AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grinberg Lewin, Zaida
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225
Resumo: This paper adresses important educational and psychologicalimplications of Vygotsky's theory of a zone of proximal development(ZDP). Interrelated concepts of internalization and genetic law of culturaldevelopment are discussed and give support to Vygotsky's argument thatali higher psychological processes are originally social processes. Thepotential application of ZDP and its utility and efficiency is analysed in thecontext of current american and soviet research concerning the design ofdiagnostic tests and instructional practices. The author considers thepossible advantages of the dynamic assesment of learning potential overstandardized I.Q. tests or achievement scores and suggests further researchquestions in the área
id UNB-4_be9a02e66d1c228e18e4f76120ff0ec0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17225
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATIONUma Incursão Na Zona De Desenvolvimento Proximal:: O Resgate Da Organização DialógicaZona de desenvolvimento proximalTestes de habilidades intelectuaisPotencial de aprendizagemZone of proximal developmentMental testingLearning potentialThis paper adresses important educational and psychologicalimplications of Vygotsky's theory of a zone of proximal development(ZDP). Interrelated concepts of internalization and genetic law of culturaldevelopment are discussed and give support to Vygotsky's argument thatali higher psychological processes are originally social processes. Thepotential application of ZDP and its utility and efficiency is analysed in thecontext of current american and soviet research concerning the design ofdiagnostic tests and instructional practices. The author considers thepossible advantages of the dynamic assesment of learning potential overstandardized I.Q. tests or achievement scores and suggests further researchquestions in the áreaO trabalho aborda as importantes implicações educacionais e psicológicas da teoria de Vygotsky acerca da zona de desenvolvimento proximal (ZDP). Conceitos interrelacionados de internalização e lei genética de desenvolvimento cultural são introduzidos, fortalecendo o argumento de Vygotsky de que todos os processos psicológicos superiores constituem originalmente processos sociais. O potencial de aplicação da ZDP, sua utilidade e eficiência, é analisado no contexto atual de pesquisas americanas e soviéticas acerca do delineamento de testes diagnósticos e práticas instrucionais. A autora considera as possíveis vantagens de uma avaliação dinâmica do potencial de aprendizagem em relação a testes padronizados de Q.l. e testes de aquisição e sugere algumas questões para investigação na área.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-4001806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225/15694Grinberg Lewin, Zaidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T18:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17225Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T18:19:38Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
Uma Incursão Na Zona De Desenvolvimento Proximal:: O Resgate Da Organização Dialógica
title AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
spellingShingle AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
Grinberg Lewin, Zaida
Zona de desenvolvimento proximal
Testes de habilidades intelectuais
Potencial de aprendizagem
Zone of proximal development
Mental testing
Learning potential
title_short AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
title_full AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
title_fullStr AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
title_full_unstemmed AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
title_sort AN EXPLORATION OF THE ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT:: RECOVERING THE DIALOGICAL ORGANIZATION
author Grinberg Lewin, Zaida
author_facet Grinberg Lewin, Zaida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grinberg Lewin, Zaida
dc.subject.por.fl_str_mv Zona de desenvolvimento proximal
Testes de habilidades intelectuais
Potencial de aprendizagem
Zone of proximal development
Mental testing
Learning potential
topic Zona de desenvolvimento proximal
Testes de habilidades intelectuais
Potencial de aprendizagem
Zone of proximal development
Mental testing
Learning potential
description This paper adresses important educational and psychologicalimplications of Vygotsky's theory of a zone of proximal development(ZDP). Interrelated concepts of internalization and genetic law of culturaldevelopment are discussed and give support to Vygotsky's argument thatali higher psychological processes are originally social processes. Thepotential application of ZDP and its utility and efficiency is analysed in thecontext of current american and soviet research concerning the design ofdiagnostic tests and instructional practices. The author considers thepossible advantages of the dynamic assesment of learning potential overstandardized I.Q. tests or achievement scores and suggests further researchquestions in the área
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17225/15694
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 387-400
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711248039936