AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225 |
Resumo: | This paper adresses important educational and psychologicalimplications of Vygotsky's theory of a zone of proximal development(ZDP). Interrelated concepts of internalization and genetic law of culturaldevelopment are discussed and give support to Vygotsky's argument thatali higher psychological processes are originally social processes. Thepotential application of ZDP and its utility and efficiency is analysed in thecontext of current american and soviet research concerning the design ofdiagnostic tests and instructional practices. The author considers thepossible advantages of the dynamic assesment of learning potential overstandardized I.Q. tests or achievement scores and suggests further researchquestions in the área |
id |
UNB-4_be9a02e66d1c228e18e4f76120ff0ec0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17225 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATIONUma Incursão Na Zona De Desenvolvimento Proximal:: O Resgate Da Organização DialógicaZona de desenvolvimento proximalTestes de habilidades intelectuaisPotencial de aprendizagemZone of proximal developmentMental testingLearning potentialThis paper adresses important educational and psychologicalimplications of Vygotsky's theory of a zone of proximal development(ZDP). Interrelated concepts of internalization and genetic law of culturaldevelopment are discussed and give support to Vygotsky's argument thatali higher psychological processes are originally social processes. Thepotential application of ZDP and its utility and efficiency is analysed in thecontext of current american and soviet research concerning the design ofdiagnostic tests and instructional practices. The author considers thepossible advantages of the dynamic assesment of learning potential overstandardized I.Q. tests or achievement scores and suggests further researchquestions in the áreaO trabalho aborda as importantes implicações educacionais e psicológicas da teoria de Vygotsky acerca da zona de desenvolvimento proximal (ZDP). Conceitos interrelacionados de internalização e lei genética de desenvolvimento cultural são introduzidos, fortalecendo o argumento de Vygotsky de que todos os processos psicológicos superiores constituem originalmente processos sociais. O potencial de aplicação da ZDP, sua utilidade e eficiência, é analisado no contexto atual de pesquisas americanas e soviéticas acerca do delineamento de testes diagnósticos e práticas instrucionais. A autora considera as possíveis vantagens de uma avaliação dinâmica do potencial de aprendizagem em relação a testes padronizados de Q.l. e testes de aquisição e sugere algumas questões para investigação na área.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-4001806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225/15694Grinberg Lewin, Zaidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T18:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17225Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T18:19:38Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION Uma Incursão Na Zona De Desenvolvimento Proximal:: O Resgate Da Organização Dialógica |
title |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION |
spellingShingle |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION Grinberg Lewin, Zaida Zona de desenvolvimento proximal Testes de habilidades intelectuais Potencial de aprendizagem Zone of proximal development Mental testing Learning potential |
title_short |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION |
title_full |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION |
title_fullStr |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION |
title_full_unstemmed |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION |
title_sort |
AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION |
author |
Grinberg Lewin, Zaida |
author_facet |
Grinberg Lewin, Zaida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grinberg Lewin, Zaida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Zona de desenvolvimento proximal Testes de habilidades intelectuais Potencial de aprendizagem Zone of proximal development Mental testing Learning potential |
topic |
Zona de desenvolvimento proximal Testes de habilidades intelectuais Potencial de aprendizagem Zone of proximal development Mental testing Learning potential |
description |
This paper adresses important educational and psychologicalimplications of Vygotsky's theory of a zone of proximal development(ZDP). Interrelated concepts of internalization and genetic law of culturaldevelopment are discussed and give support to Vygotsky's argument thatali higher psychological processes are originally social processes. Thepotential application of ZDP and its utility and efficiency is analysed in thecontext of current american and soviet research concerning the design ofdiagnostic tests and instructional practices. The author considers thepossible advantages of the dynamic assesment of learning potential overstandardized I.Q. tests or achievement scores and suggests further researchquestions in the área |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225/15694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711248039936 |