Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11138 |
Resumo: | This paper gives attention to analyze the scientific productions about Science and Adult education teaching (EJA) in two digital platforms which has an academic relevance and promote and socialize researches about education. The study has explored published data in the period from 2009 to 2019 in the Coordination for higher Education Staff Development (CAPES) and National Association of post-graduation and researches in education’s platforms (ANPED). Both researches sources are important scientific productions representatives in education in Brazil, specially about initial schooling, including EJA. The productions’ mapping at CAPES and ANPED confirm the necessity and importance about intensifying the development of more researches which discuss more about science teaching at EJA, not only about initial production, they are highlighted in most of the academic researches which were analyzed, but due to its relevance, inclusive, through the critical training in which people are able to identify and analyze the economic development models, politics, social, scientific, technological and environmental which are included. |
id |
UFPA-7_6f6e49394ccbeea427736eb11a34adf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/11138 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore.Frestas em pesquisas sobre o Ensino de Ciências e a Educação de Jovens e Adultos: indicativos de um universo a explorarscience teaching; EJA; scientific production.Ensino de Ciências; EJA; Produção Científica.This paper gives attention to analyze the scientific productions about Science and Adult education teaching (EJA) in two digital platforms which has an academic relevance and promote and socialize researches about education. The study has explored published data in the period from 2009 to 2019 in the Coordination for higher Education Staff Development (CAPES) and National Association of post-graduation and researches in education’s platforms (ANPED). Both researches sources are important scientific productions representatives in education in Brazil, specially about initial schooling, including EJA. The productions’ mapping at CAPES and ANPED confirm the necessity and importance about intensifying the development of more researches which discuss more about science teaching at EJA, not only about initial production, they are highlighted in most of the academic researches which were analyzed, but due to its relevance, inclusive, through the critical training in which people are able to identify and analyze the economic development models, politics, social, scientific, technological and environmental which are included.Este trabalho centra-se em analisar as produções científicas sobre o Ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos (EJA) em duas plataformas digitais de grande visibilidade acadêmica que divulgam e socializam pesquisas em educação. O estudo explorou registros publicados no período de 2009 a 2019 nas plataformas da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), e da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). As duas fontes de pesquisa são importantes representantes da produção científica em educação no Brasil, em especial, sobre os anos escolares iniciais incluindo a EJA. O levantamento das produções nas plataformas da CAPES e da ANPED ratificam a necessidade e importância de se intensificar o desenvolvimento de mais pesquisas que tratem sobre o Ensino de Ciências na EJA, não apenas pela incipiente produção, citada em boa parte dos trabalhos analisados, mas porque a relevância dessa temática passa, inclusive, pela formação crítica na qual as pessoas sejam capazes de identificar e analisar os modelos de desenvolvimento econômico, político, social, científico, tecnológico e ambiental em que estão inseridas.Universidade Federal do ParáViana, Sirliane da CostaMartins, France Fraiha-Mesquita, Joyce Melo2022-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1113810.18542/amazrecm.v18i40.11138Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of PrintAmazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print2317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11138/8387/*ref*/ARAÚJO, Simone Paixão. Leitura no ensino de Biologia na Educação de Jovens e Adultos. 253 f. Tese (Doutorado) - Universidade de Brasília - Faculdade de Educação Programa de Pós-graduação em Educação, Brasília, 2017./*ref*/ARROYO, M. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direitos e responsabilidade pública. In: SOARES, L., GIOVANETTI, M.A., GOMES, N.L. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p.19-50./*ref*/ANPED. Reuniões Científicas. Endereço eletrônico: https://anped.org.br/reunioes-cientificas/nacional./*ref*/CAVAZOTTI, M. A; SILVA, Borges M. C.; NEVES, V. F. Letramento de Jovens e Adultos com ênfase nas questões Socioambientais. In: 30ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2007, Caxambu. Anais da 30ª Reunião Nacional da Anped, 2007. Publicado em: 30reunião.anped.org.br/trabalhos./*ref*/CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações - CAPES. Endereço eletrônico: https://catalogodeteses.capes.gov.br/*ref*/CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 8ª ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2018. 360p. (Coleção educação em ciências)./*ref*/COELHO, Suzana Lanna Burnier; CRUZ, Regina Mara Ribeiro. Limites e possibilidades das tecnologias digitais na Educação de Jovens e Adultos. In: 31ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2008, Caxambu. Anais da 31ª Reunião Nacional da Anped, 2008. Publicado em: 31reunião.anped.org.br/trabalhos./*ref*/DESLAURIERS, J; KÉRISIT, M. O delineamento de pesquisa qualitativa. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Trad. Ana Cristina Nasser. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008./*ref*/FERREIRA, Nadja. Educação socioambiental de jovens e adultos: uma proposta Crítico emancipatória — presencial e a distância — de Formação de professores. In: 30ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2007, Caxambu. Anais da 30ª Reunião Nacional da Anped, 2007. Publicado em: 30reunião.anped.org.br/trabalhos./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 54ª ed. (ver. e atual.). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015./*ref*/GOMES, Dinorá de Castro. A confluência da Educação Ambiental (EA) com a Educação Popular (EP) na alfabetização de adultos trabalhadores em cooperativa de resíduos sólidos. In: 37ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2015, Florianópolis. Anais da 37ª Reunião Nacional da Anped, 2015. Publicado em: 37reunião.anped.org.br/trabalhos./*ref*/GOUVEIA, Daniele da Silva Maia. As tecnologias na contemporaneidade e a qualidade do ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos: o olhar da teoria das representações sociais. 165 f. Tese (Doutorado) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Programa de Pós- Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação, Rio de Janeiro, 2019./*ref*/INEP. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Portal Inep. 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206. Acesso em: 01 jun. 2020./*ref*/JENSEN, Gerda Maisa. Charles Darwin (1809-1882) e os peixes elétricos: história e natureza da Ciência no ensino de ciências na Educação de Jovens e Adultos. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociência da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016./*ref*/KRIPKA, R. M. L.; VIALI, L.; DICKEL, A.; LAHM, R. A. Ensino, aprendizagem e novas tecnologias: relações entre abordagens teóricas clássicas e contemporâneas. In: Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.16, n. 37, 2020. p. 39-53./*ref*/LOPES, Gláucia. Leituras em aulas de física na Educação de Jovens e Adultos no ensino médio. Tese. (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2009./*ref*/MONACO, Graziela Del. O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da Educação de Jovens e Adultos. 245 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014./*ref*/NETO, Giovani Zanetti. Delineamento de ações educativas para o ensino de física na Educação de jovens e adultos. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo - Centro de Educação, Espírito Santo, 2016./*ref*/PARANHOS, Rones de Deus. Ensino de Biologia na Educação de Jovens e Adultos: o pensamento político-pedagógico da produção cientifica brasileira. 229 f. Tese (Doutorado). Universidade de Brasília - Faculdade de Educação Programa de Pós-graduação em Educação, Brasília, 2017./*ref*/PEIXOTO, Joana. Culturas digitais juvenis e as práticas educativas na EJA. In: 33ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2010, Caxambu. Anais da 33ª Reunião Nacional da Anped, 2010. Publicado em: 33reunião.anped.org.br/trabalhos./*ref*/PEREIRA, Julio Cezar Matos. Os usos das tecnologias móveis nas salas de aula da Educação de Jovens e Adultos. 460 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2017./*ref*/RIBEIRO, D. N. C.; LUCIO, E. O.; ALMEIDA, A. C. P. C. Abordagem Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente e a perspectiva do estudo implicado no ensino de ciências: um olhar para a Amazônia brasileira. In: Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 39, 2021. p. 163-179./*ref*/SAMPAIO, Marisa Narcizo. Educação de jovens e adultos: Uma história de complexidade e tensões. In: Revista Práxis Educacional. Dossiê temático Educação de pessoas Jovens e Adultas. V.5, n.7, 2009. p.13-27. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/600 . Acesso em: 20 mar. 2021./*ref*/SANTOS, João Paulo Victorino. O ensino de Química na Educação de Jovens e Adultos do ensino médio no município de Itumbiara-GO. 299f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Uberlândia - Instituto de Química, Uberlândia, 2016./*ref*/ZURRA, Raiziana Mary de Oliveira. Aproximações das representações de Ciências por estudantes da Educação de Jovens e Adultos em comunidades rurais de Tefé-AM à Etnociência. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso – Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) - Polo Universidade do Estado do Amazonas, Cuiabá, 2017.Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-28T12:54:14Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/11138Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-01-28T12:54:14Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. Frestas em pesquisas sobre o Ensino de Ciências e a Educação de Jovens e Adultos: indicativos de um universo a explorar |
title |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. |
spellingShingle |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. Viana, Sirliane da Costa science teaching; EJA; scientific production. Ensino de Ciências; EJA; Produção Científica. |
title_short |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. |
title_full |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. |
title_fullStr |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. |
title_full_unstemmed |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. |
title_sort |
Gaps in the researches about Science and Adult education teaching: indicative about an universe to explore. |
author |
Viana, Sirliane da Costa |
author_facet |
Viana, Sirliane da Costa Martins, France Fraiha- Mesquita, Joyce Melo |
author_role |
author |
author2 |
Martins, France Fraiha- Mesquita, Joyce Melo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Sirliane da Costa Martins, France Fraiha- Mesquita, Joyce Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
science teaching; EJA; scientific production. Ensino de Ciências; EJA; Produção Científica. |
topic |
science teaching; EJA; scientific production. Ensino de Ciências; EJA; Produção Científica. |
description |
This paper gives attention to analyze the scientific productions about Science and Adult education teaching (EJA) in two digital platforms which has an academic relevance and promote and socialize researches about education. The study has explored published data in the period from 2009 to 2019 in the Coordination for higher Education Staff Development (CAPES) and National Association of post-graduation and researches in education’s platforms (ANPED). Both researches sources are important scientific productions representatives in education in Brazil, specially about initial schooling, including EJA. The productions’ mapping at CAPES and ANPED confirm the necessity and importance about intensifying the development of more researches which discuss more about science teaching at EJA, not only about initial production, they are highlighted in most of the academic researches which were analyzed, but due to its relevance, inclusive, through the critical training in which people are able to identify and analyze the economic development models, politics, social, scientific, technological and environmental which are included. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11138 10.18542/amazrecm.v18i40.11138 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11138 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v18i40.11138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11138/8387 /*ref*/ARAÚJO, Simone Paixão. Leitura no ensino de Biologia na Educação de Jovens e Adultos. 253 f. Tese (Doutorado) - Universidade de Brasília - Faculdade de Educação Programa de Pós-graduação em Educação, Brasília, 2017. /*ref*/ARROYO, M. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direitos e responsabilidade pública. In: SOARES, L., GIOVANETTI, M.A., GOMES, N.L. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p.19-50. /*ref*/ANPED. Reuniões Científicas. Endereço eletrônico: https://anped.org.br/reunioes-cientificas/nacional. /*ref*/CAVAZOTTI, M. A; SILVA, Borges M. C.; NEVES, V. F. Letramento de Jovens e Adultos com ênfase nas questões Socioambientais. In: 30ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2007, Caxambu. Anais da 30ª Reunião Nacional da Anped, 2007. Publicado em: 30reunião.anped.org.br/trabalhos. /*ref*/CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações - CAPES. Endereço eletrônico: https://catalogodeteses.capes.gov.br /*ref*/CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 8ª ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2018. 360p. (Coleção educação em ciências). /*ref*/COELHO, Suzana Lanna Burnier; CRUZ, Regina Mara Ribeiro. Limites e possibilidades das tecnologias digitais na Educação de Jovens e Adultos. In: 31ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2008, Caxambu. Anais da 31ª Reunião Nacional da Anped, 2008. Publicado em: 31reunião.anped.org.br/trabalhos. /*ref*/DESLAURIERS, J; KÉRISIT, M. O delineamento de pesquisa qualitativa. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Trad. Ana Cristina Nasser. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. /*ref*/FERREIRA, Nadja. Educação socioambiental de jovens e adultos: uma proposta Crítico emancipatória — presencial e a distância — de Formação de professores. In: 30ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2007, Caxambu. Anais da 30ª Reunião Nacional da Anped, 2007. Publicado em: 30reunião.anped.org.br/trabalhos. /*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 54ª ed. (ver. e atual.). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. /*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. /*ref*/GOMES, Dinorá de Castro. A confluência da Educação Ambiental (EA) com a Educação Popular (EP) na alfabetização de adultos trabalhadores em cooperativa de resíduos sólidos. In: 37ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2015, Florianópolis. Anais da 37ª Reunião Nacional da Anped, 2015. Publicado em: 37reunião.anped.org.br/trabalhos. /*ref*/GOUVEIA, Daniele da Silva Maia. As tecnologias na contemporaneidade e a qualidade do ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos: o olhar da teoria das representações sociais. 165 f. Tese (Doutorado) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Programa de Pós- Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação, Rio de Janeiro, 2019. /*ref*/INEP. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Portal Inep. 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206. Acesso em: 01 jun. 2020. /*ref*/JENSEN, Gerda Maisa. Charles Darwin (1809-1882) e os peixes elétricos: história e natureza da Ciência no ensino de ciências na Educação de Jovens e Adultos. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociência da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. /*ref*/KRIPKA, R. M. L.; VIALI, L.; DICKEL, A.; LAHM, R. A. Ensino, aprendizagem e novas tecnologias: relações entre abordagens teóricas clássicas e contemporâneas. In: Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.16, n. 37, 2020. p. 39-53. /*ref*/LOPES, Gláucia. Leituras em aulas de física na Educação de Jovens e Adultos no ensino médio. Tese. (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2009. /*ref*/MONACO, Graziela Del. O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da Educação de Jovens e Adultos. 245 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. /*ref*/NETO, Giovani Zanetti. Delineamento de ações educativas para o ensino de física na Educação de jovens e adultos. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo - Centro de Educação, Espírito Santo, 2016. /*ref*/PARANHOS, Rones de Deus. Ensino de Biologia na Educação de Jovens e Adultos: o pensamento político-pedagógico da produção cientifica brasileira. 229 f. Tese (Doutorado). Universidade de Brasília - Faculdade de Educação Programa de Pós-graduação em Educação, Brasília, 2017. /*ref*/PEIXOTO, Joana. Culturas digitais juvenis e as práticas educativas na EJA. In: 33ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2010, Caxambu. Anais da 33ª Reunião Nacional da Anped, 2010. Publicado em: 33reunião.anped.org.br/trabalhos. /*ref*/PEREIRA, Julio Cezar Matos. Os usos das tecnologias móveis nas salas de aula da Educação de Jovens e Adultos. 460 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2017. /*ref*/RIBEIRO, D. N. C.; LUCIO, E. O.; ALMEIDA, A. C. P. C. Abordagem Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente e a perspectiva do estudo implicado no ensino de ciências: um olhar para a Amazônia brasileira. In: Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 39, 2021. p. 163-179. /*ref*/SAMPAIO, Marisa Narcizo. Educação de jovens e adultos: Uma história de complexidade e tensões. In: Revista Práxis Educacional. Dossiê temático Educação de pessoas Jovens e Adultas. V.5, n.7, 2009. p.13-27. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/600 . Acesso em: 20 mar. 2021. /*ref*/SANTOS, João Paulo Victorino. O ensino de Química na Educação de Jovens e Adultos do ensino médio no município de Itumbiara-GO. 299f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Uberlândia - Instituto de Química, Uberlândia, 2016. /*ref*/ZURRA, Raiziana Mary de Oliveira. Aproximações das representações de Ciências por estudantes da Educação de Jovens e Adultos em comunidades rurais de Tefé-AM à Etnociência. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso – Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) - Polo Universidade do Estado do Amazonas, Cuiabá, 2017. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465145634586624 |