Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665 |
Resumo: | This article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon reality |
id |
UFPA-7_7bd685b9cf7912b7b1e7331674fa8693 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1665 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon regionExperiência formativa mediatizada por ambiente virtual de aprendizagem: formação de professores de ciências e matemática na Amazôniavirtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers educationambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docenteThis article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon realityEste artigo expressa resultados de uma pesquisa de natureza qualitativa, na modalidade narrativa. Foram investigadas experiências formativas de professores de Ciências e Matemática a distância na Amazônia, vividas em um curso via Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Objetivamos investigar em que termos essa experiência formativa foi catalisadora de reflexões docentes sobre o contexto amazônico de ensino de Ciências e Matemática. Ao utilizarmos a Análise Textual Discursiva, emergiram as categorias: Formar-se no contexto amazônico: obstáculos e enfrentamentos; Tecnologias e AVA: sentido(s) da experiência formativa; e As repercussões da experiência nas percepções da prática e da formação docente. Os resultados das análises revelam os obstáculos para formar-se nesse contexto. A dinâmica vivenciada por meio das tecnologias de um AVA e do coletivo de professores repercutiu em percepções metodológicas quanto ao uso das tecnologias nas práticas docentes, apontando também o AVA como alternativa de (auto) formação diante da realidade amazônica.Universidade Federal do ParáMartins, France FraihaGonçalves, Terezinha Valim Oliver2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/166510.18542/amazrecm.v8i16.1665Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 146-158Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 146-1582317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665/2085/*ref*/ALMEIDA. M. E. B. Educação a distância na internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p.327-340, jul-dez. 2003./*ref*/ALMEIDA. M. E. B. A construção compartilhada de significados em projetos de educação a distância. In: VALENTE, A; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007./*ref*/ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. revista ciência da informação. V.29. n2. Brasília mai/ago. 2000./*ref*/CONNELLY, F. M. CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (Org.) Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa e educación. Barcelona: Alertes, 1995./*ref*/FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Centro de formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988./*ref*/FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas Belo Horizonte: Autêntica, 2006./*ref*/FIORENTINI, D. NACARATO, A. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matematica: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, Campinas: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. (Coleção Leitura)./*ref*/GREEN, B. BIGUM, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, T.T (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2001./*ref*/IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Questões da Nossa Época)/*ref*/JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004./*ref*/MEIRELLES, J. O livro de ouro da Amazônia. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006./*ref*/MOITA, M. C. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. 2 ed. Lisboa: Porto, 2000./*ref*/MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 10 ed. Campinas: Papirus, 1997 (Coleção Práxis)./*ref*/MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007./*ref*/SACRISTÁN, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002./*ref*/SANTOS, B. S. Um Discurso sobre as Ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005./*ref*/SILVA, A. S. S. Formação continuada de professoras de infância no Baixo Tocantins: concepções de criança [infância] e interdisciplinaridade. 2005. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2005.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:17Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1665Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:17Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region Experiência formativa mediatizada por ambiente virtual de aprendizagem: formação de professores de ciências e matemática na Amazônia |
title |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region |
spellingShingle |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region Martins, France Fraiha virtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers education ambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docente |
title_short |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region |
title_full |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region |
title_fullStr |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region |
title_full_unstemmed |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region |
title_sort |
Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region |
author |
Martins, France Fraiha |
author_facet |
Martins, France Fraiha Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, France Fraiha Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
virtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers education ambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docente |
topic |
virtual learning environment; mathematical and scientific education; teachers education ambiente virtual de aprendizagem; educação matemática e científica; formação docente |
description |
This article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon reality |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665 10.18542/amazrecm.v8i16.1665 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v8i16.1665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1665/2085 /*ref*/ALMEIDA. M. E. B. Educação a distância na internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p.327-340, jul-dez. 2003. /*ref*/ALMEIDA. M. E. B. A construção compartilhada de significados em projetos de educação a distância. In: VALENTE, A; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007. /*ref*/ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. revista ciência da informação. V.29. n2. Brasília mai/ago. 2000. /*ref*/CONNELLY, F. M. CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (Org.) Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa e educación. Barcelona: Alertes, 1995. /*ref*/FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Centro de formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. /*ref*/FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas Belo Horizonte: Autêntica, 2006. /*ref*/FIORENTINI, D. NACARATO, A. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matematica: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, Campinas: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. (Coleção Leitura). /*ref*/GREEN, B. BIGUM, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, T.T (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2001. /*ref*/IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Questões da Nossa Época) /*ref*/JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004. /*ref*/MEIRELLES, J. O livro de ouro da Amazônia. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006. /*ref*/MOITA, M. C. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. 2 ed. Lisboa: Porto, 2000. /*ref*/MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 10 ed. Campinas: Papirus, 1997 (Coleção Práxis). /*ref*/MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007. /*ref*/SACRISTÁN, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002. /*ref*/SANTOS, B. S. Um Discurso sobre as Ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005. /*ref*/SILVA, A. S. S. Formação continuada de professoras de infância no Baixo Tocantins: concepções de criança [infância] e interdisciplinaridade. 2005. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2005. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2012 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2012 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 146-158 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 146-158 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146635976704 |