Teachers' trainning: a way for a social inclusion project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Perez, Ariadne
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653
Resumo: A narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudes
id UFPA-7_dbc89981f2a7e897d470d6dfa41e9d1f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1653
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Teachers' trainning: a way for a social inclusion projectFormação inicial de professores: Trajetória de um projeto de inserção socialenvironmental education; reflective teachers; community workpesquisa narrativa; prática docente; educação ambientalA narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudesNesta pesquisa narrativa, focalizamos um projeto de Educação Ambiental, tendo em vista a formação de professores reflexivos sobre a própria prática, desde a formação inicial. O trabalho teve duração de dois semestres e culminou com a prática docente dos universitários em escolas de ensino fundamental na periferia de Belém, Pará, Brasil. Por meio de relatos escritos, buscamos identificar quais elementos formativos foram percebidos e valorizados pelos estudantes universitários nessa trajetória e os significados a eles atribuídos. Foram construídas quatro categorias de análise: significado da parceria com o sujeito mais experiente; sentimentos experimentados pelos sujeitos; significados atribuídos à experiência vivida; e avanços e dificuldades. A análise permitiu-nos identificar a vivência/construção de uma nova/outra cultura de formação; enfrentamento de problemas inerentes ao início da carreira docente; produção de saberes profissionais; e atitudes reflexivas.Universidade Federal do ParáGonçalves, Terezinha Valim OliverPerez, Ariadne2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/165310.18542/amazrecm.v1i0.1653Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 81-86Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 81-862317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653/2056/*ref*/ALARCÃO, I. (org). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996./*ref*/CARR, W. & KEMMIS, S. Teoria Crítica de la Enseilanza. Barcelona: Martínez Roca, 1988./*ref*/CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D.J. Relatos de Experiência e Oinvestigación Narrativa . In: LARROSA, J. (org). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995./*ref*/DEWEY, J. How we think. Boston, Heath & Co. Publishers, 1910 apud ALARCÃO, I. (org.). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999./*ref*/GARCÍA, C. M. A Formação de Professores: Novas perspectivas baseadas na Investigação sobre o Pensamento do Professor. In: NÓVOA, A. (org). Os Professores e sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995./*ref*/GONÇALVES, T.V.O. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: - marcas da Diferença. São Paulo/Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000./*ref*/GONÇALVES, T.O. Formação e Desenvolvimento Profissional Formadores de Professores: o caso dos Professores de Matemática da UFPA.. São Paulo/ Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000./*ref*/HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995./*ref*/IMBERNÓN, F. Laformacióny el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional Barcelona: Ed. Graó, 1994./*ref*/MORAES, R. A Educação de Professores de Ciências: uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Porto Alegre, UFRGS, 1991. (Tese de Doutorado)./*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de Professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995./*ref*/SCHÓN, D. A. La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia un nuevo diselio de la enseilanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: •Paidós, 1992.Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1653Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
Formação inicial de professores: Trajetória de um projeto de inserção social
title Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
spellingShingle Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
environmental education; reflective teachers; community work
pesquisa narrativa; prática docente; educação ambiental
title_short Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
title_full Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
title_fullStr Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
title_full_unstemmed Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
title_sort Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
author Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author_facet Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Perez, Ariadne
author_role author
author2 Perez, Ariadne
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Perez, Ariadne
dc.subject.por.fl_str_mv environmental education; reflective teachers; community work
pesquisa narrativa; prática docente; educação ambiental
topic environmental education; reflective teachers; community work
pesquisa narrativa; prática docente; educação ambiental
description A narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudes
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653
10.18542/amazrecm.v1i0.1653
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v1i0.1653
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653/2056
/*ref*/ALARCÃO, I. (org). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996.
/*ref*/CARR, W. & KEMMIS, S. Teoria Crítica de la Enseilanza. Barcelona: Martínez Roca, 1988.
/*ref*/CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D.J. Relatos de Experiência e Oinvestigación Narrativa . In: LARROSA, J. (org). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.
/*ref*/DEWEY, J. How we think. Boston, Heath & Co. Publishers, 1910 apud ALARCÃO, I. (org.). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996.
/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
/*ref*/GARCÍA, C. M. A Formação de Professores: Novas perspectivas baseadas na Investigação sobre o Pensamento do Professor. In: NÓVOA, A. (org). Os Professores e sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
/*ref*/GONÇALVES, T.V.O. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: - marcas da Diferença. São Paulo/Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000.
/*ref*/GONÇALVES, T.O. Formação e Desenvolvimento Profissional Formadores de Professores: o caso dos Professores de Matemática da UFPA.. São Paulo/ Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000.
/*ref*/HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995.
/*ref*/IMBERNÓN, F. Laformacióny el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional Barcelona: Ed. Graó, 1994.
/*ref*/MORAES, R. A Educação de Professores de Ciências: uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Porto Alegre, UFRGS, 1991. (Tese de Doutorado).
/*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de Professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995.
/*ref*/SCHÓN, D. A. La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia un nuevo diselio de la enseilanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: •Paidós, 1992.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 81-86
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 81-86
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144528338944