Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Milton
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Orey, Daniel Clark
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFOP
dARK ID: ark:/61566/001300000cb25
Texto Completo: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10414
Resumo: An important dilemma in mathematics education is its overwhelming bias against a local orientation in its research paradigm. Thus, a search for innovative methodologies such as ethnomathematics is useful for recording historical forms of mathematical ideas, procedures, and practices developed in diverse cultural contexts. It is important to highlight that an ethnomathematics program is not an attempt to replace academic mathematics. At the same time, it is necessary to acknowledge the existence of, and important contributions of local mathematical knowledge for inclusion in the mathematics curriculum. In this context, the insubordination triggered by much work in ethnomathematics is creative and often evokes a disturbance that causes a review of rules and regulations in many mathematics curriculum contexts. This process enables educators to use positive deviance to develop actions in order to deal with such norms. Thus, positive deviance involves an intentional act of breaking the rules in order to serve the greater good. This process increases the potential for continual growth in the debate about the nature of mathematics as it relates to culture since it proposes a dialogue between local and global approaches to the construction of mathematical knowledge.
id UFOP_7d23806450b3c5c80f245dd8671cdbe1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufop.br:123456789/10414
network_acronym_str UFOP
network_name_str Repositório Institucional da UFOP
repository_id_str 3233
spelling Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.Concepts of positive deviance in pedagogical action in an ethnomathematics program.Creative insubordinationSubversão responsávelInsubordinação criativaResponsible subversionAn important dilemma in mathematics education is its overwhelming bias against a local orientation in its research paradigm. Thus, a search for innovative methodologies such as ethnomathematics is useful for recording historical forms of mathematical ideas, procedures, and practices developed in diverse cultural contexts. It is important to highlight that an ethnomathematics program is not an attempt to replace academic mathematics. At the same time, it is necessary to acknowledge the existence of, and important contributions of local mathematical knowledge for inclusion in the mathematics curriculum. In this context, the insubordination triggered by much work in ethnomathematics is creative and often evokes a disturbance that causes a review of rules and regulations in many mathematics curriculum contexts. This process enables educators to use positive deviance to develop actions in order to deal with such norms. Thus, positive deviance involves an intentional act of breaking the rules in order to serve the greater good. This process increases the potential for continual growth in the debate about the nature of mathematics as it relates to culture since it proposes a dialogue between local and global approaches to the construction of mathematical knowledge.Um importante dilema em educação matemática é o seu contundente viés contra uma orientação local em seu paradigma de pesquisa. Assim, a busca por metodologias inovadoras como a etnomatemática é necessária para registrar formas históricas de ideias, procedimentos e práticas matemáticas desenvolvidas em contextos culturais diversos. É importante ressaltar que o programa etnomatemática não é uma tentativa de substituir a matemática acadêmica, mas, ao mesmo tempo, é necessário reconhecer a existência de conhecimentos matemáticos locais no currículo de matemática. Nesse contexto, a insubordinação desencadeada pela etnomatemática é criativa, pois evoca um distúrbio que desencadeia uma revisão das regras e regulamentos do currículo matemático. Esse contexto permite que os professores utilizem o desvio positivo para desenvolverem ações para lidar com essas normas. Assim, o desvio positivo envolve um ato intencional de quebrar as regras para servir um bem maior. Esse potencializa crescimento contínuo do debate sobre a natureza da matemática em relação à cultura uma vez que propõe um diálogo entre as abordagens locais e globais para a construção do conhecimento matemático.2018-10-22T14:22:03Z2018-10-22T14:22:03Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROSA, M. OREY D. C. Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, p. 62-79, 2017. Disponível em: <http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1494>. Acesso em: 16 jun. 2018.2179426Xhttp://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10414ark:/61566/001300000cb25Os trabalhos publicados pela Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa) estão sob licença Creative Commons Attribution-NonCommercial que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa) <https://periodicos.utfpr.edu.br/etr/about/submissions#copyrightNotice>. Acesso em: 08 jun. 2018.info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, MiltonOrey, Daniel Clarkporreponame:Repositório Institucional da UFOPinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOP2024-11-10T23:35:06Zoai:repositorio.ufop.br:123456789/10414Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufop.br/oai/requestrepositorio@ufop.edu.bropendoar:32332024-11-10T23:35:06Repositório Institucional da UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
Concepts of positive deviance in pedagogical action in an ethnomathematics program.
title Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
spellingShingle Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
Rosa, Milton
Creative insubordination
Subversão responsável
Insubordinação criativa
Responsible subversion
title_short Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
title_full Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
title_fullStr Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
title_full_unstemmed Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
title_sort Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática.
author Rosa, Milton
author_facet Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
author_role author
author2 Orey, Daniel Clark
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
dc.subject.por.fl_str_mv Creative insubordination
Subversão responsável
Insubordinação criativa
Responsible subversion
topic Creative insubordination
Subversão responsável
Insubordinação criativa
Responsible subversion
description An important dilemma in mathematics education is its overwhelming bias against a local orientation in its research paradigm. Thus, a search for innovative methodologies such as ethnomathematics is useful for recording historical forms of mathematical ideas, procedures, and practices developed in diverse cultural contexts. It is important to highlight that an ethnomathematics program is not an attempt to replace academic mathematics. At the same time, it is necessary to acknowledge the existence of, and important contributions of local mathematical knowledge for inclusion in the mathematics curriculum. In this context, the insubordination triggered by much work in ethnomathematics is creative and often evokes a disturbance that causes a review of rules and regulations in many mathematics curriculum contexts. This process enables educators to use positive deviance to develop actions in order to deal with such norms. Thus, positive deviance involves an intentional act of breaking the rules in order to serve the greater good. This process increases the potential for continual growth in the debate about the nature of mathematics as it relates to culture since it proposes a dialogue between local and global approaches to the construction of mathematical knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-10-22T14:22:03Z
2018-10-22T14:22:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROSA, M. OREY D. C. Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, p. 62-79, 2017. Disponível em: <http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1494>. Acesso em: 16 jun. 2018.
2179426X
http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10414
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/61566/001300000cb25
identifier_str_mv ROSA, M. OREY D. C. Conceitos de desvio positivo na ação pedagógica do programa etnomatemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, p. 62-79, 2017. Disponível em: <http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1494>. Acesso em: 16 jun. 2018.
2179426X
ark:/61566/001300000cb25
url http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFOP
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Repositório Institucional da UFOP
collection Repositório Institucional da UFOP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufop.edu.br
_version_ 1817705789231464448