Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Sílvia Nogueira
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
DOI: 10.18542/amazrecm.v1i0.1615
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615
Resumo: The goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recorded
id UFPA-7_b64a3e17dd7affffdd63648c4edb119b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1615
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
spelling Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experienceMemórias de formação: Reminiscências formadores de professores sobre suas maneirasnarrative investigation; science teachers' trainingmemórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professoresThe goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recordedO presente texto tem como objetivo sublinhar aspotencialidades da investigação narrativa e memorialística ,na produção de conhecimento no campo da formaçãodocente, assim como nas transformações das práticaseducativas desenvolvidas no âmbito escolar. Nessaperspectiva, trago para discussão relatos, memórias deformação de um grupo ' de docentes-formadoresdesencadeadas pela vivência coletiva num processo deformação deprofessores de Ciências. As memóriasevocadas revelam como passado e presente' estãointimamente relacionados à constituição de nossaidentidade como profissionais professores, mostrando-se, portanto, um caminho fecundo para a formação docenteà medida que as reminiscências dos sujeitos dessanarrativa* ensinaram-lhes (ao mesmo tempo em que nosensinam) a compreender e transfonnar suas maneiras deser e de estar na docência. Os depoimentos aquiapresentados foram obtidos a partir de manifestaçõesespontâneas dos formadores, ocorridas em reunião dogrupo. ou em manifestações estimuladas por questõesdurante entrevistas da mim concedidas. Em ambas assituações os. depoimentos, foram gravados em áudio.Universidade Federal do ParáChaves, Sílvia Nogueira2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/161510.18542/amazrecm.v1i0.1615Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 87-92Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 87-922317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615/2057/*ref*/CANDAU, V. M. F. A didática e a relação forma/conteúdo. In: CANDAU, V. M. F. (org). Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988./*ref*/CATANI, D.; SOUSA. C. P. e BUENO, B. (org.). A vida e o oficio dos professores. São Paulo: Escrituras, 1998./*ref*/CHAVES, S. N. Compromisso social e formação de professores. texto apresentado no IX Encontro Nacional de Didática e prática de Ensino. Águas de Lindóia, Maio/ 1998./*ref*/EZPELETA, J. e ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. 2 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992./*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Ensdianza de las ciencias. 12 (2), 1994,p. 188-199./*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseilanza de las ciencias, 12 (2), 1994. p.188-199./*ref*/HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo del laboratorio. Ensehanza de las Ciencias. 12 (3). 1994, p. 299-313./*ref*/KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU, 1987./*ref*/MALDANER, O. A. A formação continuada de professores: ensino e pesquisa na escola. Campinas: FE/ UNICAMP, 1997 (Tese de Doutorado)./*ref*/MARTINAZZO, C. J. (Org.) Histórias de vida de professores: formação, experiências e práticas. Ijuí: Editora Unijuí, 2000./*ref*/MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986./*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Cidade do Porto: Porto Editora, 1992./*ref*/OLIVEIRA, V. F. de (org.) Imagens de professor: significações do trabalho docente. buí: Editora Unijuí, 2000./*ref*/PAOLI, N. J. Para repensar a universidade e a pós-graduação. 2 ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 1985./*ref*/PÉREZ, D. G. Orientações didáticas para a formação continuada de professores de ciências. In: MENEZES, L. C. (org) Formação continuada de professores no contexto ibero-americano. Campinas: Autores Associados NUPES, 1996 (Coleção formação de professores)./*ref*/SANTOS, B S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. São Paulo: Revista de Estudos Avançados, maio/agosto 1988. p. 46-71./*ref*/SANTOS, W. e SCHNETZLER, R P. Educação em química: compromisso com a cidadania. buí: Ed. UNIJUÍ, 1997 (Coleção educação)./*ref*/SCHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth. Teaching Educational Researcher v. 15. n. 2. 1986./*ref*/TAVARES, J. et. al. Dimensão do desenvolvimento pessoal e social na formação contínua de professores. In: Formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991.Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1615Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
Memórias de formação: Reminiscências formadores de professores sobre suas maneiras
title Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
spellingShingle Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
Chaves, Sílvia Nogueira
narrative investigation; science teachers' training
memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores
Chaves, Sílvia Nogueira
narrative investigation; science teachers' training
memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores
title_short Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
title_full Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
title_fullStr Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
title_full_unstemmed Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
title_sort Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
author Chaves, Sílvia Nogueira
author_facet Chaves, Sílvia Nogueira
Chaves, Sílvia Nogueira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Sílvia Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv narrative investigation; science teachers' training
memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores
topic narrative investigation; science teachers' training
memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores
description The goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recorded
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615
10.18542/amazrecm.v1i0.1615
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v1i0.1615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615/2057
/*ref*/CANDAU, V. M. F. A didática e a relação forma/conteúdo. In: CANDAU, V. M. F. (org). Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988.
/*ref*/CATANI, D.; SOUSA. C. P. e BUENO, B. (org.). A vida e o oficio dos professores. São Paulo: Escrituras, 1998.
/*ref*/CHAVES, S. N. Compromisso social e formação de professores. texto apresentado no IX Encontro Nacional de Didática e prática de Ensino. Águas de Lindóia, Maio/ 1998.
/*ref*/EZPELETA, J. e ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. 2 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.
/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
/*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Ensdianza de las ciencias. 12 (2), 1994,p. 188-199.
/*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseilanza de las ciencias, 12 (2), 1994. p.188-199.
/*ref*/HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo del laboratorio. Ensehanza de las Ciencias. 12 (3). 1994, p. 299-313.
/*ref*/KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU, 1987.
/*ref*/MALDANER, O. A. A formação continuada de professores: ensino e pesquisa na escola. Campinas: FE/ UNICAMP, 1997 (Tese de Doutorado).
/*ref*/MARTINAZZO, C. J. (Org.) Histórias de vida de professores: formação, experiências e práticas. Ijuí: Editora Unijuí, 2000.
/*ref*/MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
/*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Cidade do Porto: Porto Editora, 1992.
/*ref*/OLIVEIRA, V. F. de (org.) Imagens de professor: significações do trabalho docente. buí: Editora Unijuí, 2000.
/*ref*/PAOLI, N. J. Para repensar a universidade e a pós-graduação. 2 ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 1985.
/*ref*/PÉREZ, D. G. Orientações didáticas para a formação continuada de professores de ciências. In: MENEZES, L. C. (org) Formação continuada de professores no contexto ibero-americano. Campinas: Autores Associados NUPES, 1996 (Coleção formação de professores).
/*ref*/SANTOS, B S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. São Paulo: Revista de Estudos Avançados, maio/agosto 1988. p. 46-71.
/*ref*/SANTOS, W. e SCHNETZLER, R P. Educação em química: compromisso com a cidadania. buí: Ed. UNIJUÍ, 1997 (Coleção educação).
/*ref*/SCHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth. Teaching Educational Researcher v. 15. n. 2. 1986.
/*ref*/TAVARES, J. et. al. Dimensão do desenvolvimento pessoal e social na formação contínua de professores. In: Formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 87-92
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 87-92
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1822183581559029760
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18542/amazrecm.v1i0.1615