Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v1i0.1615 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615 |
Resumo: | The goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recorded |
id |
UFPA-7_b64a3e17dd7affffdd63648c4edb119b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1615 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experienceMemórias de formação: Reminiscências formadores de professores sobre suas maneirasnarrative investigation; science teachers' trainingmemórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professoresThe goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recordedO presente texto tem como objetivo sublinhar aspotencialidades da investigação narrativa e memorialística ,na produção de conhecimento no campo da formaçãodocente, assim como nas transformações das práticaseducativas desenvolvidas no âmbito escolar. Nessaperspectiva, trago para discussão relatos, memórias deformação de um grupo ' de docentes-formadoresdesencadeadas pela vivência coletiva num processo deformação deprofessores de Ciências. As memóriasevocadas revelam como passado e presente' estãointimamente relacionados à constituição de nossaidentidade como profissionais professores, mostrando-se, portanto, um caminho fecundo para a formação docenteà medida que as reminiscências dos sujeitos dessanarrativa* ensinaram-lhes (ao mesmo tempo em que nosensinam) a compreender e transfonnar suas maneiras deser e de estar na docência. Os depoimentos aquiapresentados foram obtidos a partir de manifestaçõesespontâneas dos formadores, ocorridas em reunião dogrupo. ou em manifestações estimuladas por questõesdurante entrevistas da mim concedidas. Em ambas assituações os. depoimentos, foram gravados em áudio.Universidade Federal do ParáChaves, Sílvia Nogueira2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/161510.18542/amazrecm.v1i0.1615Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 87-92Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 87-922317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615/2057/*ref*/CANDAU, V. M. F. A didática e a relação forma/conteúdo. In: CANDAU, V. M. F. (org). Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988./*ref*/CATANI, D.; SOUSA. C. P. e BUENO, B. (org.). A vida e o oficio dos professores. São Paulo: Escrituras, 1998./*ref*/CHAVES, S. N. Compromisso social e formação de professores. texto apresentado no IX Encontro Nacional de Didática e prática de Ensino. Águas de Lindóia, Maio/ 1998./*ref*/EZPELETA, J. e ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. 2 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992./*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Ensdianza de las ciencias. 12 (2), 1994,p. 188-199./*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseilanza de las ciencias, 12 (2), 1994. p.188-199./*ref*/HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo del laboratorio. Ensehanza de las Ciencias. 12 (3). 1994, p. 299-313./*ref*/KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU, 1987./*ref*/MALDANER, O. A. A formação continuada de professores: ensino e pesquisa na escola. Campinas: FE/ UNICAMP, 1997 (Tese de Doutorado)./*ref*/MARTINAZZO, C. J. (Org.) Histórias de vida de professores: formação, experiências e práticas. Ijuí: Editora Unijuí, 2000./*ref*/MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986./*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Cidade do Porto: Porto Editora, 1992./*ref*/OLIVEIRA, V. F. de (org.) Imagens de professor: significações do trabalho docente. buí: Editora Unijuí, 2000./*ref*/PAOLI, N. J. Para repensar a universidade e a pós-graduação. 2 ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 1985./*ref*/PÉREZ, D. G. Orientações didáticas para a formação continuada de professores de ciências. In: MENEZES, L. C. (org) Formação continuada de professores no contexto ibero-americano. Campinas: Autores Associados NUPES, 1996 (Coleção formação de professores)./*ref*/SANTOS, B S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. São Paulo: Revista de Estudos Avançados, maio/agosto 1988. p. 46-71./*ref*/SANTOS, W. e SCHNETZLER, R P. Educação em química: compromisso com a cidadania. buí: Ed. UNIJUÍ, 1997 (Coleção educação)./*ref*/SCHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth. Teaching Educational Researcher v. 15. n. 2. 1986./*ref*/TAVARES, J. et. al. Dimensão do desenvolvimento pessoal e social na formação contínua de professores. In: Formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991.Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1615Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience Memórias de formação: Reminiscências formadores de professores sobre suas maneiras |
title |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience |
spellingShingle |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience Chaves, Sílvia Nogueira narrative investigation; science teachers' training memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores Chaves, Sílvia Nogueira narrative investigation; science teachers' training memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores |
title_short |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience |
title_full |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience |
title_fullStr |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience |
title_full_unstemmed |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience |
title_sort |
Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience |
author |
Chaves, Sílvia Nogueira |
author_facet |
Chaves, Sílvia Nogueira Chaves, Sílvia Nogueira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Sílvia Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
narrative investigation; science teachers' training memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores |
topic |
narrative investigation; science teachers' training memórias de formação; pesquisa narrativa; formação de professores |
description |
The goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recorded |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615 10.18542/amazrecm.v1i0.1615 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1615 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1615/2057 /*ref*/CANDAU, V. M. F. A didática e a relação forma/conteúdo. In: CANDAU, V. M. F. (org). Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988. /*ref*/CATANI, D.; SOUSA. C. P. e BUENO, B. (org.). A vida e o oficio dos professores. São Paulo: Escrituras, 1998. /*ref*/CHAVES, S. N. Compromisso social e formação de professores. texto apresentado no IX Encontro Nacional de Didática e prática de Ensino. Águas de Lindóia, Maio/ 1998. /*ref*/EZPELETA, J. e ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. 2 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. /*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Ensdianza de las ciencias. 12 (2), 1994,p. 188-199. /*ref*/FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseilanza de las ciencias, 12 (2), 1994. p.188-199. /*ref*/HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo del laboratorio. Ensehanza de las Ciencias. 12 (3). 1994, p. 299-313. /*ref*/KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU, 1987. /*ref*/MALDANER, O. A. A formação continuada de professores: ensino e pesquisa na escola. Campinas: FE/ UNICAMP, 1997 (Tese de Doutorado). /*ref*/MARTINAZZO, C. J. (Org.) Histórias de vida de professores: formação, experiências e práticas. Ijuí: Editora Unijuí, 2000. /*ref*/MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. /*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Cidade do Porto: Porto Editora, 1992. /*ref*/OLIVEIRA, V. F. de (org.) Imagens de professor: significações do trabalho docente. buí: Editora Unijuí, 2000. /*ref*/PAOLI, N. J. Para repensar a universidade e a pós-graduação. 2 ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 1985. /*ref*/PÉREZ, D. G. Orientações didáticas para a formação continuada de professores de ciências. In: MENEZES, L. C. (org) Formação continuada de professores no contexto ibero-americano. Campinas: Autores Associados NUPES, 1996 (Coleção formação de professores). /*ref*/SANTOS, B S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. São Paulo: Revista de Estudos Avançados, maio/agosto 1988. p. 46-71. /*ref*/SANTOS, W. e SCHNETZLER, R P. Educação em química: compromisso com a cidadania. buí: Ed. UNIJUÍ, 1997 (Coleção educação). /*ref*/SCHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth. Teaching Educational Researcher v. 15. n. 2. 1986. /*ref*/TAVARES, J. et. al. Dimensão do desenvolvimento pessoal e social na formação contínua de professores. In: Formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 87-92 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 87-92 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581559029760 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1615 |