullStr |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
title_full_unstemmed |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
title_sort |
O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos |
author |
Souza, Suelma Luiza Alves de |
author_facet |
Souza, Suelma Luiza Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Berlatto, Adilson Antônio http://lattes.cnpq.br/80913312581743 Berlatto, Adilson Antônio 569.370.321-53 http://lattes.cnpq.br/80913312581743 Guimarães, Daniel da Silveira 042.002.496-42 http://lattes.cnpq.br/3520357439188664 569.370.321-53 Pieterzack, Mauricio Donizetti 086.743.828-27 http://lattes.cnpq.br/2248032189335187 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Suelma Luiza Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contextualização Matrizes Teoria dos grafos Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Contextualization Matrices Theory of graphs High school |
topic |
Contextualização Matrizes Teoria dos grafos Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Contextualization Matrices Theory of graphs High school |
description |
In this work, a proposal on matrix applications using graph theory is presented, a didactic sequence will be shown that is accessible to teachers and students, making possible a new methodology for the teaching of matrices in basic education. In order to elaborate this sequence, it is chosen to introduce and present the teaching of matrices using graph theory in a contextualized way, using geometric and algebraic arguments. This process resulted in a possible restructuring in the methods of teaching of matrices, offering to the student a meaning of their daily life, seeking to relate with the content addressed by the teacher. According to the applied methodology, the students were able to clearly understand the resolutions of the problems generating a pattern of learning mathematical contents in a real and positive way. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-23 2017-04-28 2023-06-26T13:32:45Z 2023-06-26T13:32:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Suelma Luiza Alves de. O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/4309 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Suelma Luiza Alves de. O ensino de matrizes utilizando teoria dos grafos. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648517649563648 |