Content analysis on Environmental Education in PNLD 2020 textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Pabllo Rômullo Gonçalves de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Salvatierra, Lidianne
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13461
Resumo: Environmental Education is the process responsible for training individuals to care about nature and with the sustainable development of future generations. That said, school has an important role in promoting environmental awareness in students. Thus, this qualitative work used the method of bibliographic research and Bardin's Content Analysis to evaluate seven of the twelve books listed in the PNLD 2020 in relation to the themes of Environmental Education addressed in the ninth year of Elementary School. The analysis of Science books showed that the content of Environmental Education is presented in a fragmented and often incipient way. Based on the data obtained, it is discussed that the theme should be treated as a transversal theme organized didactically integrating different subjects, with a greater focus on a practical approach to Environmental Education.
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spelling Content analysis on Environmental Education in PNLD 2020 textbooksAnálise de conteúdo de livros didáticos do PNLD 2020 sobre Educação AmbientalBardin’s content analysis; conservation; environmental awareness; preservation.Análise de conteúdo de Bardin; consciência ambiental; conservação; preservação.Environmental Education is the process responsible for training individuals to care about nature and with the sustainable development of future generations. That said, school has an important role in promoting environmental awareness in students. Thus, this qualitative work used the method of bibliographic research and Bardin's Content Analysis to evaluate seven of the twelve books listed in the PNLD 2020 in relation to the themes of Environmental Education addressed in the ninth year of Elementary School. The analysis of Science books showed that the content of Environmental Education is presented in a fragmented and often incipient way. Based on the data obtained, it is discussed that the theme should be treated as a transversal theme organized didactically integrating different subjects, with a greater focus on a practical approach to Environmental Education.A Educação Ambiental é o processo responsável por formar indivíduos que se preocupam com a natureza e com o desenvolvimento sustentável das futuras gerações. Isso posto, a escola tem importante função no fomento à consciência ambiental dos alunos. Assim, o presente trabalho qualitativo utilizou o método de pesquisa bibliográfica e da Análise de de Bardin para avaliar sete dos doze livros discriminados no PNLD 2020 com relação às temáticas da Educação Ambiental abordadas no nono ano do Ensino Fundamental. A análise dos livros de Ciências verificou que o conteúdo de Educação Ambiental é ainda apresentado de forma fragmentado e muitas vezes incipiente. Com base nos dados obtidos, discute-se a necessidade do tema ser tratado nos livros didáticos como um conteúdo transversal organizado didaticamente integrando diferentes assuntos, com enfoque maior para uma abordagem prática da Educação Ambiental.Universidade Federal do ParáSousa, Pabllo Rômullo Gonçalves deSalvatierra, Lidianne2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1346110.18542/amazrecm.v18i41.13461Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 127-141Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 127-1412317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13461/9559/*ref*/ARNALDO, M. A.; SANTANA, L. C. 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