Triangles in the pentagon: different records to solve a problem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amâncio, Roselene Alves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Deodato, André Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986
Resumo: The article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde     rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving.
id UFOP-3_06ee78d1098cd0d8fc2684815907a3bb
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4986
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Triangles in the pentagon: different records to solve a problemTriángulos en el Pentágono: diferentes registros para resolver un problemaTriângulos no pentágono: diferentes registros para resolver um problemaStudent RecordsProblem SolvingEarly Years of Elementary SchoolHistorical-Cultural Activity TheoryMathematics EducationExpedientes de estudiantesPrimeros años de la escuela primariaSolución de problemasTeoría de la actividad histórico-culturalEducación MatemáticaRegistros dos EstudantesAnos Iniciais do Ensino FundamentalResolução de ProblemasTeoria Histórico-Cultural da AtividadeEducação MatemáticaThe article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde     rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving.El propósito de este artículo es analizar cómo diferentes formas de registro, utilizadas por los estudiantes de quinto año, pueden contribuir a la resolución de un problema. Por lo tanto, se organiza una investigación cualitativa, que consta de tres etapas: acceso a la colección de informes de clase, en el ámbito del proyecto de extensión titulado Descobridores da Matemática; selección del informe elaborado sobre la resolución del problema 'Triángulos en el Pentágono'; reinterpretación de la solución comentada en este informe. Del análisis, realizado a la luz de la Teoría de la Actividad, surge la percepción de que hubo una evolución del 'artefacto registro'. Tal percepción resulta del contraste de los diferentes registros de los estudiantes, producidos durante las clases que componen la unidad analizada. De este resultado se puede concluir que el rol del docente es fundamental para que los estudiantes hagan uso del registro no solo como un protocolo formal, sino como una herramienta de ayuda en la resolución de problemas.O objetivo deste artigo é analisar como diferentes formas de registro, utilizadas por estudantes do quinto ano, podem contribuir para a resolução de um problema. Para tanto, organiza-se uma investigação de natureza qualitativa, constituída de três etapas: acesso ao acervo de relatórios das aulas, no âmbito do Projeto de extensão intitulado Descobridores da Matemática; seleção do relatório elaborado sobre a resolução do problema ‘Triângulos no pentágono’; reinterpretação da solução comentada nesse relatório. Emerge da análise, empreendida à luz da Teoria da Atividade, a percepção de que houve evolução do ‘artefato registro’. Tal percepção resulta do contraste dos diferentes registros dos discentes, produzidos ao longo das aulas que compuseram a unidade analisada. Conclui-se, a partir desse resultado, que a atuação do professor é fundamental para os estudantes fazerem uso do registro não apenas como um protocolo formal, mas sim, como uma ferramenta de auxílio na resolução de problemas.Editora da UFOP2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/498610.33532/revemop.e202133Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021332596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986/3855Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Amâncio, Roselene AlvesDeodato, André Augusto2022-05-30T17:02:48Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4986Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:02:48Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
Triángulos en el Pentágono: diferentes registros para resolver un problema
Triângulos no pentágono: diferentes registros para resolver um problema
title Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
spellingShingle Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
Amâncio, Roselene Alves
Student Records
Problem Solving
Early Years of Elementary School
Historical-Cultural Activity Theory
Mathematics Education
Expedientes de estudiantes
Primeros años de la escuela primaria
Solución de problemas
Teoría de la actividad histórico-cultural
Educación Matemática
Registros dos Estudantes
Anos Iniciais do Ensino Fundamental
Resolução de Problemas
Teoria Histórico-Cultural da Atividade
Educação Matemática
title_short Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
title_full Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
title_fullStr Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
title_full_unstemmed Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
title_sort Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
author Amâncio, Roselene Alves
author_facet Amâncio, Roselene Alves
Deodato, André Augusto
author_role author
author2 Deodato, André Augusto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amâncio, Roselene Alves
Deodato, André Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv Student Records
Problem Solving
Early Years of Elementary School
Historical-Cultural Activity Theory
Mathematics Education
Expedientes de estudiantes
Primeros años de la escuela primaria
Solución de problemas
Teoría de la actividad histórico-cultural
Educación Matemática
Registros dos Estudantes
Anos Iniciais do Ensino Fundamental
Resolução de Problemas
Teoria Histórico-Cultural da Atividade
Educação Matemática
topic Student Records
Problem Solving
Early Years of Elementary School
Historical-Cultural Activity Theory
Mathematics Education
Expedientes de estudiantes
Primeros años de la escuela primaria
Solución de problemas
Teoría de la actividad histórico-cultural
Educación Matemática
Registros dos Estudantes
Anos Iniciais do Ensino Fundamental
Resolução de Problemas
Teoria Histórico-Cultural da Atividade
Educação Matemática
description The article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde     rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986
10.33532/revemop.e202133
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986/3855
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202133
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971271258112