Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, France Fraiha
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665
Resumo: This article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon reality
id UFPA-7_7bd685b9cf7912b7b1e7331674fa8693
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1665
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon regionExperiência formativa mediatizada por ambiente virtual de aprendizagem: formação de professores de ciências e matemática na Amazôniavirtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers educationambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docenteThis article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon realityEste artigo expressa resultados de uma pesquisa de natureza qualitativa, na modalidade narrativa. Foram investigadas experiências formativas de professores de Ciências e Matemática a distância na Amazônia, vividas em um curso via Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Objetivamos investigar em que termos essa experiência formativa foi catalisadora de reflexões docentes sobre o contexto amazônico de ensino de Ciências e Matemática. Ao utilizarmos a Análise Textual Discursiva, emergiram as categorias: Formar-se no contexto amazônico: obstáculos e enfrentamentos; Tecnologias e AVA: sentido(s) da experiência formativa; e As repercussões da experiência nas percepções da prática e da formação docente. Os resultados das análises revelam os obstáculos para formar-se nesse contexto. A dinâmica vivenciada por meio das tecnologias de um AVA e do coletivo de professores repercutiu em percepções metodológicas quanto ao uso das tecnologias nas práticas docentes, apontando também o AVA como alternativa de (auto) formação diante da realidade amazônica.Universidade Federal do ParáMartins, France FraihaGonçalves, Terezinha Valim Oliver2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/166510.18542/amazrecm.v8i16.1665Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 146-158Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 146-1582317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665/2085/*ref*/ALMEIDA. M. E. B. Educação a distância na internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p.327-340, jul-dez. 2003./*ref*/ALMEIDA. M. E. B. A construção compartilhada de significados em projetos de educação a distância. In: VALENTE, A; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007./*ref*/ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. revista ciência da informação. V.29. n2. Brasília mai/ago. 2000./*ref*/CONNELLY, F. M. CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (Org.) Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa e educación. Barcelona: Alertes, 1995./*ref*/FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Centro de formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988./*ref*/FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas Belo Horizonte: Autêntica, 2006./*ref*/FIORENTINI, D. NACARATO, A. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matematica: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, Campinas: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. (Coleção Leitura)./*ref*/GREEN, B. BIGUM, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, T.T (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2001./*ref*/IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Questões da Nossa Época)/*ref*/JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004./*ref*/MEIRELLES, J. O livro de ouro da Amazônia. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006./*ref*/MOITA, M. C. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. 2 ed. Lisboa: Porto, 2000./*ref*/MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 10 ed. Campinas: Papirus, 1997 (Coleção Práxis)./*ref*/MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007./*ref*/SACRISTÁN, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002./*ref*/SANTOS, B. S. Um Discurso sobre as Ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005./*ref*/SILVA, A. S. S. Formação continuada de professoras de infância no Baixo Tocantins: concepções de criança [infância] e interdisciplinaridade. 2005. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2005.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:17Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1665Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:17Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
Experiência formativa mediatizada por ambiente virtual de aprendizagem: formação de professores de ciências e matemática na Amazônia
title Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
spellingShingle Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
Martins, France Fraiha
virtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers education
ambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docente
title_short Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
title_full Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
title_fullStr Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
title_full_unstemmed Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
title_sort Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
author Martins, France Fraiha
author_facet Martins, France Fraiha
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author_role author
author2 Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, France Fraiha
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv virtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers education
ambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docente
topic virtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers education
ambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docente
description This article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon reality
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665
10.18542/amazrecm.v8i16.1665
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v8i16.1665
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665/2085
/*ref*/ALMEIDA. M. E. B. Educação a distância na internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p.327-340, jul-dez. 2003.
/*ref*/ALMEIDA. M. E. B. A construção compartilhada de significados em projetos de educação a distância. In: VALENTE, A; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.
/*ref*/ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. revista ciência da informação. V.29. n2. Brasília mai/ago. 2000.
/*ref*/CONNELLY, F. M. CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (Org.) Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa e educación. Barcelona: Alertes, 1995.
/*ref*/FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Centro de formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988.
/*ref*/FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
/*ref*/FIORENTINI, D. NACARATO, A. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matematica: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, Campinas: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005.
/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. (Coleção Leitura).
/*ref*/GREEN, B. BIGUM, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, T.T (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
/*ref*/IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Questões da Nossa Época)
/*ref*/JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
/*ref*/MEIRELLES, J. O livro de ouro da Amazônia. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.
/*ref*/MOITA, M. C. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. 2 ed. Lisboa: Porto, 2000.
/*ref*/MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 10 ed. Campinas: Papirus, 1997 (Coleção Práxis).
/*ref*/MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.
/*ref*/SACRISTÁN, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.
/*ref*/SANTOS, B. S. Um Discurso sobre as Ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
/*ref*/SILVA, A. S. S. Formação continuada de professoras de infância no Baixo Tocantins: concepções de criança [infância] e interdisciplinaridade. 2005. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2005.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 146-158
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 146-158
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146635976704