Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Verón, Manuel Alejandro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Giacomone, Belén
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4876
Resumo: This research addresses the study of various meanings of the differential concept applying theoretical tools of the Onto-Semiotic Approach, specifically the notions of pragmatic meaning of a concept, and configuration of practices, objects and process. The goal is to build a reference onto-semiotic model; for this, first, a historical-epistemological study is carried out on origin and evolution of the differential, identifying four fundamental partial meanings corresponding to Leibniz, Cauchy, Fréchet, and Robinson’s contributions. Second, the onto-semiotic characterization about the meanings is presented from the analyses of the problem solution of calculating the tangent to a curve. Results show clear implications, both for teaching and learning in divers university careers and for mathematics teacher education.
id UFOP-3_0d5b7cab40434d3ec3a2d7f26674b94d
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4876
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semioticAnálisis de los significados del concepto de diferencial desde una perspectiva ontosemióticaAnálise dos significados do conceito de diferencial de uma perspectiva ontosemióticaDifferential. MeaningsOnto-semiotic configurationEpistemic analysesDiferencialSignificadosConfiguración ontosemióticaAnálisis epistémicoDiferencialSignificadosConfiguração ontosemióticaAnálise epistêmicaThis research addresses the study of various meanings of the differential concept applying theoretical tools of the Onto-Semiotic Approach, specifically the notions of pragmatic meaning of a concept, and configuration of practices, objects and process. The goal is to build a reference onto-semiotic model; for this, first, a historical-epistemological study is carried out on origin and evolution of the differential, identifying four fundamental partial meanings corresponding to Leibniz, Cauchy, Fréchet, and Robinson’s contributions. Second, the onto-semiotic characterization about the meanings is presented from the analyses of the problem solution of calculating the tangent to a curve. Results show clear implications, both for teaching and learning in divers university careers and for mathematics teacher education.En esta investigación se aborda el estudio de los diversos significados del concepto de diferencial aplicando herramientas teóricas del Enfoque Ontosemiótico, en particular las nociones de significado pragmático de un concepto y configuración de prácticas, objetos y procesos. El objetivo es construir un modelo ontosemiótico de referencia; para ello, en primer lugar, se realiza un estudio histórico-epistemológico sobre el origen y evolución del diferencial, identificando cuatro significados parciales fundamentales correspondientes a las aportaciones de Leibniz, Cauchy, Fréchet y Robinson. En segundo lugar, se presenta la caracterización ontosemiótica de dichos significados a partir del análisis de la solución del problema de trazado de la tangente a una curva. Los resultados reflejan claras implicaciones, tanto para la enseñanza y aprendizaje en diversas carreras universitarias como para la formación de profesores de matemáticas.Esta pesquisa aborda o estudo dos diversos significados do conceito de diferencial aplicando ferramentas teóricas do Enfoque Ontosemiótico, em particular as noções de significado pragmático de um conceito e configuração de práticas, objetos e processos. O objetivo é construir um modelo ontosemiótico de referência; para isso, em primeiro lugar, é realizado um estudo histórico-epistemológico sobre a origem e evolução do diferencial, identificando quatro significados parciais fundamentais correspondentes às contribuições de Leibniz, Cauchy, Fréchet e Robinson. Em segundo lugar, a caracterização ontosemiótica desses significados é apresentada a partir da análise da solução do problema de traçar a tangente a uma curva. Os resultados refletem implicações claras, tanto para o ensino e a aprendizagem nas várias carreiras universitárias, como para a formação de professores de matemática.Editora da UFOP2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/487610.33532/revemop.e202109Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021092596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPspahttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4876/3775Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVerón, Manuel AlejandroGiacomone, Belén2021-06-22T16:47:13Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4876Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-06-22T16:47:13Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
Análisis de los significados del concepto de diferencial desde una perspectiva ontosemiótica
Análise dos significados do conceito de diferencial de uma perspectiva ontosemiótica
title Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
spellingShingle Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
Verón, Manuel Alejandro
Differential. Meanings
Onto-semiotic configuration
Epistemic analyses
Diferencial
Significados
Configuración ontosemiótica
Análisis epistémico
Diferencial
Significados
Configuração ontosemiótica
Análise epistêmica
title_short Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
title_full Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
title_fullStr Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
title_full_unstemmed Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
title_sort Analyses of the meanings of the differential concept from a perspective onto-semiotic
author Verón, Manuel Alejandro
author_facet Verón, Manuel Alejandro
Giacomone, Belén
author_role author
author2 Giacomone, Belén
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Verón, Manuel Alejandro
Giacomone, Belén
dc.subject.por.fl_str_mv Differential. Meanings
Onto-semiotic configuration
Epistemic analyses
Diferencial
Significados
Configuración ontosemiótica
Análisis epistémico
Diferencial
Significados
Configuração ontosemiótica
Análise epistêmica
topic Differential. Meanings
Onto-semiotic configuration
Epistemic analyses
Diferencial
Significados
Configuración ontosemiótica
Análisis epistémico
Diferencial
Significados
Configuração ontosemiótica
Análise epistêmica
description This research addresses the study of various meanings of the differential concept applying theoretical tools of the Onto-Semiotic Approach, specifically the notions of pragmatic meaning of a concept, and configuration of practices, objects and process. The goal is to build a reference onto-semiotic model; for this, first, a historical-epistemological study is carried out on origin and evolution of the differential, identifying four fundamental partial meanings corresponding to Leibniz, Cauchy, Fréchet, and Robinson’s contributions. Second, the onto-semiotic characterization about the meanings is presented from the analyses of the problem solution of calculating the tangent to a curve. Results show clear implications, both for teaching and learning in divers university careers and for mathematics teacher education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4876
10.33532/revemop.e202109
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4876
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202109
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4876/3775
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202109
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970995482624