Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marilene de Almeida
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4977
Resumo: This dissertation presents a Didactic Sequence (DS) on Newton's Laws whose objective to study Inertia, the Fundamental Principle of Dynamics and Action and Reaction from the investigation, elaboration, experimentation and evaluation of the functioning of a medieval weapon called catapult. We were guided by the Theory of Meaningful Learning, proposed by David Ausubel, in order to relate theory and practice to the teaching of physics. In this perspective, we combine the teaching of Newtonian laws with the students' cognitive learning process, having as a theoretical-methodological reference the construction of a Didactic Sequence produced from a Potentially Significant Teaching Unit, consisting of a pre-test, lectures with significant content, workshop, concept maps and post-test guided by a previous organizer (catapult), for a 1st grade high school class from the school “Escola Estadual 13 de Maio”, located in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso. We believe that the results of this study were positive for the significant learning of Newton's Laws by the students participating in the research, because they were able to understand the relationship between projectile launching and the three laws, in addition to serving as a pedagogical product for physics teachers, in order to enable an alternative to teach and learn Physics by attributing content meanings to their realities.
id UFMT_dc5ebe1d96613d02a199536cc83dd7bf
oai_identifier_str oai:localhost:1/4977
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de NewtonLeis de NewtonSequência didáticaAprendizagem significativaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICANewton’s lawsDidactic sequenceMeaningful learningThis dissertation presents a Didactic Sequence (DS) on Newton's Laws whose objective to study Inertia, the Fundamental Principle of Dynamics and Action and Reaction from the investigation, elaboration, experimentation and evaluation of the functioning of a medieval weapon called catapult. We were guided by the Theory of Meaningful Learning, proposed by David Ausubel, in order to relate theory and practice to the teaching of physics. In this perspective, we combine the teaching of Newtonian laws with the students' cognitive learning process, having as a theoretical-methodological reference the construction of a Didactic Sequence produced from a Potentially Significant Teaching Unit, consisting of a pre-test, lectures with significant content, workshop, concept maps and post-test guided by a previous organizer (catapult), for a 1st grade high school class from the school “Escola Estadual 13 de Maio”, located in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso. We believe that the results of this study were positive for the significant learning of Newton's Laws by the students participating in the research, because they were able to understand the relationship between projectile launching and the three laws, in addition to serving as a pedagogical product for physics teachers, in order to enable an alternative to teach and learn Physics by attributing content meanings to their realities.CAPESEsta dissertação apresenta uma Sequência Didática (SD) sobre as Leis de Newton cujo objetivo foi estudar a Inércia, o Princípio Fundamental da Dinâmica e a Ação e Reação a partir da investigação, elaboração, experimentação e avaliação do funcionamento de uma arma medieval denominada catapulta. Guiamo-nos pela Teoria da Aprendizagem Significativa, proposta por David Ausubel, a fim de relacionar a teoria e a prática ao ensino de Física. Nessa perspectiva, aliamos o ensino das leis newtonianas ao processo de aprendizagem cognitiva dos alunos, tendo como referência teórico-metodológica a construção de uma Sequência Didática produzida a partir de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa, constituída por um pré-teste, aulas expositivas com conteúdos significativos, oficina, Mapas Conceituais e pós-teste orientado por um organizador prévio (catapulta), para uma turma do 1º ano do Ensino Médio da Escola Estadual 13 de Maio, situada no município de Tangará da Serra, Mato Grosso. Consideramos que os resultados desse estudo foram positivos para a aprendizagem significativa das Leis de Newton pelos alunos participantes da pesquisa, pois eles conseguiram entender a relação entre o lançamento de projétil e as três leis, além de servir de produto pedagógico para professores de Física, de modo a possibilitar uma alternativa de ensinar e aprender Física ao atribuir significados dos conteúdos às suas realidades.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFTasayco, Carlos Manuel Sánchezhttp://lattes.cnpq.br/0220143219319296Tasayco, Carlos Manuel Sánchez057.595.897-92http://lattes.cnpq.br/0220143219319296Prado, Rogério Junqueira643.480.401-68http://lattes.cnpq.br/8485801877869591057.595.897-92Fonseca Filho, Henrique Duarte da071.769.157-84http://lattes.cnpq.br/1464003755275281Solorzano, Pablo Edilberto Munayco057.017.317-58http://lattes.cnpq.br/0866307566384055Oliveira, Marilene de Almeida2023-12-22T15:44:31Z2021-06-302023-12-22T15:44:31Z2021-06-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Marilene de Almeida. Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4977porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-30T06:01:23Zoai:localhost:1/4977Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-30T06:01:23Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
title Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
spellingShingle Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
Oliveira, Marilene de Almeida
Leis de Newton
Sequência didática
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Newton’s laws
Didactic sequence
Meaningful learning
title_short Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
title_full Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
title_fullStr Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
title_full_unstemmed Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
title_sort Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
author Oliveira, Marilene de Almeida
author_facet Oliveira, Marilene de Almeida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tasayco, Carlos Manuel Sánchez
http://lattes.cnpq.br/0220143219319296
Tasayco, Carlos Manuel Sánchez
057.595.897-92
http://lattes.cnpq.br/0220143219319296
Prado, Rogério Junqueira
643.480.401-68
http://lattes.cnpq.br/8485801877869591
057.595.897-92
Fonseca Filho, Henrique Duarte da
071.769.157-84
http://lattes.cnpq.br/1464003755275281
Solorzano, Pablo Edilberto Munayco
057.017.317-58
http://lattes.cnpq.br/0866307566384055
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marilene de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Leis de Newton
Sequência didática
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Newton’s laws
Didactic sequence
Meaningful learning
topic Leis de Newton
Sequência didática
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Newton’s laws
Didactic sequence
Meaningful learning
description This dissertation presents a Didactic Sequence (DS) on Newton's Laws whose objective to study Inertia, the Fundamental Principle of Dynamics and Action and Reaction from the investigation, elaboration, experimentation and evaluation of the functioning of a medieval weapon called catapult. We were guided by the Theory of Meaningful Learning, proposed by David Ausubel, in order to relate theory and practice to the teaching of physics. In this perspective, we combine the teaching of Newtonian laws with the students' cognitive learning process, having as a theoretical-methodological reference the construction of a Didactic Sequence produced from a Potentially Significant Teaching Unit, consisting of a pre-test, lectures with significant content, workshop, concept maps and post-test guided by a previous organizer (catapult), for a 1st grade high school class from the school “Escola Estadual 13 de Maio”, located in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso. We believe that the results of this study were positive for the significant learning of Newton's Laws by the students participating in the research, because they were able to understand the relationship between projectile launching and the three laws, in addition to serving as a pedagogical product for physics teachers, in order to enable an alternative to teach and learn Physics by attributing content meanings to their realities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
2021-06-02
2023-12-22T15:44:31Z
2023-12-22T15:44:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Marilene de Almeida. Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4977
identifier_str_mv OLIVEIRA, Marilene de Almeida. Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4977
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846286763589632