Learning as Identity Construction in a Community of Practice: An Ethnographic Study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mega, Daniel Farias
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Araujo, Ives Solano, Veit, Eliane Angela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/16100
Resumo: Professional preparation for work environments in constant transformation represents a significant challenge for current educational systems. This study focuses on the use of Communities of Practice (CoP) as an alternative to addressing this challenge. To deepen our understanding of the learning process within a CoP, we conducted an ethnographic study at the Centro de Tecnologia Academica (CTA), a laboratory dedicated to the creation of open technologies at Universidade Federal do Rio Grande do Sul. The core of this work investigates the process of identity construction within this environment, emphasizing the importance of understanding the CTA's culture to shape it. We highlight the relevance of value creation in communities of practice as a fundamental element. The observations, interviews, and other qualitative methods employed in the study allowed us to reconstruct the learning trajectory of a CTA collaborator by narrating their participation story. We identified crucial moments that significantly contributed to his identity construction. Additionally, the study underscores the informal nature of social learning in these environments and emphasizes that understanding this process can help promote social structures that provide more authentic learning in school settings.
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spelling Learning as Identity Construction in a Community of Practice: An Ethnographic StudyA aprendizagem como construção de identidade em uma comunidade de prática: um estudo etnográficocommunities of practice; identity; social learning; science educationcomunidades de prática; identidade; aprendizagem social; ensino de ciênciasProfessional preparation for work environments in constant transformation represents a significant challenge for current educational systems. This study focuses on the use of Communities of Practice (CoP) as an alternative to addressing this challenge. To deepen our understanding of the learning process within a CoP, we conducted an ethnographic study at the Centro de Tecnologia Academica (CTA), a laboratory dedicated to the creation of open technologies at Universidade Federal do Rio Grande do Sul. The core of this work investigates the process of identity construction within this environment, emphasizing the importance of understanding the CTA's culture to shape it. We highlight the relevance of value creation in communities of practice as a fundamental element. The observations, interviews, and other qualitative methods employed in the study allowed us to reconstruct the learning trajectory of a CTA collaborator by narrating their participation story. We identified crucial moments that significantly contributed to his identity construction. Additionally, the study underscores the informal nature of social learning in these environments and emphasizes that understanding this process can help promote social structures that provide more authentic learning in school settings.A preparação profissional para a atuação em ambientes de trabalho em constante transformação representa um desafio significativo para os sistemas educativos atuais. Este estudo concentra-se na utilização das Comunidades de Prática (CoP) como uma alternativa para enfrentar esse desafio. Com o objetivo de aprofundar a compreensão sobre o processo de aprendizagem em uma CoP, conduzimos uma pesquisa etnográfica no Centro de Tecnologia Acadêmica (CTA), um laboratório dedicado à criação de tecnologias livres na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. O cerne deste trabalho é investigar o processo de construção de identidade dentro desse ambiente, enfatizando a importância da compreensão da cultura do CTA para moldá-lo. Destacamos a relevância da criação de valor nas comunidades de prática como um elemento fundamental. As observações, entrevistas e demais métodos qualitativos empregados no estudo possibilitaram reconstruir a trajetória de aprendizado de um colaborador do Centro, ao narrar sua história de participação no CTA. Identificamos momentos cruciais que contribuíram de forma significativa para a construção de sua identidade. O estudo destaca, ainda, a natureza informal da aprendizagem social nesses ambientes e enfatiza que compreender esse processo pode auxiliar na promoção de estruturas sociais que proporcionem uma aprendizagem mais autêntica em ambientes escolares.Universidade Federal do ParáUniversidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto Federal CatarinenseMega, Daniel FariasAraujo, Ives SolanoVeit, Eliane Angela2024-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1610010.18542/amazrecm.v20i44.16100Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 20, n. 44 (2024); 56-71Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 20, n. 44 (2024); 56-712317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/16100/11118/*ref*/ANGROSINO, M. 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