Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061 |
Resumo: | This article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning. |
id |
UFOP-3_1d3e85365b4960121efa0e19c4b78ba3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5061 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooksUso de herramientas didácticas para el análisis del concepto de función en los libros didácticosUtilização de ferramentas de idoneidade didática para análise do conceito de função em livros didáticosTextbookFunction conceptMathematics educationDidactic suitabilityOntosemiotic approach to mathematical knowledge and instructionLibro de textoConcepto de funciónEducación matemáticaIdoneidad didácticaEnfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.Livro didáticoConceito de funçãoEducação matemáticaIdoneidade didáticaEnfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemáticaThis article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning.Este artículo es parte de una investigación de doctorado en Educación Matemática. Presenta un análisis del concepto intuitivo de función de uno de los libros investigados y de una actividad propuesta a los estudiantes. Objetivo: traer algunos aspectos del análisis del abordaje del concepto de función en los libros de texto de Matemáticas para el 1er grado de secundaria adoptados en las escuelas públicas brasileñas. Los componentes e indicadores de idoneidad epistémica, cognitiva, instruccional y ecológica, que conforman las dimensiones de idoneidad didáctica de la Teoría del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento e Instrucción Matemática (EOS), sustentan este estudio. Los hachados pueden ayudar al maestro a decidir cómo usar los libros de texto, superar algunas limitaciones en el uso de estos libros y enriquecer la planificación de las lecciones al introducir otras tarefas que favorezcan el aprendizaje de los estudiantes.Este artigo é parte de uma pesquisa de doutorado em Educação Matemática. Apresenta uma análise do conceito intuitivo de função de um dos livros investigados e de uma atividade proposta aos alunos. O objetivo é trazer alguns aspectos de análise da abordagem do conceito de função em livros didáticos de Matemática da 1ª série do ensino médio adotados em escolas públicas brasileiras. Os componentes e indicadores da idoneidade epistêmica, cognitiva, instrucional e ecológica, que compõem as dimensões da idoneidade didática da Teoria do Enfoque Ontossemiótico do Conhecimento e Instrução Matemática (EOS) fundamentam esse estudo. Os achados podem auxiliar o professor a decidir como usar livros didáticos, superar algumas limitações de uso desses livros e enriquecer o planejamento de aulas ao introduzir outras tarefas que favoreçam a aprendizagem de estudantes.Editora da UFOP2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/506110.33532/revemop.e202127Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021272596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061/3831Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Nádia HelenaSantos-Wagner, Vânia Maria Pereira2022-05-30T17:03:05Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5061Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:03:05Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks Uso de herramientas didácticas para el análisis del concepto de función en los libros didácticos Utilização de ferramentas de idoneidade didática para análise do conceito de função em livros didáticos |
title |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks |
spellingShingle |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks Braga, Nádia Helena Textbook Function concept Mathematics education Didactic suitability Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction Libro de texto Concepto de función Educación matemática Idoneidad didáctica Enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. Livro didático Conceito de função Educação matemática Idoneidade didática Enfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemática |
title_short |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks |
title_full |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks |
title_fullStr |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks |
title_full_unstemmed |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks |
title_sort |
Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks |
author |
Braga, Nádia Helena |
author_facet |
Braga, Nádia Helena Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Nádia Helena Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Textbook Function concept Mathematics education Didactic suitability Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction Libro de texto Concepto de función Educación matemática Idoneidad didáctica Enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. Livro didático Conceito de função Educação matemática Idoneidade didática Enfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemática |
topic |
Textbook Function concept Mathematics education Didactic suitability Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction Libro de texto Concepto de función Educación matemática Idoneidad didáctica Enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. Livro didático Conceito de função Educação matemática Idoneidade didática Enfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemática |
description |
This article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061 10.33532/revemop.e202127 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061/3831 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202127 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068971319492608 |