Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064 |
Resumo: | This article aims to present a system of theoretical notions used to describe, evaluate and compare how two public and private Basic Education female teachers in the municipality of Vitória da Conquista – Bahia, Brazil, have directed their attention to emotions in their mathematical practices, when they had worked on the same mathematical content: Binomial. Within a qualitative approach, participant observation was used as the main data production technique, aided by field diary and audio recorder instruments. By establishing a general and comparative analysis between the observed practices, in the light of theoretical framework of Didactic Repute Criteria (DRC), we have found that the teacher who has given the best attention to the affective criterion, from the undertaking of motivating activities, had, consequently, the uplift of other criteria of suitability in his mathematical practice as well. |
id |
UFOP-3_102c9db5d2cffe373f59e551988bea81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5064 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute CriteriaProductos notables y Emociones: un análisis de las Prácticas Matemáticas desde la perspectiva de los Criterios de Idoneidad DidácticaProdutos Notáveis e Emoções: uma análise de Práticas Matemáticas sob o viés dos Critérios de Idoneidade DidáticaEmotionsMathematical PracticeDidactic Repute CriteriaBinomialEmocionesPráctica MatemáticaCriterios de Idoneidad DidácticaProductos notablesEmoçõesPrática MatemáticaCritérios de Idoneidade DidáticaProdutos NotáveisThis article aims to present a system of theoretical notions used to describe, evaluate and compare how two public and private Basic Education female teachers in the municipality of Vitória da Conquista – Bahia, Brazil, have directed their attention to emotions in their mathematical practices, when they had worked on the same mathematical content: Binomial. Within a qualitative approach, participant observation was used as the main data production technique, aided by field diary and audio recorder instruments. By establishing a general and comparative analysis between the observed practices, in the light of theoretical framework of Didactic Repute Criteria (DRC), we have found that the teacher who has given the best attention to the affective criterion, from the undertaking of motivating activities, had, consequently, the uplift of other criteria of suitability in his mathematical practice as well. Este artículo tiene como objetivo presentar un sistema de nociones teóricas utilizadas para describir, evaluar y comparar cómo dos profesoras de la enseñanza básica pública y privada de la ciudad de Vitória da Conquista - Bahía, Brasil, dirigieron su atención a las emociones en sus prácticas matemáticas, cuando trabajaban en el mismo contenido matemático: Productos notables. Dentro de un abordaje cualitativo, la observación participante fue utilizada como técnica principal de recopilación de datos, con la ayuda de los instrumentos diario de campo y grabadora de audio. Al establecer un análisis general y comparativo entre las prácticas observadas, a la luz del referencial teórico de los Criterios de Idoneidad Didáctica (CID), encontramos que la docente que ha dado mejor atención a los Criterios Afectivos, a partir de la realización de actividades motivadoras, tuvo, en consecuencia, la elevación de los demás Criterios de Idoneidad en su práctica matemática.Este artigo tem por objetivo apresentar um sistema de noções teóricas utilizadas para descrever, avaliar e comparar como duas professoras da Educação Básica, da rede pública e privada do município de Vitória da Conquista – Bahia, Brasil, direcionaram suas atenções às emoções em suas práticas matemáticas, quando trabalharam o mesmo conteúdo matemático: Produtos Notáveis. Dentro de uma abordagem qualitativa, a Observação Participante foi empregada como principal técnica de produção dos dados, auxiliada pelos instrumentos diário de campo e gravador de áudio. Ao estabelecer uma análise geral e comparativa entre as práticas observadas, à luz do referencial teórico dos Critérios de Idoneidade Didática (CID), verificamos que a professora que melhor atenção deu o Critério Afetivo, a partir do empreendimento de atividades motivadoras, teve, consequentemente, a elevação também dos demais Critérios de Idoneidade em sua prática matemática.Editora da UFOP2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/506410.33532/revemop.e202132Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021322596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064/3854Amorim, Luciana Correia deGusmão, Tânia Cristina Rocha SilvaMagina, Sandra Maria Pintoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-30T17:02:51Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5064Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:02:51Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria Productos notables y Emociones: un análisis de las Prácticas Matemáticas desde la perspectiva de los Criterios de Idoneidad Didáctica Produtos Notáveis e Emoções: uma análise de Práticas Matemáticas sob o viés dos Critérios de Idoneidade Didática |
title |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria |
spellingShingle |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria Amorim, Luciana Correia de Emotions Mathematical Practice Didactic Repute Criteria Binomial Emociones Práctica Matemática Criterios de Idoneidad Didáctica Productos notables Emoções Prática Matemática Critérios de Idoneidade Didática Produtos Notáveis |
title_short |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria |
title_full |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria |
title_fullStr |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria |
title_full_unstemmed |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria |
title_sort |
Binomial and Emotions: an analysis of Mathematical Practice from the perpective of Didactic Repute Criteria |
author |
Amorim, Luciana Correia de |
author_facet |
Amorim, Luciana Correia de Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva Magina, Sandra Maria Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva Magina, Sandra Maria Pinto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Luciana Correia de Gusmão, Tânia Cristina Rocha Silva Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emotions Mathematical Practice Didactic Repute Criteria Binomial Emociones Práctica Matemática Criterios de Idoneidad Didáctica Productos notables Emoções Prática Matemática Critérios de Idoneidade Didática Produtos Notáveis |
topic |
Emotions Mathematical Practice Didactic Repute Criteria Binomial Emociones Práctica Matemática Criterios de Idoneidad Didáctica Productos notables Emoções Prática Matemática Critérios de Idoneidade Didática Produtos Notáveis |
description |
This article aims to present a system of theoretical notions used to describe, evaluate and compare how two public and private Basic Education female teachers in the municipality of Vitória da Conquista – Bahia, Brazil, have directed their attention to emotions in their mathematical practices, when they had worked on the same mathematical content: Binomial. Within a qualitative approach, participant observation was used as the main data production technique, aided by field diary and audio recorder instruments. By establishing a general and comparative analysis between the observed practices, in the light of theoretical framework of Didactic Repute Criteria (DRC), we have found that the teacher who has given the best attention to the affective criterion, from the undertaking of motivating activities, had, consequently, the uplift of other criteria of suitability in his mathematical practice as well. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064 10.33532/revemop.e202132 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5064/3854 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202132 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068971321589760 |