Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1466 |
Resumo: | The zone of proximal development (ZPD) is, probably, the most known concept from Vygotsky's theory. And has been much discussed recently. Hoping to contribute for the understanding of this contemporary debate, we focus on recurrent themes in Vygotsky's writings. We read ten texts of his where he constructed the concept of ZPD. We have through the reading summarized his formulations about the following topics: criticism to the traditional diagnostic; explicit definitions of ZPD's concept; redefinition of imitation's concept; ZPD and pretend play; ZPD and the interaction between development and learning; ZPD and the interaction among daily and scientific concepts; practical value and theoretical value of ZPD's concept |
id |
UFPA-7_8198170868798deb0854dec569892933 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1466 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal DevelopmentAs formulações de Vygotsky sobre a zona de desenvolvimento proximalzone of proximal development; vygostsky; educational psychologyVygotsky; zona de desenvolvimento proximal; desenvolvimento intelectualThe zone of proximal development (ZPD) is, probably, the most known concept from Vygotsky's theory. And has been much discussed recently. Hoping to contribute for the understanding of this contemporary debate, we focus on recurrent themes in Vygotsky's writings. We read ten texts of his where he constructed the concept of ZPD. We have through the reading summarized his formulations about the following topics: criticism to the traditional diagnostic; explicit definitions of ZPD's concept; redefinition of imitation's concept; ZPD and pretend play; ZPD and the interaction between development and learning; ZPD and the interaction among daily and scientific concepts; practical value and theoretical value of ZPD's conceptO conceito de zona de desenvolvimento proximal (ZDP) é, provavelmente, o assunto mais conhecido da teoria de Vygotsky. Ele tem sido bastante discutido atualmente. Esperando contribuir para a compreensão deste debate contemporâneo, focalizamos, no presente estudo, temas recorrentes nos escritos de Vygotsky. Lemos dez textos do autor onde ele constrói o conceito de ZDP. Depois de ler esses textos, sintetizamos as formulações do autor sobre os seguintes tópicos: críticas ao diagnóstico tradicional; definições explícitas do conceito; redefinição do conceito de imitação; ZDP e a brincadeira; ZDP e a interação entre desenvolvimento e aprendizagem; ZDP e a interação entre conceitos cotidiano se científicos; valor prático e valor teórico do conceito.Universidade Federal do ParáAlves, José Moysés2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/146610.18542/amazrecm.v1i0.1466Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 11-16Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 11-162317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1466/1869/*ref*/GÓES, M. C. R. As relações intersubjetivas na construção de conhecimentos. In: GÓES, M. C. R. e SMOLKA, A. L. B. (Orgs.) A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetivação. Campinas: Papirus, pp. 11-28, 1997./*ref*/GÓES, M. C. R. A Construção de conhecimentos e o conceito de zona de desenvolvimento proximal. In: E. F. Mortimer A. L. B. Smolka (Orgs.) Linguagem, cultura e cognição: reflexões para o ensino e a sala de aula. Belo Horizonte: Autentica, pp 77-88, 2001./*ref*/MOLL, L. C. Introdução. In: L. C. Moll (Org.) Vygotsky e a Educação: Implicações Pedagógicas da Psicologia Sócio- Histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 3-27, 1996./*ref*/VAN DER VEER, R. & VALSINER, J. Vygotsky: Uma síntese. São Paulo: Unimarco e Loyola, 1996, p. 371-373./*ref*/VASCONCELLOS, V. M. R.; VALSINER, J. Perspectiva Co-construtivista na Psicologia e na Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995./*ref*/VIGOTSKI, L. S. El problema de la edad. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas IV, Aprendizaje/Visor. 1932/1996 p. 261-273./*ref*/VIGOTSKI, L. S. La crisis de los tres anos. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas IV, Aprendizaje/Visor. 1933/1996 p. 369-375./*ref*/VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y lenguaje.. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas II, Aprendizaje/Visor. 1934/1996 p. 9-347./*ref*/VIGOTSKI, L. S. Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: L. S. Vigotski. A Formação social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. 1984a p. 89-103. (publicado originalmente em 1935)²./*ref*/VIGOTSKI, L. S. (1984b) O papel do brinquedo no desenvolvimento. In: L. S. Vigotski (1984). A Formação social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. p. 105-118. (publicado originalmente em 1933)./*ref*/VIGOTSKI, L. S. Capítulo XX - O problema do ensino e do desenvolvimento mental na idade escolar. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes³. (2001a)./*ref*/VIGOTSKI, L. S. (2001b) Capítulo XXI - A dinâmica do desenvolvimento mental do aluno escolar em função da aprendizagem. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes./*ref*/VIGOTSKI, L. S. (2001c) Desenvolvimento dos conceitos cotidianos e científicos na idade escolar. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes(4)./*ref*/VIGOTSKI, L. S. A análise pedológica do processo pedagógico. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes(4). (2001d)./*ref*/VIGOTSKI, L. S. Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infância. In: L. S. Vigotski (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes. (2001d)./*ref*/ZANELLA, A. V. Zona de desenvolvimento proximal: análise teórica de um conceito em algumas situações variadas. Temas em Psicologia, 2, 97-110. (1994).Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1466Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development As formulações de Vygotsky sobre a zona de desenvolvimento proximal |
title |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development |
spellingShingle |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development Alves, José Moysés zone of proximal development; vygostsky; educational psychology Vygotsky; zona de desenvolvimento proximal; desenvolvimento intelectual |
title_short |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development |
title_full |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development |
title_fullStr |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development |
title_full_unstemmed |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development |
title_sort |
Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development |
author |
Alves, José Moysés |
author_facet |
Alves, José Moysés |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, José Moysés |
dc.subject.por.fl_str_mv |
zone of proximal development; vygostsky; educational psychology Vygotsky; zona de desenvolvimento proximal; desenvolvimento intelectual |
topic |
zone of proximal development; vygostsky; educational psychology Vygotsky; zona de desenvolvimento proximal; desenvolvimento intelectual |
description |
The zone of proximal development (ZPD) is, probably, the most known concept from Vygotsky's theory. And has been much discussed recently. Hoping to contribute for the understanding of this contemporary debate, we focus on recurrent themes in Vygotsky's writings. We read ten texts of his where he constructed the concept of ZPD. We have through the reading summarized his formulations about the following topics: criticism to the traditional diagnostic; explicit definitions of ZPD's concept; redefinition of imitation's concept; ZPD and pretend play; ZPD and the interaction between development and learning; ZPD and the interaction among daily and scientific concepts; practical value and theoretical value of ZPD's concept |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1466 10.18542/amazrecm.v1i0.1466 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1466 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1466/1869 /*ref*/GÓES, M. C. R. As relações intersubjetivas na construção de conhecimentos. In: GÓES, M. C. R. e SMOLKA, A. L. B. (Orgs.) A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetivação. Campinas: Papirus, pp. 11-28, 1997. /*ref*/GÓES, M. C. R. A Construção de conhecimentos e o conceito de zona de desenvolvimento proximal. In: E. F. Mortimer A. L. B. Smolka (Orgs.) Linguagem, cultura e cognição: reflexões para o ensino e a sala de aula. Belo Horizonte: Autentica, pp 77-88, 2001. /*ref*/MOLL, L. C. Introdução. In: L. C. Moll (Org.) Vygotsky e a Educação: Implicações Pedagógicas da Psicologia Sócio- Histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 3-27, 1996. /*ref*/VAN DER VEER, R. & VALSINER, J. Vygotsky: Uma síntese. São Paulo: Unimarco e Loyola, 1996, p. 371-373. /*ref*/VASCONCELLOS, V. M. R.; VALSINER, J. Perspectiva Co-construtivista na Psicologia e na Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. /*ref*/VIGOTSKI, L. S. El problema de la edad. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas IV, Aprendizaje/Visor. 1932/1996 p. 261-273. /*ref*/VIGOTSKI, L. S. La crisis de los tres anos. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas IV, Aprendizaje/Visor. 1933/1996 p. 369-375. /*ref*/VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y lenguaje.. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas II, Aprendizaje/Visor. 1934/1996 p. 9-347. /*ref*/VIGOTSKI, L. S. Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: L. S. Vigotski. A Formação social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. 1984a p. 89-103. (publicado originalmente em 1935)². /*ref*/VIGOTSKI, L. S. (1984b) O papel do brinquedo no desenvolvimento. In: L. S. Vigotski (1984). A Formação social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. p. 105-118. (publicado originalmente em 1933). /*ref*/VIGOTSKI, L. S. Capítulo XX - O problema do ensino e do desenvolvimento mental na idade escolar. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes³. (2001a). /*ref*/VIGOTSKI, L. S. (2001b) Capítulo XXI - A dinâmica do desenvolvimento mental do aluno escolar em função da aprendizagem. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes. /*ref*/VIGOTSKI, L. S. (2001c) Desenvolvimento dos conceitos cotidianos e científicos na idade escolar. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes(4). /*ref*/VIGOTSKI, L. S. A análise pedológica do processo pedagógico. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes(4). (2001d). /*ref*/VIGOTSKI, L. S. Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infância. In: L. S. Vigotski (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes. (2001d). /*ref*/ZANELLA, A. V. Zona de desenvolvimento proximal: análise teórica de um conceito em algumas situações variadas. Temas em Psicologia, 2, 97-110. (1994). |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 11-16 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 11-16 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147458060288 |