Questions teachers ask in math classes and students’ verbal participation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Talita de Jesus da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barbosa, Jonei Cerqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15221
Resumo: This article presents research aimed at understanding how teachers' questions in mathematics classes require students’ verbal participation. It is a qualitative study with data collected through observations. The study had the participation of two middle school math teachers, each with distinct profiles regarding their pedagogical practices. Data analysis indicates that the communication established through mathematics teachers' questions in class followed patterns, such as the sandwich and the question-and-answer game patterns and instances of lack of verbal participation. The relationship between teachers' questions and students' verbal participation reveals that the adopted learning environment highly influences classroom communication.
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spelling Questions teachers ask in math classes and students’ verbal participationPerguntas de professores em aulas de Matemática e a participação verbal de estudantescommunication; questions; answers; verbal participation; interactioncomunicação; perguntas; respostas; participação verbal; interação.This article presents research aimed at understanding how teachers' questions in mathematics classes require students’ verbal participation. It is a qualitative study with data collected through observations. The study had the participation of two middle school math teachers, each with distinct profiles regarding their pedagogical practices. Data analysis indicates that the communication established through mathematics teachers' questions in class followed patterns, such as the sandwich and the question-and-answer game patterns and instances of lack of verbal participation. The relationship between teachers' questions and students' verbal participation reveals that the adopted learning environment highly influences classroom communication.Este artigo apresenta uma pesquisa que teve como objetivo compreender de que maneira as perguntas feitas por professores em aulas de Matemática requerem a participação verbal dos estudantes. Trata-se de um estudo qualitativo, no qual os dados foram coletados por meio de observações. Participaram da pesquisa dois professores de Matemática do Ensino Fundamental II, com perfis distintos em relação às práticas pedagógicas adotadas. A análise dos dados indica que a comunicação estabelecida por meio das perguntas promovidas pelos docentes em aulas de Matemática foram o padrão sanduíche; o padrão jogo-de-perguntas; e a falta de participação verbal. Ao analisar a relação entre as perguntas dos professores e a participação verbal dos alunos, percebeu-se que a comunicação estabelecida na sala de aula está totalmente condicionada ao ambiente de aprendizagem adotadoUniversidade Federal do ParáSilva, Talita de Jesus daBarbosa, Jonei Cerqueira2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1522110.18542/amazrecm.v19i43.15221Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 288-306Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 288-3062317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15221/10758/*ref*/ALRØ, Helle, SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Tradução Orlando de A. Figueiredo. 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Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 95-119, mar. 2013.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T20:52:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/15221Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2024-02-06T20:52:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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