Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6971 |
Resumo: | The philosophy of Green Chemistry or sustainable Chemistry could be described as a creation, development and application of a product or a process in order to reduce or eliminate te use and generation of hazardous materials. The aim of a teacher training or licensing courses is prepare professionals that will act in formation of conscientious and reflective citizens trough the school environment. Thus, the Green Chemistry philosophy is extremely relevant in these courses. In this way, the aim of this study was to collect data of the scenario of education in Green Chemistry in Licensing Chemistry undergraduate courses offered in public institutions of higher education in the country. |
id |
UFPA-7_cde9b0e47298cde32afc5aaba01e24af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6971 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practiceQuímica Verde nos cursos de Licenciatura em Química do Brasil: mapeamento e importância na prática docentegreen chemistry; chemistry learning; lecturer graduation in chemistryquímica verde; ensino de química, licenciatura em químicaThe philosophy of Green Chemistry or sustainable Chemistry could be described as a creation, development and application of a product or a process in order to reduce or eliminate te use and generation of hazardous materials. The aim of a teacher training or licensing courses is prepare professionals that will act in formation of conscientious and reflective citizens trough the school environment. Thus, the Green Chemistry philosophy is extremely relevant in these courses. In this way, the aim of this study was to collect data of the scenario of education in Green Chemistry in Licensing Chemistry undergraduate courses offered in public institutions of higher education in the country.A filosofia da Química Verde ou Química Sustentável tem como sua definição a criação, desenvolvimento e aplicação de produtos e processos químicos a fim de reduzir e eliminar o uso e a geração de substâncias nocivas. Um curso de licenciatura em química visa formar profissionais que atuarão diretamente na formação de pessoas conscientes, reflexivas, cidadãs através do espaço escolar. O uso das filosofias da Química Verde nas aulas desses futuros profissionais, são de extrema importância. O objetivo deste trabalho foi obter dados do cenário da educação em Química Verde nos cursos de Licenciatura em Química ofertados nas instituições públicas de ensino superior do país.Universidade Federal do ParáCNPqIFRJRodrigues de Almeida, Queli AparecidaSilva, Bianca BassettiLima Silva, Geovani AristeuGomes, Suelen Stutzda Conceição Gomes, Thaina Nascimento2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/697110.18542/amazrecm.v15i34.6971Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 178-187Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 178-1872317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6971/6042/*ref*/ALMEIDA, Q.A.R.; SILVA, B.B.; SILVA, G. A. L.; GOMES, S.S.; GOMES, T.C. Oficina temática de experimentos em química: Repensando o ensino de química de forma sustentável. Revista Extensão e Cidadania. v.5. n. 9 e n.10, jan/jun. e jul./dez. 2018/*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry: theory and practice. Oxford University Press: Great Britain, 2000./*ref*/ANTONIN, V. S.; MORASHASHI, A. C.; MALPASS, G. R. P. Compreensão de alunos de graduação sobre conceitos de Química verde. In: 3º International Workshop Advances in Clear Production. 2011. Anais eletrônicos... São Paulo: ACPN, 2011. Disponível em: http://www.advancesincleanerproduction.net/third/files/sessoes/6A/2/Antonin_VS%20-%20Paper %20-%206A2.pdf. Acesso em: 27 de mar. 2018./*ref*/BRANDÃO, J.B. ; BOUZON, J.D. ; DOS SANTOS, T.C. ; PEREIRA, V. ; CHRISPINO, A. Mapeamento de publicações sobre o ensino da química verde no Brasil a partir de redes sociais. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 30, p. 59-76, 2018./*ref*/CORRÊA, A. G.; ZUIN, V. G. Química Verde: Fundamentos e Aplicações. Edufscar, 2012./*ref*/FERREIRA, I. H.; HARTWIG, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química Nova na Escola, v. 32. n. 2. p.101-106, 2010./*ref*/HUTCHINGS, G. J. A golden future for green chemistry. Catalysis Today, v. 122. n.3. p. 196–200, 2007. Leal A.L.; Marques, C.A. O Conhecimento Químico e a Questão Ambiental na Formação Docente. Química Nova na Escola. n. 29. p. 30-33, 2008/*ref*/LENARDAO, E. J. WWVERDE. Disponível em <https://wp.ufpel.edu.br/wwverde/>. Acesso em: 28 fev. 2018./*ref*/LENARDÃO, E. J.; FREITAG, R. A.; DABDOUB, M. J.; BATISTA, A. C. F.; SILVEIRA, C. da C. "Green chemistry" Os 12 princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa. Química Nova. São Paulo, v. 26. n. 1. Jan./Fev. 2003./*ref*/LOZANO, R.; WATSON, M. K. Chemistry Education for Sustainability: Assessing the chemistry curricula at Cardiff University. Educacion Química, v. 24. n. 2. p. 184-192, 2013./*ref*/LÜDKE, M. e ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986./*ref*/MANSILLA, D. S.; MUSCIA, G. C.; UGLIAROLO, E. A. Una fundamentación para la incorporación de la química verde en los currículos de química orgánica. Educacion Química, v. 25. n.1. p. 56-59, 2014./*ref*/MORADILLO, E. F.; OKI, M. C. M. Educação ambiental na universidade: construindo possibilidades. Química Nova, v. 7. n.2. p. 332-336, 2004./*ref*/MOZETO, A. A.; JARDIM, W. F. A química ambiental no brasil. Química Nova, v. 25. n.1. p. 7-11, 2002./*ref*/PANIZZOLO, L.; PISTÓN, M.; TERÁN, M.; TORRE, M. H. Aportes de la química al mejoramiento de la calidad de vida. Disponível em < https://pt.scribd.com/document/133082890/Aporte-de-La-Quimica-Al-Mejoramiento-de-La-Calidad-de-Vida-UNESCO>. Acesso em: 10 fev. 2019./*ref*/PINTO, A. C.; ZUCCO, C.; ANDRADE, J.B.; VIEIRA, P.C. Recursos Humanos para Novos Cenários. Química Nova, v. 32. n.3. p.567-570, 2009./*ref*/REDCLIFT, M. R. Sustainable Development: Exploring the contradictions. Routledge, Oxford University Press: New York, 1987./*ref*/SANTOS, D.M.; ROYAL, M.R. Análise da percepção dos alunos sobre a química verde e a educação ambiental no ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4. n. 2. p.142-164, 2018./*ref*/SERRÃO, R. G. S; SILVA, M. D. B. S. A Química Verde presente nos artigos da Revista Química Nova: A divulgação científica dos últimos 10 anos. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, 15, 2010, Brasília. Anais eletrônicos... Brasília: SBQ, 2010. p. 11. Disponível em http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R0184-2.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019./*ref*/WARNER, J. C.; CANNON, A. S.; DYE, K. M. Environmental impact assessment review. Green Chemistry, v. 24. p. 775–799, 2004./*ref*/ZANDONAI, D. P. et al. Química Verde e formação de profissionais do campo da química: relato de uma experiência didática para além do laboratório de ensino. Revista Virtual de Química, v. 6. n. 1. p. 73-84, 2013./*ref*/ZUIN, V. G. Grupo de estudo e pesquisa em química verde, sustentabilidade e educação. Disponível em: http://www.gpqv.ufscar.br. Acesso em 17 out. 2018.Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:56Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6971Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:56Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice Química Verde nos cursos de Licenciatura em Química do Brasil: mapeamento e importância na prática docente |
title |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice |
spellingShingle |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice Rodrigues de Almeida, Queli Aparecida green chemistry; chemistry learning; lecturer graduation in chemistry química verde; ensino de química, licenciatura em química |
title_short |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice |
title_full |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice |
title_fullStr |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice |
title_full_unstemmed |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice |
title_sort |
Green Chemistry in Brazilian lecturer graduation: Mapping and its importance at teaching practice |
author |
Rodrigues de Almeida, Queli Aparecida |
author_facet |
Rodrigues de Almeida, Queli Aparecida Silva, Bianca Bassetti Lima Silva, Geovani Aristeu Gomes, Suelen Stutz da Conceição Gomes, Thaina Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bianca Bassetti Lima Silva, Geovani Aristeu Gomes, Suelen Stutz da Conceição Gomes, Thaina Nascimento |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq IFRJ |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues de Almeida, Queli Aparecida Silva, Bianca Bassetti Lima Silva, Geovani Aristeu Gomes, Suelen Stutz da Conceição Gomes, Thaina Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
green chemistry; chemistry learning; lecturer graduation in chemistry química verde; ensino de química, licenciatura em química |
topic |
green chemistry; chemistry learning; lecturer graduation in chemistry química verde; ensino de química, licenciatura em química |
description |
The philosophy of Green Chemistry or sustainable Chemistry could be described as a creation, development and application of a product or a process in order to reduce or eliminate te use and generation of hazardous materials. The aim of a teacher training or licensing courses is prepare professionals that will act in formation of conscientious and reflective citizens trough the school environment. Thus, the Green Chemistry philosophy is extremely relevant in these courses. In this way, the aim of this study was to collect data of the scenario of education in Green Chemistry in Licensing Chemistry undergraduate courses offered in public institutions of higher education in the country. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6971 10.18542/amazrecm.v15i34.6971 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6971 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v15i34.6971 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6971/6042 /*ref*/ALMEIDA, Q.A.R.; SILVA, B.B.; SILVA, G. A. L.; GOMES, S.S.; GOMES, T.C. Oficina temática de experimentos em química: Repensando o ensino de química de forma sustentável. Revista Extensão e Cidadania. v.5. n. 9 e n.10, jan/jun. e jul./dez. 2018 /*ref*/ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry: theory and practice. Oxford University Press: Great Britain, 2000. /*ref*/ANTONIN, V. S.; MORASHASHI, A. C.; MALPASS, G. R. P. Compreensão de alunos de graduação sobre conceitos de Química verde. In: 3º International Workshop Advances in Clear Production. 2011. Anais eletrônicos... São Paulo: ACPN, 2011. Disponível em: http://www.advancesincleanerproduction.net/third/files/sessoes/6A/2/Antonin_VS%20-%20Paper %20-%206A2.pdf. Acesso em: 27 de mar. 2018. /*ref*/BRANDÃO, J.B. ; BOUZON, J.D. ; DOS SANTOS, T.C. ; PEREIRA, V. ; CHRISPINO, A. Mapeamento de publicações sobre o ensino da química verde no Brasil a partir de redes sociais. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 30, p. 59-76, 2018. /*ref*/CORRÊA, A. G.; ZUIN, V. G. Química Verde: Fundamentos e Aplicações. Edufscar, 2012. /*ref*/FERREIRA, I. H.; HARTWIG, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química Nova na Escola, v. 32. n. 2. p.101-106, 2010. /*ref*/HUTCHINGS, G. J. A golden future for green chemistry. Catalysis Today, v. 122. n.3. p. 196–200, 2007. Leal A.L.; Marques, C.A. O Conhecimento Químico e a Questão Ambiental na Formação Docente. Química Nova na Escola. n. 29. p. 30-33, 2008 /*ref*/LENARDAO, E. J. WWVERDE. Disponível em <https://wp.ufpel.edu.br/wwverde/>. Acesso em: 28 fev. 2018. /*ref*/LENARDÃO, E. J.; FREITAG, R. A.; DABDOUB, M. J.; BATISTA, A. C. F.; SILVEIRA, C. da C. "Green chemistry" Os 12 princípios da química verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa. Química Nova. São Paulo, v. 26. n. 1. Jan./Fev. 2003. /*ref*/LOZANO, R.; WATSON, M. K. Chemistry Education for Sustainability: Assessing the chemistry curricula at Cardiff University. Educacion Química, v. 24. n. 2. p. 184-192, 2013. /*ref*/LÜDKE, M. e ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. /*ref*/MANSILLA, D. S.; MUSCIA, G. C.; UGLIAROLO, E. A. Una fundamentación para la incorporación de la química verde en los currículos de química orgánica. Educacion Química, v. 25. n.1. p. 56-59, 2014. /*ref*/MORADILLO, E. F.; OKI, M. C. M. Educação ambiental na universidade: construindo possibilidades. Química Nova, v. 7. n.2. p. 332-336, 2004. /*ref*/MOZETO, A. A.; JARDIM, W. F. A química ambiental no brasil. Química Nova, v. 25. n.1. p. 7-11, 2002. /*ref*/PANIZZOLO, L.; PISTÓN, M.; TERÁN, M.; TORRE, M. H. Aportes de la química al mejoramiento de la calidad de vida. Disponível em < https://pt.scribd.com/document/133082890/Aporte-de-La-Quimica-Al-Mejoramiento-de-La-Calidad-de-Vida-UNESCO>. Acesso em: 10 fev. 2019. /*ref*/PINTO, A. C.; ZUCCO, C.; ANDRADE, J.B.; VIEIRA, P.C. Recursos Humanos para Novos Cenários. Química Nova, v. 32. n.3. p.567-570, 2009. /*ref*/REDCLIFT, M. R. Sustainable Development: Exploring the contradictions. Routledge, Oxford University Press: New York, 1987. /*ref*/SANTOS, D.M.; ROYAL, M.R. Análise da percepção dos alunos sobre a química verde e a educação ambiental no ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4. n. 2. p.142-164, 2018. /*ref*/SERRÃO, R. G. S; SILVA, M. D. B. S. A Química Verde presente nos artigos da Revista Química Nova: A divulgação científica dos últimos 10 anos. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, 15, 2010, Brasília. Anais eletrônicos... Brasília: SBQ, 2010. p. 11. Disponível em http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R0184-2.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019. /*ref*/WARNER, J. C.; CANNON, A. S.; DYE, K. M. Environmental impact assessment review. Green Chemistry, v. 24. p. 775–799, 2004. /*ref*/ZANDONAI, D. P. et al. Química Verde e formação de profissionais do campo da química: relato de uma experiência didática para além do laboratório de ensino. Revista Virtual de Química, v. 6. n. 1. p. 73-84, 2013. /*ref*/ZUIN, V. G. Grupo de estudo e pesquisa em química verde, sustentabilidade e educação. Disponível em: http://www.gpqv.ufscar.br. Acesso em 17 out. 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 178-187 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 178-187 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147765293056 |