A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Capítulo de livro |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA |
Texto Completo: | https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1086 |
Resumo: | The Pedagogical Residency Program (PRP) 1 is one of the actions that integrate the Federal Government’s National Teacher Training Policy and seeks to induce the improvement of practice in graduation courses, promoting the immersion of the graduate in Basic Education schools (BRAZIL, 2008). In this sense, the objective of this study is to report the experiences in the scope of (PRP), as well as the contributions in the formative process of the students of the Graduation Course of Pedagogy, of the Federal University of Pará, Campus of Altamira. The methodology adopted was (auto) biographical research, with a qualitative approach in the theoretical perspective Passeggi (2008). To collect the data, we used observation and records in field diaries, generating, therefore, an experience report, which problematized the research question: what are the contributions of the PRP to the training of the resident?The analyzes of this problematic pointed out the advances: 1) ability to articulate theory and practice; 2) substantiation of the arguments; 3) resourcefulness in residency actions; 4) production of knowledge about rural education. |
id |
UFPA-1_399e2246c9afe4dff0467826a234c504 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://livroaberto.ufpa.br:prefix/1086 |
network_acronym_str |
UFPA-1 |
network_name_str |
Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA |
repository_id_str |
|
spelling |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PAPrática docenteProfessores - FormaçãoProjeto Residência PedagógicaTeaching practiceTeachers, Training ofTeachers - In-service trainingThe Pedagogical Residency Program (PRP) 1 is one of the actions that integrate the Federal Government’s National Teacher Training Policy and seeks to induce the improvement of practice in graduation courses, promoting the immersion of the graduate in Basic Education schools (BRAZIL, 2008). In this sense, the objective of this study is to report the experiences in the scope of (PRP), as well as the contributions in the formative process of the students of the Graduation Course of Pedagogy, of the Federal University of Pará, Campus of Altamira. The methodology adopted was (auto) biographical research, with a qualitative approach in the theoretical perspective Passeggi (2008). To collect the data, we used observation and records in field diaries, generating, therefore, an experience report, which problematized the research question: what are the contributions of the PRP to the training of the resident?The analyzes of this problematic pointed out the advances: 1) ability to articulate theory and practice; 2) substantiation of the arguments; 3) resourcefulness in residency actions; 4) production of knowledge about rural education.O Programa Residência Pedagógica (PRP) é uma das ações que integram a Política Nacional de Formação de Professores do Governo Federal e busca induzir o aperfeiçoamento da prática nos cursos de licenciatura, promovendo a imersão do licenciado nas escolas de Educação Básica (BRASIL, 2008). Neste sentido, o objetivo deste estudo é relatar as vivências no âmbito do (PRP), bem como as contribuições no processo formativo dos alunos do curso de Licenciatura em Pedagogia, da Universidade Federal do Pará, Campus de Altamira. A metodologia adotada foi à pesquisa (auto)biográfica, com abordagem qualitativa na perspectiva teórica Passeggi (2008). Para o levantamento dos dados, utilizamos observação e registros em diários de campo, gerando, portanto, um relato de experiência, que problematizou a questão de pesquisa: quais as contribuições do PRP para a formação do residente? As análises dessa problemática apontaram os avanços: 1) capacidade de articular teoria e prática; 2) fundamentação dos argumentos; 3) desenvoltura nas ações de residência; 4) produção do conhecimento sobre a educação do campo.MILÉO, I. S. O.; FREITAS, L. G. Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Altamira (CALTA)SOUSA, C. S. Universidade do Estado do Pará, Campus Universitário de Altamira2022-09-13T14:54:51Z2022-09-13T14:54:51Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bookPartSILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da et al. A contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA. In: SILVA, Américo Junior Nunes da (org.). A educação enquanto fenômeno social: política, economia, ciência e cultura 3. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. cap. 17, p. 170-179. ISBN 978-65-5706-533-4. Disponível em: . Acesso em:.https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1086https://www.atenaeditora.com.br/post-ebook/3631reponame:Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPAinstname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporA educação enquanto fenômeno social: política, economia, ciência e cultura 3An error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, Esmeralda dos Santos Araújo daSANTOS, Charleane Maria dosMILÉO, Irlanda do Socorro de OliveiraFREITAS, Léia Gonçalves deSOUSA, Cleide Santos de2022-12-14T15:28:59Zoai:https://livroaberto.ufpa.br:prefix/1086Portal de LivrosPUBhttps://livroaberto.ufpa.br/oai/requestlivroaberto@ufpa.bropendoar:2022-12-14T15:28:59Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
title |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
spellingShingle |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA SILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da Prática docente Professores - Formação Projeto Residência Pedagógica Teaching practice Teachers, Training of Teachers - In-service training |
title_short |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
title_full |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
title_fullStr |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
title_full_unstemmed |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
title_sort |
A Contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA |
author |
SILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da |
author_facet |
SILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da SANTOS, Charleane Maria dos MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira FREITAS, Léia Gonçalves de SOUSA, Cleide Santos de |
author_role |
author |
author2 |
SANTOS, Charleane Maria dos MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira FREITAS, Léia Gonçalves de SOUSA, Cleide Santos de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da SANTOS, Charleane Maria dos MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira FREITAS, Léia Gonçalves de SOUSA, Cleide Santos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática docente Professores - Formação Projeto Residência Pedagógica Teaching practice Teachers, Training of Teachers - In-service training |
topic |
Prática docente Professores - Formação Projeto Residência Pedagógica Teaching practice Teachers, Training of Teachers - In-service training |
description |
The Pedagogical Residency Program (PRP) 1 is one of the actions that integrate the Federal Government’s National Teacher Training Policy and seeks to induce the improvement of practice in graduation courses, promoting the immersion of the graduate in Basic Education schools (BRAZIL, 2008). In this sense, the objective of this study is to report the experiences in the scope of (PRP), as well as the contributions in the formative process of the students of the Graduation Course of Pedagogy, of the Federal University of Pará, Campus of Altamira. The methodology adopted was (auto) biographical research, with a qualitative approach in the theoretical perspective Passeggi (2008). To collect the data, we used observation and records in field diaries, generating, therefore, an experience report, which problematized the research question: what are the contributions of the PRP to the training of the resident?The analyzes of this problematic pointed out the advances: 1) ability to articulate theory and practice; 2) substantiation of the arguments; 3) resourcefulness in residency actions; 4) production of knowledge about rural education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2022-09-13T14:54:51Z 2022-09-13T14:54:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bookPart |
format |
bookPart |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da et al. A contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA. In: SILVA, Américo Junior Nunes da (org.). A educação enquanto fenômeno social: política, economia, ciência e cultura 3. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. cap. 17, p. 170-179. ISBN 978-65-5706-533-4. Disponível em: . Acesso em:. https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1086 |
identifier_str_mv |
SILVA, Esmeralda dos Santos Araújo da et al. A contribuição do projeto residência pedagógica na formação docente: relatos vivenciais em uma escola pública no município de Altamira - PA. In: SILVA, Américo Junior Nunes da (org.). A educação enquanto fenômeno social: política, economia, ciência e cultura 3. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. cap. 17, p. 170-179. ISBN 978-65-5706-533-4. Disponível em: . Acesso em:. |
url |
https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
A educação enquanto fenômeno social: política, economia, ciência e cultura 3 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
https://www.atenaeditora.com.br/post-ebook/3631 reponame:Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA |
collection |
Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA |
repository.name.fl_str_mv |
Portal do Livro Aberto da Universidade Federal do Pará - UFPA - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
livroaberto@ufpa.br |
_version_ |
1796797475158228992 |