Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mateus, Cristian Camilo Fúneme
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Beltrán, Leidy Julieth Linares, Delgado, Omaida Sepúlveda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030
Resumo: The paper presents the most important results of an investigation whose objective is to establish the level of didactic suitability of a textbook proposed by the Colombian Ministry of National Education to address the mathematical object length in the fourth grade of elementary basic education, under a qualitative approach in which instruments of the Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (OSA) are used, specifically, the configuration of primary objects and the criteria of didactic suitability. In addition, the referential meaning of the mathematical object length is used for the analysis of the situations proposed in the text. The above allows concluding that the analyzed book has a low epistemic suitability, because it presents some concepts in an incorrect or confusing way and does not consider the interaction between the components of the meaning of the mathematical object.
id UFOP-3_4ccf3359601b1f737407338d8755124d
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5030
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object LengthAnálisis Ontosemiótico de un Libro de Texto Colombiano de Educación Básica Primaria: el caso del Objeto Matemático LongitudAnálise ontosemiótica de um Livro Didático colombiano da Educação Básica: o caso da Matemática Comprimento do objetoDidactic suitabilityLengthOntosemiotic ApproachTextbookMathematical objectIdoneidad didácticaLongitudEnfoque OntosemióticoLibro de textoObjeto matemáticoAdequação didáticaComprimentoEnfoque OntosemióticoObjecto matemáticoLivro DidáticoThe paper presents the most important results of an investigation whose objective is to establish the level of didactic suitability of a textbook proposed by the Colombian Ministry of National Education to address the mathematical object length in the fourth grade of elementary basic education, under a qualitative approach in which instruments of the Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (OSA) are used, specifically, the configuration of primary objects and the criteria of didactic suitability. In addition, the referential meaning of the mathematical object length is used for the analysis of the situations proposed in the text. The above allows concluding that the analyzed book has a low epistemic suitability, because it presents some concepts in an incorrect or confusing way and does not consider the interaction between the components of the meaning of the mathematical object.En el documento se presentan los resultados más importantes de una investigación que tiene como objetivo: establecer el nivel de idoneidad didáctica de un libro de texto propuesto por el Ministerio de Educación Nacional de Colombia para abordar el objeto matemático longitud en el grado cuarto de educación básica primaria, bajo un enfoque cualitativo en el que se toman instrumentos del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (EOS), específicamente, la configuración de objetos primarios y los criterios de idoneidad didáctica. Además, se utiliza el significado referencial del objeto matemático longitud para el análisis de las situaciones propuestas en el texto. Lo anterior, permite concluir que el libro analizado tiene una idoneidad epistémica baja, debido a que presenta algunos conceptos de forma incorrecta o confusa y no considera la interacción entre los componentes del significado del objeto matemático.O trabalho apresenta os resultados mais importantes de uma pesquisa que visa: estabelecer o nível de adequação didática de um livro didático proposto pelo Ministério da Educação Nacional da Colômbia para abordar a duração do objeto matemático na quarta série do ensino básico primário, sob uma abordagem qualitativa na qual os instrumentos da Abordagem Ontosemiótica do Conhecimento e Instrução Matemática (EOS) são tomados, especificamente, a configuração dos objetos primários e os critérios de adequação didática. Além disso, o significado referencial do comprimento do objeto matemático é usado para a análise das situações propostas no texto. O acima exposto nos permite concluir que o livro analisado tem uma baixa adequação epistêmica, pois apresenta alguns conceitos de forma incorreta ou confusa e não considera a interação entre os componentes do significado do objeto matemático.Editora da UFOP2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/503010.33532/revemop.e202128Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021282596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030/3832Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMateus, Cristian Camilo FúnemeBeltrán, Leidy Julieth LinaresDelgado, Omaida Sepúlveda2022-05-30T17:03:03Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5030Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:03:03Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
Análisis Ontosemiótico de un Libro de Texto Colombiano de Educación Básica Primaria: el caso del Objeto Matemático Longitud
Análise ontosemiótica de um Livro Didático colombiano da Educação Básica: o caso da Matemática Comprimento do objeto
title Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
spellingShingle Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
Mateus, Cristian Camilo Fúneme
Didactic suitability
Length
Ontosemiotic Approach
Textbook
Mathematical object
Idoneidad didáctica
Longitud
Enfoque Ontosemiótico
Libro de texto
Objeto matemático
Adequação didática
Comprimento
Enfoque Ontosemiótico
Objecto matemático
Livro Didático
title_short Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
title_full Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
title_fullStr Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
title_full_unstemmed Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
title_sort Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
author Mateus, Cristian Camilo Fúneme
author_facet Mateus, Cristian Camilo Fúneme
Beltrán, Leidy Julieth Linares
Delgado, Omaida Sepúlveda
author_role author
author2 Beltrán, Leidy Julieth Linares
Delgado, Omaida Sepúlveda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mateus, Cristian Camilo Fúneme
Beltrán, Leidy Julieth Linares
Delgado, Omaida Sepúlveda
dc.subject.por.fl_str_mv Didactic suitability
Length
Ontosemiotic Approach
Textbook
Mathematical object
Idoneidad didáctica
Longitud
Enfoque Ontosemiótico
Libro de texto
Objeto matemático
Adequação didática
Comprimento
Enfoque Ontosemiótico
Objecto matemático
Livro Didático
topic Didactic suitability
Length
Ontosemiotic Approach
Textbook
Mathematical object
Idoneidad didáctica
Longitud
Enfoque Ontosemiótico
Libro de texto
Objeto matemático
Adequação didática
Comprimento
Enfoque Ontosemiótico
Objecto matemático
Livro Didático
description The paper presents the most important results of an investigation whose objective is to establish the level of didactic suitability of a textbook proposed by the Colombian Ministry of National Education to address the mathematical object length in the fourth grade of elementary basic education, under a qualitative approach in which instruments of the Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (OSA) are used, specifically, the configuration of primary objects and the criteria of didactic suitability. In addition, the referential meaning of the mathematical object length is used for the analysis of the situations proposed in the text. The above allows concluding that the analyzed book has a low epistemic suitability, because it presents some concepts in an incorrect or confusing way and does not consider the interaction between the components of the meaning of the mathematical object.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030
10.33532/revemop.e202128
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030/3832
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202128
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971276500992