Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Luciana Correia de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva, Magina, Sandra Maria Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064
Resumo: This article aims to present a system of theoretical notions used to describe, evaluate and compare how two public and private Basic Education female teachers in the municipality of Vitória da Conquista – Bahia, Brazil, have directed their attention to emotions in their mathematical practices, when they had worked on the same mathematical content: Binomial. Within a qualitative approach, participant observation was used as the main data production technique, aided by field diary and audio recorder instruments. By establishing a general and comparative analysis between the observed practices, in the light of theoretical framework of Didactic Repute Criteria (DRC), we have found that the teacher who has given the best attention to the affective criterion, from the undertaking of motivating activities, had, consequently, the uplift of other criteria of suitability in his mathematical practice as well.  
id UFOP-3_102c9db5d2cffe373f59e551988bea81
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5064
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute CriteriaProductos notables y Emociones: un análisis de las Prácticas Matemáticas desde la perspectiva de los Criterios de Idoneidad DidácticaProdutos Notáveis e Emoções: uma análise de Práticas Matemáticas sob o viés dos Critérios de Idoneidade DidáticaEmotionsMathematical PracticeDidactic Repute CriteriaBinomialEmocionesPráctica MatemáticaCriterios de Idoneidad DidácticaProductos notablesEmoçõesPrática MatemáticaCritérios de Idoneidade DidáticaProdutos NotáveisThis article aims to present a system of theoretical notions used to describe, evaluate and compare how two public and private Basic Education female teachers in the municipality of Vitória da Conquista – Bahia, Brazil, have directed their attention to emotions in their mathematical practices, when they had worked on the same mathematical content: Binomial. Within a qualitative approach, participant observation was used as the main data production technique, aided by field diary and audio recorder instruments. By establishing a general and comparative analysis between the observed practices, in the light of theoretical framework of Didactic Repute Criteria (DRC), we have found that the teacher who has given the best attention to the affective criterion, from the undertaking of motivating activities, had, consequently, the uplift of other criteria of suitability in his mathematical practice as well.  Este artículo tiene como objetivo presentar un sistema de nociones teóricas utilizadas para describir, evaluar y comparar cómo dos profesoras de la enseñanza básica pública y privada de la ciudad de Vitória da Conquista - Bahía, Brasil, dirigieron su atención a las emociones en sus prácticas matemáticas, cuando trabajaban en el mismo contenido matemático: Productos notables. Dentro de un abordaje cualitativo, la observación participante fue utilizada como técnica principal de recopilación de datos, con la ayuda de los instrumentos diario de campo y grabadora de audio. Al establecer un análisis general y comparativo entre las prácticas observadas, a la luz del referencial teórico de los Criterios de Idoneidad Didáctica (CID), encontramos que la docente que ha dado mejor atención a los Criterios Afectivos, a partir de la realización de actividades motivadoras, tuvo, en consecuencia, la elevación de los demás Criterios de Idoneidad en su práctica matemática.Este artigo tem por objetivo apresentar um sistema de noções teóricas utilizadas para descrever, avaliar e comparar como duas professoras da Educação Básica, da rede pública e privada do município de Vitória da Conquista – Bahia, Brasil, direcionaram suas atenções às emoções em suas práticas matemáticas, quando trabalharam o mesmo conteúdo matemático: Produtos Notáveis. Dentro de uma abordagem qualitativa, a Observação Participante foi empregada como principal técnica de produção dos dados, auxiliada pelos instrumentos diário de campo e gravador de áudio. Ao estabelecer uma análise geral e comparativa entre as práticas observadas, à luz do referencial teórico dos Critérios de Idoneidade Didática (CID), verificamos que a professora que melhor atenção deu o Critério Afetivo, a partir do empreendimento de atividades motivadoras, teve, consequentemente, a elevação também dos demais Critérios de Idoneidade em sua prática matemática.Editora da UFOP2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/506410.33532/revemop.e202132Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021322596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064/3854Amorim, Luciana Correia deGusmão, Tânia Cristina Rocha SilvaMagina, Sandra Maria Pintoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-30T17:02:51Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5064Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:02:51Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
Productos notables y Emociones: un análisis de las Prácticas Matemáticas desde la perspectiva de los Criterios de Idoneidad Didáctica
Produtos Notáveis e Emoções: uma análise de Práticas Matemáticas sob o viés dos Critérios de Idoneidade Didática
title Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
spellingShingle Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
Amorim, Luciana Correia de
Emotions
Mathematical Practice
Didactic Repute Criteria
Binomial
Emociones
Práctica Matemática
Criterios de Idoneidad Didáctica
Productos notables
Emoções
Prática Matemática
Critérios de Idoneidade Didática
Produtos Notáveis
title_short Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
title_full Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
title_fullStr Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
title_full_unstemmed Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
title_sort Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
author Amorim, Luciana Correia de
author_facet Amorim, Luciana Correia de
Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva
Magina, Sandra Maria Pinto
author_role author
author2 Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva
Magina, Sandra Maria Pinto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Luciana Correia de
Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva
Magina, Sandra Maria Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Emotions
Mathematical Practice
Didactic Repute Criteria
Binomial
Emociones
Práctica Matemática
Criterios de Idoneidad Didáctica
Productos notables
Emoções
Prática Matemática
Critérios de Idoneidade Didática
Produtos Notáveis
topic Emotions
Mathematical Practice
Didactic Repute Criteria
Binomial
Emociones
Práctica Matemática
Criterios de Idoneidad Didáctica
Productos notables
Emoções
Prática Matemática
Critérios de Idoneidade Didática
Produtos Notáveis
description This article aims to present a system of theoretical notions used to describe, evaluate and compare how two public and private Basic Education female teachers in the municipality of Vitória da Conquista – Bahia, Brazil, have directed their attention to emotions in their mathematical practices, when they had worked on the same mathematical content: Binomial. Within a qualitative approach, participant observation was used as the main data production technique, aided by field diary and audio recorder instruments. By establishing a general and comparative analysis between the observed practices, in the light of theoretical framework of Didactic Repute Criteria (DRC), we have found that the teacher who has given the best attention to the affective criterion, from the undertaking of motivating activities, had, consequently, the uplift of other criteria of suitability in his mathematical practice as well.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064
10.33532/revemop.e202132
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064/3854
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202132
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971321589760