Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Nádia Helena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061
Resumo: This article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning.
id UFOP-3_1d3e85365b4960121efa0e19c4b78ba3
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5061
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooksUso de herramientas didácticas para el análisis del concepto de función en los libros didácticosUtilização de ferramentas de idoneidade didática para análise do conceito de função em livros didáticosTextbookFunction conceptMathematics educationDidactic suitabilityOntosemiotic approach to mathematical knowledge and instructionLibro de textoConcepto de funciónEducación matemáticaIdoneidad didácticaEnfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.Livro didáticoConceito de funçãoEducação matemáticaIdoneidade didáticaEnfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemáticaThis article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning.Este artículo es parte de una investigación de doctorado en Educación Matemática. Presenta un análisis del concepto intuitivo de función de uno de los libros investigados y de una actividad propuesta a los estudiantes. Objetivo: traer algunos aspectos del análisis del abordaje del concepto de función en los libros de texto de Matemáticas para el 1er grado de secundaria adoptados en las escuelas públicas brasileñas. Los componentes e indicadores de idoneidad epistémica, cognitiva, instruccional y ecológica, que conforman las dimensiones de idoneidad didáctica de la Teoría del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento e Instrucción Matemática (EOS), sustentan este estudio. Los hachados pueden ayudar al maestro a decidir cómo usar los libros de texto, superar algunas limitaciones en el uso de estos libros y enriquecer la planificación de las lecciones al introducir otras tarefas que favorezcan el aprendizaje de los estudiantes.Este artigo é parte de uma pesquisa de doutorado em Educação Matemática. Apresenta uma análise do conceito intuitivo de função de um dos livros investigados e de uma atividade proposta aos alunos. O objetivo é trazer alguns aspectos de análise da abordagem do conceito de função em livros didáticos de Matemática da 1ª série do ensino médio adotados em escolas públicas brasileiras. Os componentes e indicadores da idoneidade epistêmica, cognitiva, instrucional e ecológica, que compõem as dimensões da idoneidade didática da Teoria do Enfoque Ontossemiótico do Conhecimento e Instrução Matemática (EOS) fundamentam esse estudo. Os achados podem auxiliar o professor a decidir como usar livros didáticos, superar algumas limitações de uso desses livros e enriquecer o planejamento de aulas ao introduzir outras tarefas que favoreçam a aprendizagem de estudantes.Editora da UFOP2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/506110.33532/revemop.e202127Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021272596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061/3831Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Nádia HelenaSantos-Wagner, Vânia Maria Pereira2022-05-30T17:03:05Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5061Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:03:05Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
Uso de herramientas didácticas para el análisis del concepto de función en los libros didácticos
Utilização de ferramentas de idoneidade didática para análise do conceito de função em livros didáticos
title Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
spellingShingle Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
Braga, Nádia Helena
Textbook
Function concept
Mathematics education
Didactic suitability
Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction
Libro de texto
Concepto de función
Educación matemática
Idoneidad didáctica
Enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.
Livro didático
Conceito de função
Educação matemática
Idoneidade didática
Enfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemática
title_short Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
title_full Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
title_fullStr Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
title_full_unstemmed Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
title_sort Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks
author Braga, Nádia Helena
author_facet Braga, Nádia Helena
Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira
author_role author
author2 Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Nádia Helena
Santos-Wagner, Vânia Maria Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Textbook
Function concept
Mathematics education
Didactic suitability
Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction
Libro de texto
Concepto de función
Educación matemática
Idoneidad didáctica
Enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.
Livro didático
Conceito de função
Educação matemática
Idoneidade didática
Enfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemática
topic Textbook
Function concept
Mathematics education
Didactic suitability
Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction
Libro de texto
Concepto de función
Educación matemática
Idoneidad didáctica
Enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.
Livro didático
Conceito de função
Educação matemática
Idoneidade didática
Enfoque ontossemiótico do conhecimento e instrução matemática
description This article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061
10.33532/revemop.e202127
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5061/3831
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202127
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971319492608