Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13583 |
Resumo: | In this article, we conduced an investigation into how the Conceptual Field of Geometry is inbricated with other Conceptual Fields in the statements of the Mathematics questions of the New ENEM exams. Thus, we operated a documentary research on the statements of all 1.305 Mathematics questions of the New ENEM, from the year 2009 to 2021, using the methodological steps of Content Analysis and ? as theoretical foundations of the analysis ? the Theory of Conceptual Fields and the Theory of Imbrications between Conceptual Fields. Through this study, we realized that the number of concepts and conceptual inbrications in the statements of the New ENEM questions can be directly associated with the level of complexity of the situations proposed in the exams, which could confirmed from a future investigation that includes the resolutions of the issues analyzed here. |
id |
UFPA-7_562e1a983e934c8686fd0883fc70012b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13583 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM examsAnálise de conteúdo sobre as imbricações da geometria nas provas do Novo ENEMContent Analysis; Conceptual Fields; New ENEMAnálise de Conteúdo; Campos Conceituais; Novo ENEMIn this article, we conduced an investigation into how the Conceptual Field of Geometry is inbricated with other Conceptual Fields in the statements of the Mathematics questions of the New ENEM exams. Thus, we operated a documentary research on the statements of all 1.305 Mathematics questions of the New ENEM, from the year 2009 to 2021, using the methodological steps of Content Analysis and ? as theoretical foundations of the analysis ? the Theory of Conceptual Fields and the Theory of Imbrications between Conceptual Fields. Through this study, we realized that the number of concepts and conceptual inbrications in the statements of the New ENEM questions can be directly associated with the level of complexity of the situations proposed in the exams, which could confirmed from a future investigation that includes the resolutions of the issues analyzed here.Neste artigo, realizamos uma investigação sobre como o Campo Conceitual da Geometria está imbricado a outros Campos Conceituais nos enunciados das questões de Matemática das provas do Novo ENEM. Assim, operamos uma pesquisa documental nos enunciados de todas as 1.305 questões de Matemática do Novo ENEM, desde o ano de 2009 até 2021, utilizando os passos metodológicos da Análise de Conteúdo e ? como bases teóricas da análise ? a Teoria dos Campos Conceituais e a Teoria das Imbricações entre Campos Conceituais. Com este estudo, percebemos que o número de conceitos e de imbricações conceituais nos enunciados das questões do Novo ENEM podem estar diretamente associados ao nível de complexidade das situações propostas nas provas, o que poderá ser confirmado a partir de uma investigação futura que inclua as resoluções das questões aqui analisadas.Universidade Federal do ParáPires Machado, Pedro Andréda Silva, Fernando SiqueiraArruda, Tanise Zeppenfeld2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1358310.18542/amazrecm.v19i42.13583Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 86-101Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 86-1012317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13583/10333/*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016./*ref*/BELLEMAIN, P. M. B.; LIMA, P.F. Um estudo da noção de grandeza e implicações no ensino fundamental. SBHMAT. Natal, 2002./*ref*/BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de referência para o ENEM 2009. Brasília, DF. 2009./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). História. Brasília, 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia>. Acesso em: 22 Ago. 2021./*ref*/COSTA, R.D. Análise de questões do Novo ENEM relativas à proporcionalidade empregando a metodologia Análise de Conteúdo. Dissertação de mestrado (Ensino de Matemática)- Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019./*ref*/GÁLVEZ, G. A didática da matemática. In: PARRA, C. Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 73-108,1996./*ref*/GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2018./*ref*/OTERO, M. R; FANARO, M; SUREDA, P; LLANOS, V C; ARLEGO, M. La teoría de los campos conceptuales y la conceptualización en el aula de Matemática y Física. Buenos Aires: Editorial Dunken, 2014. 124 p./*ref*/PASSOS, M.M.; OLIVEIRA, B.K.; SALVI, R. F. As Questões de “Matemática e suas Tecnologias” do “Novo ENEM”: um olhar com base na Análise de Conteúdo. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.13, n.2, pp.313-335, 2011./*ref*/RODRIGUES, M.U. et al. Conhecimentos algébricos na prova de matemática do novo ENEM: uma análise de conteúdo no período de 2009 a 2018. SBEM, São Paulo, v. 16, n. 23, p. 385-407, set./dez., 2019. Disponível em: <https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/104>. Acesso em: 22 Ago. 2021./*ref*/RODRIGUES, C. L. B. H.; REZENDE, V. Problemas mistos em livros didáticos: uma classificação com base na teoria dos campos conceituais. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemática, Manaus, v. 17, n. 39, p. 271-287, 2021./*ref*/TELES, R.A.M. A Influência de imbricações entre campos conceituais na Matemática escolar: um estudo sobre fórmulas de área de figuras geométricas planas. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007./*ref*/VERGNAUD, G. Cognitive and developmental psychology and research in mathematics education: some theoretical and methodological issues. Learning of Mathematics, v.3, nº 2, p. 31-41, 1982. VERGNAUD, G. Concepts et schèmes dans une théorie opératoire de la répresentation. Psychologie Française, v.30, p. 245-252, 1985./*ref*/VERGNAUD. G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, v.10 (23), p. 133-170, 1990. Disponível em: <https://gerardvergnaud.files.wordpress.com/2021/09/gvergnaud_1990_theorie-champs-conceptuels_recherche-didactique-mathematiques-10-2-3.pdf. Acesso em 15/12/2021>. Acesso em: 13 Ago. 2021./*ref*/VERGNAUD, G. Teoria dos campos conceituais. In: NASSER, L. Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro, p. 1-26, 1993./*ref*/VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Curitiba: Editora da UFPR, 2009./*ref*/VERGNAUD, G. O que é aprender? Por que a teoria dos Campos Conceituais. In: GROSSI, E. P. O que é aprender? O iceberg da conceitualização. Porto Alegre, RS: GEEMPA, 2017./*ref*/VERGNAUD, G. Quais questões a Teoria dos Campos Conceituais busca responder? Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, v. 9, n. 1, 2019.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13583Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams Análise de conteúdo sobre as imbricações da geometria nas provas do Novo ENEM |
title |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams |
spellingShingle |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams Pires Machado, Pedro André Content Analysis; Conceptual Fields; New ENEM Análise de Conteúdo; Campos Conceituais; Novo ENEM |
title_short |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams |
title_full |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams |
title_fullStr |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams |
title_full_unstemmed |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams |
title_sort |
Content Analysis on the imbrications of geometry in the New ENEM exams |
author |
Pires Machado, Pedro André |
author_facet |
Pires Machado, Pedro André da Silva, Fernando Siqueira Arruda, Tanise Zeppenfeld |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Fernando Siqueira Arruda, Tanise Zeppenfeld |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires Machado, Pedro André da Silva, Fernando Siqueira Arruda, Tanise Zeppenfeld |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Content Analysis; Conceptual Fields; New ENEM Análise de Conteúdo; Campos Conceituais; Novo ENEM |
topic |
Content Analysis; Conceptual Fields; New ENEM Análise de Conteúdo; Campos Conceituais; Novo ENEM |
description |
In this article, we conduced an investigation into how the Conceptual Field of Geometry is inbricated with other Conceptual Fields in the statements of the Mathematics questions of the New ENEM exams. Thus, we operated a documentary research on the statements of all 1.305 Mathematics questions of the New ENEM, from the year 2009 to 2021, using the methodological steps of Content Analysis and ? as theoretical foundations of the analysis ? the Theory of Conceptual Fields and the Theory of Imbrications between Conceptual Fields. Through this study, we realized that the number of concepts and conceptual inbrications in the statements of the New ENEM questions can be directly associated with the level of complexity of the situations proposed in the exams, which could confirmed from a future investigation that includes the resolutions of the issues analyzed here. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13583 10.18542/amazrecm.v19i42.13583 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13583 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v19i42.13583 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13583/10333 /*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. /*ref*/BELLEMAIN, P. M. B.; LIMA, P.F. Um estudo da noção de grandeza e implicações no ensino fundamental. SBHMAT. Natal, 2002. /*ref*/BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de referência para o ENEM 2009. Brasília, DF. 2009. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). História. Brasília, 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia>. Acesso em: 22 Ago. 2021. /*ref*/COSTA, R.D. Análise de questões do Novo ENEM relativas à proporcionalidade empregando a metodologia Análise de Conteúdo. Dissertação de mestrado (Ensino de Matemática)- Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. /*ref*/GÁLVEZ, G. A didática da matemática. In: PARRA, C. Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 73-108,1996. /*ref*/GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2018. /*ref*/OTERO, M. R; FANARO, M; SUREDA, P; LLANOS, V C; ARLEGO, M. La teoría de los campos conceptuales y la conceptualización en el aula de Matemática y Física. Buenos Aires: Editorial Dunken, 2014. 124 p. /*ref*/PASSOS, M.M.; OLIVEIRA, B.K.; SALVI, R. F. As Questões de “Matemática e suas Tecnologias” do “Novo ENEM”: um olhar com base na Análise de Conteúdo. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.13, n.2, pp.313-335, 2011. /*ref*/RODRIGUES, M.U. et al. Conhecimentos algébricos na prova de matemática do novo ENEM: uma análise de conteúdo no período de 2009 a 2018. SBEM, São Paulo, v. 16, n. 23, p. 385-407, set./dez., 2019. Disponível em: <https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/104>. Acesso em: 22 Ago. 2021. /*ref*/RODRIGUES, C. L. B. H.; REZENDE, V. Problemas mistos em livros didáticos: uma classificação com base na teoria dos campos conceituais. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemática, Manaus, v. 17, n. 39, p. 271-287, 2021. /*ref*/TELES, R.A.M. A Influência de imbricações entre campos conceituais na Matemática escolar: um estudo sobre fórmulas de área de figuras geométricas planas. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007. /*ref*/VERGNAUD, G. Cognitive and developmental psychology and research in mathematics education: some theoretical and methodological issues. Learning of Mathematics, v.3, nº 2, p. 31-41, 1982. VERGNAUD, G. Concepts et schèmes dans une théorie opératoire de la répresentation. Psychologie Française, v.30, p. 245-252, 1985. /*ref*/VERGNAUD. G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, v.10 (23), p. 133-170, 1990. Disponível em: <https://gerardvergnaud.files.wordpress.com/2021/09/gvergnaud_1990_theorie-champs-conceptuels_recherche-didactique-mathematiques-10-2-3.pdf. Acesso em 15/12/2021>. Acesso em: 13 Ago. 2021. /*ref*/VERGNAUD, G. Teoria dos campos conceituais. In: NASSER, L. Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro, p. 1-26, 1993. /*ref*/VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Curitiba: Editora da UFPR, 2009. /*ref*/VERGNAUD, G. O que é aprender? Por que a teoria dos Campos Conceituais. In: GROSSI, E. P. O que é aprender? O iceberg da conceitualização. Porto Alegre, RS: GEEMPA, 2017. /*ref*/VERGNAUD, G. Quais questões a Teoria dos Campos Conceituais busca responder? Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, v. 9, n. 1, 2019. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 86-101 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 86-101 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146813186048 |