DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silveira Amorim, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942
Resumo: This article aims to analyze the dimension of educational inequality in Brazilian secondary education based on the principles of quality and equity. The research had a qualitative approach and used bibliographic research as a research method. This article examined the three dimensions of educational inequality: access, treatment and knowledge based on the formulation of Marcel Crahay (2000) and Thomas Piketty (2020); but also made the analysis about the concept of equality and equity. It is concluded that a quality school education that provides equity contributes to overcoming economic, social and educational inequalities, through school inclusion and sustainable and permanent economic growth.
id UFOPA-1_13e58516b2d441d390078a252522fbb5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1942
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidadeDesigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação.This article aims to analyze the dimension of educational inequality in Brazilian secondary education based on the principles of quality and equity. The research had a qualitative approach and used bibliographic research as a research method. This article examined the three dimensions of educational inequality: access, treatment and knowledge based on the formulation of Marcel Crahay (2000) and Thomas Piketty (2020); but also made the analysis about the concept of equality and equity. It is concluded that a quality school education that provides equity contributes to overcoming economic, social and educational inequalities, through school inclusion and sustainable and permanent economic growth.Este artículo tiene como objetivo analizar la dimensión de la desigualdad educativa en la educación secundaria brasileña a partir de los principios de calidad y equidad. La investigación tuvo un enfoque cualitativo y utilizó la investigación bibliográfica como método de investigación. Este artículo examinó las tres dimensiones de la desigualdad educativa: acceso, trato y conocimiento a partir de la formulación de Marcel Crahay (2000) y Thomas Piketty (2020); pero también hizo el análisis sobre el concepto de igualdad y equidad. Se concluye que una educación escolar de calidad que brinde equidad contribuye a la superación de las desigualdades económicas, sociales y educativas, a través de la inclusión escolar y el crecimiento económico sostenible y permanente.O presente artigo tem como objetivo analisar a dimensão da desigualdade educacional no ensino médio brasileiro com base nos princípios de qualidade e equidade. A pesquisa foi de abordagem qualitativa e utilizou a pesquisa bibliográfica como método de investigação. Este artigo fez o exame das três dimensões da desigualdade educacional: de acesso, de tratamento e de conhecimento fundamentado na formulação de Marcel Crahay (2000) e de Thomas Piketty (2020); mas também fez a análise acerca da concepção de igualdade e equidade. Conclui-se que uma educação escolar de qualidade, que propicie a equidade o contribui para superação das desigualdades econômicas, sociais e educacionais, por meio da inclusão escolar e do crescimento sustentável e permanente da economia.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/194210.24065/2237-9460.2022v12n1ID1942Revista Exitus; v. 12 (2022)2237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942/1220Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Simone Silveira Amorimhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Fábio Alexandre FerreiraSilveira Amorim, Simone 2022-06-09T17:16:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1942Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:31.491606Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
title DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
spellingShingle DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Desigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação.
title_short DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
title_full DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
title_fullStr DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
title_full_unstemmed DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
title_sort DIMENSÃO DA DESIGUALDADE EDUCACIONAL NO ENSINO MÉDIO: uma reflexão com base no princípio de qualidade e equidade
author Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
author_facet Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Silveira Amorim, Simone
author_role author
author2 Silveira Amorim, Simone
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Silveira Amorim, Simone
dc.subject.por.fl_str_mv Desigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação.
topic Desigualdade educacional. Ensino médio. Qualidade da educação.
description This article aims to analyze the dimension of educational inequality in Brazilian secondary education based on the principles of quality and equity. The research had a qualitative approach and used bibliographic research as a research method. This article examined the three dimensions of educational inequality: access, treatment and knowledge based on the formulation of Marcel Crahay (2000) and Thomas Piketty (2020); but also made the analysis about the concept of equality and equity. It is concluded that a quality school education that provides equity contributes to overcoming economic, social and educational inequalities, through school inclusion and sustainable and permanent economic growth.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1942
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1942/1220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Simone Silveira Amorim
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmão, Simone Silveira Amorim
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 12 (2022)
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039730745344