Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5338 |
Resumo: | The Green Chemistry term was born in the years of 1990. From that on, in the last decades, environmental issues of national and international context have been more careful. This article presents the highest level of Green Chemistry research in teaching science area. It was developed from bibliometric analysis and networks with 31 articles selected from the research in 260 national journals indexed with qualis A1, A2 and B1 by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), in the teaching area. By the networks analysis and the most cited works reading, we could understand how relevant this area is to the science teaching in Brazil. Besides this, Carlos Alberto Marques and Vânia Zuin were the most productive authors found. The most researched theory referential were found to be: Green Chemistry - os 12 princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa and Green Chemistry: theory and practice. Last but not least, Wildson Santos and Paul Anastas were the most cited authors. |
id |
UFPA-7_77b8063d555c4ae982df510dcaca2f8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5338 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networksMapeamento de publicações sobre o ensino da química verde no Brasil a partir de redes sociaisgreen chemistry; chemistry teaching; social networksquímica verde; ensino de química; redes sociaisThe Green Chemistry term was born in the years of 1990. From that on, in the last decades, environmental issues of national and international context have been more careful. This article presents the highest level of Green Chemistry research in teaching science area. It was developed from bibliometric analysis and networks with 31 articles selected from the research in 260 national journals indexed with qualis A1, A2 and B1 by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), in the teaching area. By the networks analysis and the most cited works reading, we could understand how relevant this area is to the science teaching in Brazil. Besides this, Carlos Alberto Marques and Vânia Zuin were the most productive authors found. The most researched theory referential were found to be: Green Chemistry - os 12 princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa and Green Chemistry: theory and practice. Last but not least, Wildson Santos and Paul Anastas were the most cited authors.Nas últimas décadas, as questões ambientais têm merecido destaque tanto no cenário nacional quanto internacional, sendo o início da década de 1990 marcada pelo nascimento da Química Verde. O presente trabalho trata-se de uma pesquisa do estado da arte sobre Química Verde na área de Ensino de Ciências e foi construído a partir da análise bibliométrica e de redes com 31 artigos selecionados a partir de pesquisa em 260 revistas nacionais indexadas em Qualis A1, A2 e B1 pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), na área de Ensino. A partir da análise das redes e da leitura das obras mais referenciadas, pudemos entender a relevância desta área para o Ensino de Ciências brasileiro, tendo como autores mais produtivos: Carlos Alberto Marques e Vânia Zuin; referências teóricas mais buscadas: Green Chemistry - Os 12 princípios da Química Verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa e Green Chemistry: theory and practice e os autores mais citados: Wildson Santos e Paul Anastas.Universidade Federal do ParáBrandão, Juliana BarretoBouzon, Júlia Damaziodos Santos, Taís ConceiçãoPereira, ValériaChrispino, Álvaro2018-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/533810.18542/amazrecm.v14i30.5338Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 30 (2018); 59-76Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 30 (2018); 59-762317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5338/4894/*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER J. C. Green chemistry: theory and practice. Oxford: University Press, 1998. 132p./*ref*/AULER, D; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001./*ref*/BRAYNER, F.H.A. “Paulofreireanismo”: instituindo uma teologia laica? Revista Brasileira de Educação, v.22, n.70, p.851-872, jul-set 2017./*ref*/BRAUN, B.; CHARNEY, R.; CLARENS, A.; FARRUGIA, J.; KITCHENS, C.; LISOWSKI, C.; NAISTAT, D.; O´NEIL, A. Completing Your Education: Green Chemistry in the Curriculum. Journal of Chemical Education, v. 83, n. 8, p. 1126-1129, 2006./*ref*/BYNUM, W. Uma breve História da Ciência. 1 ed. Porto Alegre-RS: L&PM. 2013. 312p./*ref*/CHRISPINO, A.; LIMA, L. S. DE; ALBUQUERQUE, M. B. DE; FREITAS, A. C. C. DE; SILVA, M. A. F. B. DA. A Área CTS no Brasil Vista como Rede Social: Onde Aprendemos?. Ciência & Educação, Bauru, v.19, n. 2, p. 455-479, 2013./*ref*/CORREA, A.G.; ZUIN, V.G. Química Verde: Fundamentos e Aplicações. São Carlos: EduFScar, 2009. p. 9-11./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz na Terra. 1997. 253p./*ref*/GREYER, R.; JAMBECK, J. R.; LAW, K.L. Production, use, and fate of all plastics ever made. Science Advanced, v. 3, n. 7, 2017./*ref*/LERNARDÃO, E. J.; FREITAG, R. A.; DABDOUB, M. J.; BATISTA, A. C. F.; SILVEIRA, C. D. C. Green chemistry: os doze princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa. Química Nova, São Paulo, v.26, n.1, p.123-129, 2003./*ref*/MARICATO, J. M.; NORONHA, D. P. Indicadores bibliométricos e cientométricos em CT&I: apontamentos históricos, metodológicos e tendências de aplicação. In: HAYASHI, M. C. P. I; LETA, J. (orgs.) Bibliometria e cientometria: reflexões teóricas e interfaces. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013./*ref*/MARQUES, C. A.; GONÇALVES, F. P.; ZAMPIRON, E.; COELHO, J. C.; MELLO, L. C.; OLIVEIRA, P. R. S.; LINDEMANN, R. H. Visões de meio ambiente e suas implicações pedagógicas no ensino de química na escola média. Química Nova, v.30, n.8, p. 2043-2052, 2007./*ref*/MARTELETO, R. M. Análise de redes sociais: aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v.30, n.1, p.71-81, 2001./*ref*/MELO, T. B.; PONTES, F. C. D. C.; BÖCK, B., TOLEDO, C.; CHRISPINO, A. Redes sociais formadas pela revista CTS: Uma análise dos doze primeiros anos de publicações. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, v.11, n.33, p.267-290, 2016a./*ref*/MELO, T. B.; PONTES, F. C. D. C.; ALBUQUERQUE, M. B.; SILVA, M. A. F. B.; CHRISPINO, A. Os Temas de Pesquisa que Orbitam o Enfoque CTS: Uma Análise de Rede sobre a Produção Acadêmica Brasileira em Ensino. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.16, n.3, p. 587-606, 2016b./*ref*/PITANGA, A. F. Crise da modernidade, educação ambiental, educação para o desenvolvimento sustentável e educação em química verde: (re)pensando paradigmas. Revista Ensaio, v.18, n. 3, p.141-159, 2016./*ref*/REN 21. Renewable energy policy network for the 21st century. Disponível em: http://ow.ly/Iw1F30gmij5. Acesso em: 04 nov. 2017./*ref*/ROCHA, M. L.; GONZALEZ, A. H. G.; BRUNO, N. V.; CHRISPINO, A. Representatividade da Biologia em CTS Por Meio de Análise por Redes Sociais. Contexto & Educação, Ijuí, RS, ano 32, n. 102, p. 81-99, maio/ago, 2017./*ref*/ROSA, S. E.; AULER, D. Não neutralidade da Ciência-Tecnologia: problematizando silenciamentos em práticas educativas relacionadas a CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.9, n.2, p.203-231, 2016./*ref*/ROSO, C. C.; AULER, D. A participação na construção do currículo: práticas educativas vinculadas ao movimento CTS. Ciência Educação, v. 22, p. 371-389, 2016./*ref*/SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n.2, p.110-132, 2002./*ref*/SANTOS, W. L. P., SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: Compromisso com a Cidadania. Ed. Unijuí. 2008. 160p./*ref*/TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M.; TALAMONI, J. L. B. Análise do processo participativo em projetos ambientais desenvolvidos em um bairro de Bauru/SP. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 12, n. 23, p. 70-84, 2015./*ref*/ZUIN, V. G. Trajetórias em Formação Docente: da Química Verde à Ambientalização Curricular. In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 31, 2008, Caxambu. Anais... Caxambu, 2008.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:04Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5338Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:04Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks Mapeamento de publicações sobre o ensino da química verde no Brasil a partir de redes sociais |
title |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks |
spellingShingle |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks Brandão, Juliana Barreto green chemistry; chemistry teaching; social networks química verde; ensino de química; redes sociais |
title_short |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks |
title_full |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks |
title_fullStr |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks |
title_full_unstemmed |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks |
title_sort |
Mapping of publications on the teaching of green chemistry in Brazil from social networks |
author |
Brandão, Juliana Barreto |
author_facet |
Brandão, Juliana Barreto Bouzon, Júlia Damazio dos Santos, Taís Conceição Pereira, Valéria Chrispino, Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Bouzon, Júlia Damazio dos Santos, Taís Conceição Pereira, Valéria Chrispino, Álvaro |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão, Juliana Barreto Bouzon, Júlia Damazio dos Santos, Taís Conceição Pereira, Valéria Chrispino, Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
green chemistry; chemistry teaching; social networks química verde; ensino de química; redes sociais |
topic |
green chemistry; chemistry teaching; social networks química verde; ensino de química; redes sociais |
description |
The Green Chemistry term was born in the years of 1990. From that on, in the last decades, environmental issues of national and international context have been more careful. This article presents the highest level of Green Chemistry research in teaching science area. It was developed from bibliometric analysis and networks with 31 articles selected from the research in 260 national journals indexed with qualis A1, A2 and B1 by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), in the teaching area. By the networks analysis and the most cited works reading, we could understand how relevant this area is to the science teaching in Brazil. Besides this, Carlos Alberto Marques and Vânia Zuin were the most productive authors found. The most researched theory referential were found to be: Green Chemistry - os 12 princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa and Green Chemistry: theory and practice. Last but not least, Wildson Santos and Paul Anastas were the most cited authors. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5338 10.18542/amazrecm.v14i30.5338 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5338 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v14i30.5338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5338/4894 /*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER J. C. Green chemistry: theory and practice. Oxford: University Press, 1998. 132p. /*ref*/AULER, D; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001. /*ref*/BRAYNER, F.H.A. “Paulofreireanismo”: instituindo uma teologia laica? Revista Brasileira de Educação, v.22, n.70, p.851-872, jul-set 2017. /*ref*/BRAUN, B.; CHARNEY, R.; CLARENS, A.; FARRUGIA, J.; KITCHENS, C.; LISOWSKI, C.; NAISTAT, D.; O´NEIL, A. Completing Your Education: Green Chemistry in the Curriculum. Journal of Chemical Education, v. 83, n. 8, p. 1126-1129, 2006. /*ref*/BYNUM, W. Uma breve História da Ciência. 1 ed. Porto Alegre-RS: L&PM. 2013. 312p. /*ref*/CHRISPINO, A.; LIMA, L. S. DE; ALBUQUERQUE, M. B. DE; FREITAS, A. C. C. DE; SILVA, M. A. F. B. DA. A Área CTS no Brasil Vista como Rede Social: Onde Aprendemos?. Ciência & Educação, Bauru, v.19, n. 2, p. 455-479, 2013. /*ref*/CORREA, A.G.; ZUIN, V.G. Química Verde: Fundamentos e Aplicações. São Carlos: EduFScar, 2009. p. 9-11. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz na Terra. 1997. 253p. /*ref*/GREYER, R.; JAMBECK, J. R.; LAW, K.L. Production, use, and fate of all plastics ever made. Science Advanced, v. 3, n. 7, 2017. /*ref*/LERNARDÃO, E. J.; FREITAG, R. A.; DABDOUB, M. J.; BATISTA, A. C. F.; SILVEIRA, C. D. C. Green chemistry: os doze princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa. Química Nova, São Paulo, v.26, n.1, p.123-129, 2003. /*ref*/MARICATO, J. M.; NORONHA, D. P. Indicadores bibliométricos e cientométricos em CT&I: apontamentos históricos, metodológicos e tendências de aplicação. In: HAYASHI, M. C. P. I; LETA, J. (orgs.) Bibliometria e cientometria: reflexões teóricas e interfaces. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. /*ref*/MARQUES, C. A.; GONÇALVES, F. P.; ZAMPIRON, E.; COELHO, J. C.; MELLO, L. C.; OLIVEIRA, P. R. S.; LINDEMANN, R. H. Visões de meio ambiente e suas implicações pedagógicas no ensino de química na escola média. Química Nova, v.30, n.8, p. 2043-2052, 2007. /*ref*/MARTELETO, R. M. Análise de redes sociais: aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v.30, n.1, p.71-81, 2001. /*ref*/MELO, T. B.; PONTES, F. C. D. C.; BÖCK, B., TOLEDO, C.; CHRISPINO, A. Redes sociais formadas pela revista CTS: Uma análise dos doze primeiros anos de publicações. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, v.11, n.33, p.267-290, 2016a. /*ref*/MELO, T. B.; PONTES, F. C. D. C.; ALBUQUERQUE, M. B.; SILVA, M. A. F. B.; CHRISPINO, A. Os Temas de Pesquisa que Orbitam o Enfoque CTS: Uma Análise de Rede sobre a Produção Acadêmica Brasileira em Ensino. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.16, n.3, p. 587-606, 2016b. /*ref*/PITANGA, A. F. Crise da modernidade, educação ambiental, educação para o desenvolvimento sustentável e educação em química verde: (re)pensando paradigmas. Revista Ensaio, v.18, n. 3, p.141-159, 2016. /*ref*/REN 21. Renewable energy policy network for the 21st century. Disponível em: http://ow.ly/Iw1F30gmij5. Acesso em: 04 nov. 2017. /*ref*/ROCHA, M. L.; GONZALEZ, A. H. G.; BRUNO, N. V.; CHRISPINO, A. Representatividade da Biologia em CTS Por Meio de Análise por Redes Sociais. Contexto & Educação, Ijuí, RS, ano 32, n. 102, p. 81-99, maio/ago, 2017. /*ref*/ROSA, S. E.; AULER, D. Não neutralidade da Ciência-Tecnologia: problematizando silenciamentos em práticas educativas relacionadas a CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.9, n.2, p.203-231, 2016. /*ref*/ROSO, C. C.; AULER, D. A participação na construção do currículo: práticas educativas vinculadas ao movimento CTS. Ciência Educação, v. 22, p. 371-389, 2016. /*ref*/SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n.2, p.110-132, 2002. /*ref*/SANTOS, W. L. P., SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: Compromisso com a Cidadania. Ed. Unijuí. 2008. 160p. /*ref*/TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M.; TALAMONI, J. L. B. Análise do processo participativo em projetos ambientais desenvolvidos em um bairro de Bauru/SP. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 12, n. 23, p. 70-84, 2015. /*ref*/ZUIN, V. G. Trajetórias em Formação Docente: da Química Verde à Ambientalização Curricular. In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 31, 2008, Caxambu. Anais... Caxambu, 2008. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 30 (2018); 59-76 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 30 (2018); 59-76 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144340643840 |