Triangles in the pentagon: different records to solve a problem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986 |
Resumo: | The article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving. |
id |
UFOP-3_06ee78d1098cd0d8fc2684815907a3bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4986 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problemTriángulos en el Pentágono: diferentes registros para resolver un problemaTriângulos no pentágono: diferentes registros para resolver um problemaStudent RecordsProblem SolvingEarly Years of Elementary SchoolHistorical-Cultural Activity TheoryMathematics EducationExpedientes de estudiantesPrimeros años de la escuela primariaSolución de problemasTeoría de la actividad histórico-culturalEducación MatemáticaRegistros dos EstudantesAnos Iniciais do Ensino FundamentalResolução de ProblemasTeoria Histórico-Cultural da AtividadeEducação MatemáticaThe article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving.El propósito de este artículo es analizar cómo diferentes formas de registro, utilizadas por los estudiantes de quinto año, pueden contribuir a la resolución de un problema. Por lo tanto, se organiza una investigación cualitativa, que consta de tres etapas: acceso a la colección de informes de clase, en el ámbito del proyecto de extensión titulado Descobridores da Matemática; selección del informe elaborado sobre la resolución del problema 'Triángulos en el Pentágono'; reinterpretación de la solución comentada en este informe. Del análisis, realizado a la luz de la Teoría de la Actividad, surge la percepción de que hubo una evolución del 'artefacto registro'. Tal percepción resulta del contraste de los diferentes registros de los estudiantes, producidos durante las clases que componen la unidad analizada. De este resultado se puede concluir que el rol del docente es fundamental para que los estudiantes hagan uso del registro no solo como un protocolo formal, sino como una herramienta de ayuda en la resolución de problemas.O objetivo deste artigo é analisar como diferentes formas de registro, utilizadas por estudantes do quinto ano, podem contribuir para a resolução de um problema. Para tanto, organiza-se uma investigação de natureza qualitativa, constituída de três etapas: acesso ao acervo de relatórios das aulas, no âmbito do Projeto de extensão intitulado Descobridores da Matemática; seleção do relatório elaborado sobre a resolução do problema ‘Triângulos no pentágono’; reinterpretação da solução comentada nesse relatório. Emerge da análise, empreendida à luz da Teoria da Atividade, a percepção de que houve evolução do ‘artefato registro’. Tal percepção resulta do contraste dos diferentes registros dos discentes, produzidos ao longo das aulas que compuseram a unidade analisada. Conclui-se, a partir desse resultado, que a atuação do professor é fundamental para os estudantes fazerem uso do registro não apenas como um protocolo formal, mas sim, como uma ferramenta de auxílio na resolução de problemas.Editora da UFOP2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/498610.33532/revemop.e202133Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021332596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986/3855Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Amâncio, Roselene AlvesDeodato, André Augusto2022-05-30T17:02:48Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4986Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:02:48Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem Triángulos en el Pentágono: diferentes registros para resolver un problema Triângulos no pentágono: diferentes registros para resolver um problema |
title |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem |
spellingShingle |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem Amâncio, Roselene Alves Student Records Problem Solving Early Years of Elementary School Historical-Cultural Activity Theory Mathematics Education Expedientes de estudiantes Primeros años de la escuela primaria Solución de problemas Teoría de la actividad histórico-cultural Educación Matemática Registros dos Estudantes Anos Iniciais do Ensino Fundamental Resolução de Problemas Teoria Histórico-Cultural da Atividade Educação Matemática |
title_short |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem |
title_full |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem |
title_fullStr |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem |
title_full_unstemmed |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem |
title_sort |
Triangles in the pentagon: different records to solve a problem |
author |
Amâncio, Roselene Alves |
author_facet |
Amâncio, Roselene Alves Deodato, André Augusto |
author_role |
author |
author2 |
Deodato, André Augusto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amâncio, Roselene Alves Deodato, André Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Student Records Problem Solving Early Years of Elementary School Historical-Cultural Activity Theory Mathematics Education Expedientes de estudiantes Primeros años de la escuela primaria Solución de problemas Teoría de la actividad histórico-cultural Educación Matemática Registros dos Estudantes Anos Iniciais do Ensino Fundamental Resolução de Problemas Teoria Histórico-Cultural da Atividade Educação Matemática |
topic |
Student Records Problem Solving Early Years of Elementary School Historical-Cultural Activity Theory Mathematics Education Expedientes de estudiantes Primeros años de la escuela primaria Solución de problemas Teoría de la actividad histórico-cultural Educación Matemática Registros dos Estudantes Anos Iniciais do Ensino Fundamental Resolução de Problemas Teoria Histórico-Cultural da Atividade Educação Matemática |
description |
The article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986 10.33532/revemop.e202133 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986/3855 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202133 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068971271258112 |