Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/402 |
Resumo: | The context of Physics for High School has nowadays prioritized the learning of concepts related to the practice and the daily life of students. The purpose of this work is to focous on concepts and applications of Physics for High School students by using Active Learning techniques. The Active Learning methodology is based on the premise that the learning process is, by nature, an individual effort, and also that different people learn from different ways. In this context, activities in classroom such as debates, competitions, games, and group work generate a motivating environment and direct the enhancement of student learning. The study presented here was conducted at the Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, located in Cuiabá – MT, alone the years of 2012 and 2013. We have used Active Learning strategies, such as virtual Electromagnetism experiences for the third year, “Knowledge Bowl " on Newton's laws and Mechanical Energy for the first year, anticipation of the concepts of potency and Energy for some secondary students at their homes, and experimental Optical practices for the second year. The goal of this methodology is to improve the performance of students on assessments, encourage personal skills, such as observation, concentration, creativity, and trial practice. Comparisons between the obtained results to the standard education have shoos evidences that the strategies used in this study enhance the learning process. |
id |
UFMT_63c70652364d4797a20b47e2b6f4bfe0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/402 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médioAprendizagem ativaTópicos de físicaEnsino médioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAActive learningTopics in physicsHigh schoolThe context of Physics for High School has nowadays prioritized the learning of concepts related to the practice and the daily life of students. The purpose of this work is to focous on concepts and applications of Physics for High School students by using Active Learning techniques. The Active Learning methodology is based on the premise that the learning process is, by nature, an individual effort, and also that different people learn from different ways. In this context, activities in classroom such as debates, competitions, games, and group work generate a motivating environment and direct the enhancement of student learning. The study presented here was conducted at the Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, located in Cuiabá – MT, alone the years of 2012 and 2013. We have used Active Learning strategies, such as virtual Electromagnetism experiences for the third year, “Knowledge Bowl " on Newton's laws and Mechanical Energy for the first year, anticipation of the concepts of potency and Energy for some secondary students at their homes, and experimental Optical practices for the second year. The goal of this methodology is to improve the performance of students on assessments, encourage personal skills, such as observation, concentration, creativity, and trial practice. Comparisons between the obtained results to the standard education have shoos evidences that the strategies used in this study enhance the learning process.Atualmente, o contexto da Física para o ensino médio tem priorizado a aprendizagem de conceitos que estejam relacionados com a prática e com o cotidiano dos alunos. A proposta deste trabalho está voltada a aplicações da Física para alunos do ensino médio utilizando-se de técnicas da Aprendizagem Ativa. A Aprendizagem Ativa, por sua vez, está baseada nas premissas de que a aprendizagem é, por natureza, um esforço individual, e também que pessoas diferentes aprendem de maneiras diferentes. Relacionado a isto, atividades realizadas em sala de aula, como debates, gincanas, jogos e trabalhos em grupo geram um ambiente motivador e direcionado à potencialização da aprendizagem do aluno. O trabalho foi desenvolvido na Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, situada em Cuiabá – MT, durante os anos de 2012 e 2013. Como estratégias da Aprendizagem Ativa, utilizamos experiências virtuais de Eletromagnetismo para turmas do 3º Ano; “Gincana do Conhecimento” sobre Leis de Newton e Energia Mecânica para uma turma do 1º Ano; antecipação dos conceitos de Potência e Energia Elétrica para alguns alunos do 2º Ano em suas residências, e práticas experimentais de Óptica para turmas do 2º ano. O desenvolvimento dessa metodologia busca melhorar o rendimento nas avaliações dos alunos, estimular capacidades pessoais como observação, concentração, criatividade, e a prática experimental. A comparação dos resultados obtidos com os do ensino convencional evidenciou que as estratégias utilizadas neste trabalho melhoram o aprendizado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisRoos, Max de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8959895953441634Roos, Max de Oliveira342.185.210.34http://lattes.cnpq.br/8959895953441634Silva, Erica de Mello896.425.706.53http://lattes.cnpq.br/7058872675355251342.185.210.34Guadagnini, Paulo Henrique137.917.998.00http://lattes.cnpq.br/0476257235034440Oliveira, Wenderson Alves de2017-07-26T17:20:31Z2015-04-242017-07-26T17:20:31Z2014-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. xii, 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/402porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-07-27T07:01:03Zoai:localhost:1/402Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-07-27T07:01:03Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
spellingShingle |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio Oliveira, Wenderson Alves de Aprendizagem ativa Tópicos de física Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Active learning Topics in physics High school |
title_short |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_full |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_fullStr |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_full_unstemmed |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
title_sort |
Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio |
author |
Oliveira, Wenderson Alves de |
author_facet |
Oliveira, Wenderson Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Roos, Max de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8959895953441634 Roos, Max de Oliveira 342.185.210.34 http://lattes.cnpq.br/8959895953441634 Silva, Erica de Mello 896.425.706.53 http://lattes.cnpq.br/7058872675355251 342.185.210.34 Guadagnini, Paulo Henrique 137.917.998.00 http://lattes.cnpq.br/0476257235034440 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Wenderson Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem ativa Tópicos de física Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Active learning Topics in physics High school |
topic |
Aprendizagem ativa Tópicos de física Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Active learning Topics in physics High school |
description |
The context of Physics for High School has nowadays prioritized the learning of concepts related to the practice and the daily life of students. The purpose of this work is to focous on concepts and applications of Physics for High School students by using Active Learning techniques. The Active Learning methodology is based on the premise that the learning process is, by nature, an individual effort, and also that different people learn from different ways. In this context, activities in classroom such as debates, competitions, games, and group work generate a motivating environment and direct the enhancement of student learning. The study presented here was conducted at the Escola Estadual Estevão Alves Corrêa, located in Cuiabá – MT, alone the years of 2012 and 2013. We have used Active Learning strategies, such as virtual Electromagnetism experiences for the third year, “Knowledge Bowl " on Newton's laws and Mechanical Energy for the first year, anticipation of the concepts of potency and Energy for some secondary students at their homes, and experimental Optical practices for the second year. The goal of this methodology is to improve the performance of students on assessments, encourage personal skills, such as observation, concentration, creativity, and trial practice. Comparisons between the obtained results to the standard education have shoos evidences that the strategies used in this study enhance the learning process. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-17 2015-04-24 2017-07-26T17:20:31Z 2017-07-26T17:20:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. xii, 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014. http://ri.ufmt.br/handle/1/402 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa em física para o ensino médio. 2014. xii, 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/402 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648489722839040 |