DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942 |
Resumo: | This article aims to analyze the dimension of educational inequality in Brazilian secondary education based on the principles of quality and equity. The research had a qualitative approach and used bibliographic research as a research method. This article examined the three dimensions of educational inequality: access, treatment and knowledge based on the formulation of Marcel Crahay (2000) and Thomas Piketty (2020); but also made the analysis about the concept of equality and equity. It is concluded that a quality school education that provides equity contributes to overcoming economic, social and educational inequalities, through school inclusion and sustainable and permanent economic growth. |
id |
UFOPA-1_13e58516b2d441d390078a252522fbb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1942 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidadeDesigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação.This article aims to analyze the dimension of educational inequality in Brazilian secondary education based on the principles of quality and equity. The research had a qualitative approach and used bibliographic research as a research method. This article examined the three dimensions of educational inequality: access, treatment and knowledge based on the formulation of Marcel Crahay (2000) and Thomas Piketty (2020); but also made the analysis about the concept of equality and equity. It is concluded that a quality school education that provides equity contributes to overcoming economic, social and educational inequalities, through school inclusion and sustainable and permanent economic growth.Este artículo tiene como objetivo analizar la dimensión de la desigualdad educativa en la educación secundaria brasileña a partir de los principios de calidad y equidad. La investigación tuvo un enfoque cualitativo y utilizó la investigación bibliográfica como método de investigación. Este artículo examinó las tres dimensiones de la desigualdad educativa: acceso, trato y conocimiento a partir de la formulación de Marcel Crahay (2000) y Thomas Piketty (2020); pero también hizo el análisis sobre el concepto de igualdad y equidad. Se concluye que una educación escolar de calidad que brinde equidad contribuye a la superación de las desigualdades económicas, sociales y educativas, a través de la inclusión escolar y el crecimiento económico sostenible y permanente.O presente artigo tem como objetivo analisar a dimensão da desigualdade educacional no ensino médio brasileiro com base nos princípios de qualidade e equidade. A pesquisa foi de abordagem qualitativa e utilizou a pesquisa bibliográfica como método de investigação. Este artigo fez o exame das três dimensões da desigualdade educacional: de acesso, de tratamento e de conhecimento fundamentado na formulação de Marcel Crahay (2000) e de Thomas Piketty (2020); mas também fez a análise acerca da concepção de igualdade e equidade. Conclui-se que uma educação escolar de qualidade, que propicie a equidade o contribui para superação das desigualdades econômicas, sociais e educacionais, por meio da inclusão escolar e do crescimento sustentável e permanente da economia.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/194210.24065/2237-9460.2022v12n1ID1942Revista Exitus; v. 12 (2022)2237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942/1220Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Simone Silveira Amorimhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Fábio Alexandre FerreiraSilveira Amorim, Simone 2022-06-09T17:16:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1942Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:31.491606Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
title |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
spellingShingle |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira Desigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação. |
title_short |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
title_full |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
title_fullStr |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
title_full_unstemmed |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
title_sort |
DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade |
author |
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira |
author_facet |
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira Silveira Amorim, Simone |
author_role |
author |
author2 |
Silveira Amorim, Simone |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira Silveira Amorim, Simone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação. |
topic |
Desigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação. |
description |
This article aims to analyze the dimension of educational inequality in Brazilian secondary education based on the principles of quality and equity. The research had a qualitative approach and used bibliographic research as a research method. This article examined the three dimensions of educational inequality: access, treatment and knowledge based on the formulation of Marcel Crahay (2000) and Thomas Piketty (2020); but also made the analysis about the concept of equality and equity. It is concluded that a quality school education that provides equity contributes to overcoming economic, social and educational inequalities, through school inclusion and sustainable and permanent economic growth. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1942 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942/1220 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Simone Silveira Amorim https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Simone Silveira Amorim https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 12 (2022) 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039730745344 |