Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030 |
Resumo: | The paper presents the most important results of an investigation whose objective is to establish the level of didactic suitability of a textbook proposed by the Colombian Ministry of National Education to address the mathematical object length in the fourth grade of elementary basic education, under a qualitative approach in which instruments of the Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (OSA) are used, specifically, the configuration of primary objects and the criteria of didactic suitability. In addition, the referential meaning of the mathematical object length is used for the analysis of the situations proposed in the text. The above allows concluding that the analyzed book has a low epistemic suitability, because it presents some concepts in an incorrect or confusing way and does not consider the interaction between the components of the meaning of the mathematical object. |
id |
UFOP-3_4ccf3359601b1f737407338d8755124d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5030 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object LengthAnálisis Ontosemiótico de un Libro de Texto Colombiano de Educación Básica Primaria: el caso del Objeto Matemático LongitudAnálise ontosemiótica de um Livro Didático colombiano da Educação Básica: o caso da Matemática Comprimento do objetoDidactic suitabilityLengthOntosemiotic ApproachTextbookMathematical objectIdoneidad didácticaLongitudEnfoque OntosemióticoLibro de textoObjeto matemáticoAdequação didáticaComprimentoEnfoque OntosemióticoObjecto matemáticoLivro DidáticoThe paper presents the most important results of an investigation whose objective is to establish the level of didactic suitability of a textbook proposed by the Colombian Ministry of National Education to address the mathematical object length in the fourth grade of elementary basic education, under a qualitative approach in which instruments of the Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (OSA) are used, specifically, the configuration of primary objects and the criteria of didactic suitability. In addition, the referential meaning of the mathematical object length is used for the analysis of the situations proposed in the text. The above allows concluding that the analyzed book has a low epistemic suitability, because it presents some concepts in an incorrect or confusing way and does not consider the interaction between the components of the meaning of the mathematical object.En el documento se presentan los resultados más importantes de una investigación que tiene como objetivo: establecer el nivel de idoneidad didáctica de un libro de texto propuesto por el Ministerio de Educación Nacional de Colombia para abordar el objeto matemático longitud en el grado cuarto de educación básica primaria, bajo un enfoque cualitativo en el que se toman instrumentos del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (EOS), específicamente, la configuración de objetos primarios y los criterios de idoneidad didáctica. Además, se utiliza el significado referencial del objeto matemático longitud para el análisis de las situaciones propuestas en el texto. Lo anterior, permite concluir que el libro analizado tiene una idoneidad epistémica baja, debido a que presenta algunos conceptos de forma incorrecta o confusa y no considera la interacción entre los componentes del significado del objeto matemático.O trabalho apresenta os resultados mais importantes de uma pesquisa que visa: estabelecer o nível de adequação didática de um livro didático proposto pelo Ministério da Educação Nacional da Colômbia para abordar a duração do objeto matemático na quarta série do ensino básico primário, sob uma abordagem qualitativa na qual os instrumentos da Abordagem Ontosemiótica do Conhecimento e Instrução Matemática (EOS) são tomados, especificamente, a configuração dos objetos primários e os critérios de adequação didática. Além disso, o significado referencial do comprimento do objeto matemático é usado para a análise das situações propostas no texto. O acima exposto nos permite concluir que o livro analisado tem uma baixa adequação epistêmica, pois apresenta alguns conceitos de forma incorreta ou confusa e não considera a interação entre os componentes do significado do objeto matemático.Editora da UFOP2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/503010.33532/revemop.e202128Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021282596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030/3832Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMateus, Cristian Camilo FúnemeBeltrán, Leidy Julieth LinaresDelgado, Omaida Sepúlveda2022-05-30T17:03:03Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5030Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:03:03Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length Análisis Ontosemiótico de un Libro de Texto Colombiano de Educación Básica Primaria: el caso del Objeto Matemático Longitud Análise ontosemiótica de um Livro Didático colombiano da Educação Básica: o caso da Matemática Comprimento do objeto |
title |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length |
spellingShingle |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length Mateus, Cristian Camilo Fúneme Didactic suitability Length Ontosemiotic Approach Textbook Mathematical object Idoneidad didáctica Longitud Enfoque Ontosemiótico Libro de texto Objeto matemático Adequação didática Comprimento Enfoque Ontosemiótico Objecto matemático Livro Didático |
title_short |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length |
title_full |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length |
title_fullStr |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length |
title_full_unstemmed |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length |
title_sort |
Ontosemiotic Analysis of a Colombian Textbook of Primary Basic Education: the case of the Mathematical Object Length |
author |
Mateus, Cristian Camilo Fúneme |
author_facet |
Mateus, Cristian Camilo Fúneme Beltrán, Leidy Julieth Linares Delgado, Omaida Sepúlveda |
author_role |
author |
author2 |
Beltrán, Leidy Julieth Linares Delgado, Omaida Sepúlveda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mateus, Cristian Camilo Fúneme Beltrán, Leidy Julieth Linares Delgado, Omaida Sepúlveda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didactic suitability Length Ontosemiotic Approach Textbook Mathematical object Idoneidad didáctica Longitud Enfoque Ontosemiótico Libro de texto Objeto matemático Adequação didática Comprimento Enfoque Ontosemiótico Objecto matemático Livro Didático |
topic |
Didactic suitability Length Ontosemiotic Approach Textbook Mathematical object Idoneidad didáctica Longitud Enfoque Ontosemiótico Libro de texto Objeto matemático Adequação didática Comprimento Enfoque Ontosemiótico Objecto matemático Livro Didático |
description |
The paper presents the most important results of an investigation whose objective is to establish the level of didactic suitability of a textbook proposed by the Colombian Ministry of National Education to address the mathematical object length in the fourth grade of elementary basic education, under a qualitative approach in which instruments of the Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (OSA) are used, specifically, the configuration of primary objects and the criteria of didactic suitability. In addition, the referential meaning of the mathematical object length is used for the analysis of the situations proposed in the text. The above allows concluding that the analyzed book has a low epistemic suitability, because it presents some concepts in an incorrect or confusing way and does not consider the interaction between the components of the meaning of the mathematical object. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030 10.33532/revemop.e202128 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5030/3832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202128 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068971276500992 |