NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias Silva, Maria Juliana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: da Conceição Sousa, Edinalva, Leite dos Santos Silva, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1963
Resumo: The analysis of educational needs dates back to the 1960s and is important in providing subsidies for teacher training programs, as well as for the planning and evaluation of public educational policies. In this sense, this work aimed to understand the training needs of teachers for the Physics teaching in the Rural Education modality. For this, it started from the adoption of the concept “training needs” as knowledge that teachers need to perform their work and from Rural Education as an educational paradigm built with the rural working class. The methodology used was bibliographic, through a systematic literature review based on works published in events on Science/Physics teaching. Data analysis was performed according to Discursive Textual Analysis. The results showed that Physics teachers in the Rural Education modality need to know how to develop a contextualized teaching; adopt alternative methodologies; adequate initial and continuing training, which include specific knowledge and on Rural Education; and adequate teaching materials.  
id UFOPA-1_2677a8b4c97ac575fb66513ac4eda927
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1963
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicosEnsino de físicaFormação de professoresEducação no campoPhysics teachingTeacher trainingRural educationEnseñanza de la FísicaFormación de professoresEducación ruralThe analysis of educational needs dates back to the 1960s and is important in providing subsidies for teacher training programs, as well as for the planning and evaluation of public educational policies. In this sense, this work aimed to understand the training needs of teachers for the Physics teaching in the Rural Education modality. For this, it started from the adoption of the concept “training needs” as knowledge that teachers need to perform their work and from Rural Education as an educational paradigm built with the rural working class. The methodology used was bibliographic, through a systematic literature review based on works published in events on Science/Physics teaching. Data analysis was performed according to Discursive Textual Analysis. The results showed that Physics teachers in the Rural Education modality need to know how to develop a contextualized teaching; adopt alternative methodologies; adequate initial and continuing training, which include specific knowledge and on Rural Education; and adequate teaching materials.  El análisis de las necesidades educativas se remonta a la década de 1960 y es importante para otorgar subsidios a los programas de formación docente, así como para la planificación y evaluación de las políticas públicas educativas. En ese sentido, este trabajo tuvo como objetivo comprender las necesidades de formación de los profesores para la enseñanza de la Física en la modalidad de Educación Rural. Para ello, se partió de la adopción del concepto “necesidades de formación” como saberes que necesitan los docentes para desempeñar su labor y de la Educación Rural como paradigma educativo construido con la clase trabajadora rural. La metodología utilizada fue bibliográfica, a través de una revisión sistemática de la literatura a partir de trabajos publicados en eventos sobre la enseñanza de las Ciencias/Física. Los datos fueron sometidos a Análisis Textual Discursiva. Los resultados mostraron que los docentes de Física en la modalidad de Educación Rural necesitan saber desarrollar una enseñanza contextualizada; adoptar metodologías alternativas; una adecuada formación inicial y continua, que incluya conocimientos específicos y sobre Educación Rural; y materiales didácticos adecuados.A análise das necessidades educativas remontam à década de 1960 e são importantes em fornecer subsídios para programas de formação de professores, bem como para o planejamento e a avaliação de políticas públicas educacionais. Nesse sentido, este trabalho teve como objetivo compreender as necessidades formativas dos professores para o ensino de Física na modalidade Educação do Campo. Para isso, partiu da adoção do conceito “necessidades formativas” como saberes que os professores necessitam para exercer o seu trabalho e da Educação do Campo como paradigma educacional construído com a classe trabalhadora do campo. A metodologia empregada foi de caráter bibliográfico, por meio da revisão sistemática de literatura a partir de trabalhos publicados em eventos sobre ensino de Ciências/Física. Os dados foram submetidos à Análise Textual Discursiva. Os resultados mostraram que os professores de Física na modalidade Educação do Campo necessitam saber desenvolver um ensino contextualizado; adotarem metodologias alternativas; formação inicial e continuada adequadas, que contemplem saberes específicos e sobre Educação do Campo; e de materiais didáticos adequados.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/196310.24065/2237-9460.2022v12n1ID1963Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220472237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1963/1214Copyright (c) 2022 Maria Juliana Farias Silva, Edinalva da Conceição Sousa, Alexandre Leite dos Santos Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias Silva, Maria Julianada Conceição Sousa, EdinalvaLeite dos Santos Silva, Alexandre2022-06-09T17:00:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1963Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:31.840625Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
title NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
spellingShingle NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
Farias Silva, Maria Juliana
Ensino de física
Formação de professores
Educação no campo
Physics teaching
Teacher training
Rural education
Enseñanza de la Física
Formación de professores
Educación rural
title_short NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
title_full NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
title_fullStr NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
title_full_unstemmed NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
title_sort NECESSIDADES FORMATIVAS DOCENTES PARA O ENSINO DE FÍSICA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos científicos
author Farias Silva, Maria Juliana
author_facet Farias Silva, Maria Juliana
da Conceição Sousa, Edinalva
Leite dos Santos Silva, Alexandre
author_role author
author2 da Conceição Sousa, Edinalva
Leite dos Santos Silva, Alexandre
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias Silva, Maria Juliana
da Conceição Sousa, Edinalva
Leite dos Santos Silva, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Formação de professores
Educação no campo
Physics teaching
Teacher training
Rural education
Enseñanza de la Física
Formación de professores
Educación rural
topic Ensino de física
Formação de professores
Educação no campo
Physics teaching
Teacher training
Rural education
Enseñanza de la Física
Formación de professores
Educación rural
description The analysis of educational needs dates back to the 1960s and is important in providing subsidies for teacher training programs, as well as for the planning and evaluation of public educational policies. In this sense, this work aimed to understand the training needs of teachers for the Physics teaching in the Rural Education modality. For this, it started from the adoption of the concept “training needs” as knowledge that teachers need to perform their work and from Rural Education as an educational paradigm built with the rural working class. The methodology used was bibliographic, through a systematic literature review based on works published in events on Science/Physics teaching. Data analysis was performed according to Discursive Textual Analysis. The results showed that Physics teachers in the Rural Education modality need to know how to develop a contextualized teaching; adopt alternative methodologies; adequate initial and continuing training, which include specific knowledge and on Rural Education; and adequate teaching materials.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1963
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1963
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1963
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1963
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1963/1214
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 12 (2022); e022047
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039749619712