Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240 |
Resumo: | This article aims to present a discussion about the planning of formative spaces that focus on the initiation to teaching, since these can provide the mobilization of knowledge and, in particular, of Mathematical-Didactic Knowledge (CDM). To this end, we chose the Pedagogical Residency Program (PRP), as a Public Policy managed by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/BRASIL) as a training context to base our reflections. The reflections are anchored in the structure proposed by CAPES for the implementation of PRP and in the composition of modules (Environment, semi-structured observation and regency) supporting, theoretically, in the discussions about the teaching initiation process and in the Ontosemiotic Approach - EOS, in particular, the discussions related to the Didactic Adequacy Criteria. |
id |
UFOP-3_ad06940f1d964a8e8efef159eb2403c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5240 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program Planificación de espacios formativos y la movilización del Conocimiento Didáctico-Matemático: una mirada al Programa Residencia PedagógicaPlanejamento de espaços formativos e a mobilização do Conhecimento Didático-Matemático: um olhar para o Programa Residência PedagógicaProgram Pedagogical ResidencyTeacher TrainingInitiation to TeachingMathematical-Didactic KnowledgeCriteria of Didactic AdequacyPrograma Residencia PedagógicaFormación de ProfesoresIniciación a la DocenciaConocimiento Didáctico-MatemáticoCriterios de Idoneidad DidácticaPrograma Residência PedagógicaFormação de ProfessoresIniciação à DocênciaConhecimento Didático-MatemáticoCritérios de Adequação DidáticaThis article aims to present a discussion about the planning of formative spaces that focus on the initiation to teaching, since these can provide the mobilization of knowledge and, in particular, of Mathematical-Didactic Knowledge (CDM). To this end, we chose the Pedagogical Residency Program (PRP), as a Public Policy managed by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/BRASIL) as a training context to base our reflections. The reflections are anchored in the structure proposed by CAPES for the implementation of PRP and in the composition of modules (Environment, semi-structured observation and regency) supporting, theoretically, in the discussions about the teaching initiation process and in the Ontosemiotic Approach - EOS, in particular, the discussions related to the Didactic Adequacy Criteria.El presente artículo tiene por objetivo presentar una discusión sobre la planificación de espacios formativos que focalizan la iniciación a la docencia, una vez que éstos pueden propiciar la movilización de conocimientos y, en particular, de Conocimiento Didáctico-Matemático (CDM). Para ello, elegimos el Programa Residencia Pedagógica (PRP), como Política Pública gestionada por la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/BRASIL), como contexto formativo para fundamentar nuestras reflexiones. Las reflexiones se basan en la estructura propuesta por la CAPES para la implementación del PRP y en la composición de los módulos (Ambientación, Observación semiestructurada y regencia) apoyándose, teóricamente, en las discusiones sobre el proceso de iniciación a la docencia y en el Enfoque Ontosemiótico - EOS, en particular, las discusiones relacionadas con los Criterios de Idoneidad Didáctica.O presente artigo tem por objetivo apresentar uma discussão acerca do planejamento de espaços formativos que focalizam à iniciação à docência, uma vez que esses podem propiciar a mobilização de conhecimentos e, em particular, de Conhecimento Didático-Matemático (CDM). Para tanto, elegemos o Programa Residência Pedagógica (PRP), enquanto Política Pública gerida pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/BRASIL) como contexto formativo para alicerçar nossas reflexões. As reflexões ancoram-se na estrutura proposta pela CAPES para a implementação do PRP e na composição dos módulos (Ambientação, Observação semiestruturada e regência) respaldando-se, teoricamente, nas discussões acerca do processo de iniciação à docência e no Enfoque Ontossemiótico - EOS, em especial, as discussões relacionadas aos Critérios de Adequação Didática.Editora da UFOP2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/524010.33532/revemop.e202136Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021362596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPengporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240/4859https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240/4860Silva, Jose Fernandes daTinti, Douglas da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T12:27:14Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5240Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-11-21T12:27:14Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program Planificación de espacios formativos y la movilización del Conocimiento Didáctico-Matemático: una mirada al Programa Residencia Pedagógica Planejamento de espaços formativos e a mobilização do Conhecimento Didático-Matemático: um olhar para o Programa Residência Pedagógica |
title |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program |
spellingShingle |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program Silva, Jose Fernandes da Program Pedagogical Residency Teacher Training Initiation to Teaching Mathematical-Didactic Knowledge Criteria of Didactic Adequacy Programa Residencia Pedagógica Formación de Profesores Iniciación a la Docencia Conocimiento Didáctico-Matemático Criterios de Idoneidad Didáctica Programa Residência Pedagógica Formação de Professores Iniciação à Docência Conhecimento Didático-Matemático Critérios de Adequação Didática |
title_short |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program |
title_full |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program |
title_fullStr |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program |
title_full_unstemmed |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program |
title_sort |
Planning of training spaces and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge: a look at the Pedagogical Residency Program |
author |
Silva, Jose Fernandes da |
author_facet |
Silva, Jose Fernandes da Tinti, Douglas da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Tinti, Douglas da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jose Fernandes da Tinti, Douglas da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Program Pedagogical Residency Teacher Training Initiation to Teaching Mathematical-Didactic Knowledge Criteria of Didactic Adequacy Programa Residencia Pedagógica Formación de Profesores Iniciación a la Docencia Conocimiento Didáctico-Matemático Criterios de Idoneidad Didáctica Programa Residência Pedagógica Formação de Professores Iniciação à Docência Conhecimento Didático-Matemático Critérios de Adequação Didática |
topic |
Program Pedagogical Residency Teacher Training Initiation to Teaching Mathematical-Didactic Knowledge Criteria of Didactic Adequacy Programa Residencia Pedagógica Formación de Profesores Iniciación a la Docencia Conocimiento Didáctico-Matemático Criterios de Idoneidad Didáctica Programa Residência Pedagógica Formação de Professores Iniciação à Docência Conhecimento Didático-Matemático Critérios de Adequação Didática |
description |
This article aims to present a discussion about the planning of formative spaces that focus on the initiation to teaching, since these can provide the mobilization of knowledge and, in particular, of Mathematical-Didactic Knowledge (CDM). To this end, we chose the Pedagogical Residency Program (PRP), as a Public Policy managed by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/BRASIL) as a training context to base our reflections. The reflections are anchored in the structure proposed by CAPES for the implementation of PRP and in the composition of modules (Environment, semi-structured observation and regency) supporting, theoretically, in the discussions about the teaching initiation process and in the Ontosemiotic Approach - EOS, in particular, the discussions related to the Didactic Adequacy Criteria. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240 10.33532/revemop.e202136 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240/4859 https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5240/4860 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202136 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068971343609856 |