Teachers' trainning: a way for a social inclusion project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653 |
Resumo: | A narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudes |
id |
UFPA-7_dbc89981f2a7e897d470d6dfa41e9d1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1653 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion projectFormação inicial de professores: Trajetória de um projeto de inserção socialenvironmental education; reflective teachers; community workpesquisa narrativa; prática docente; educação ambientalA narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudesNesta pesquisa narrativa, focalizamos um projeto de Educação Ambiental, tendo em vista a formação de professores reflexivos sobre a própria prática, desde a formação inicial. O trabalho teve duração de dois semestres e culminou com a prática docente dos universitários em escolas de ensino fundamental na periferia de Belém, Pará, Brasil. Por meio de relatos escritos, buscamos identificar quais elementos formativos foram percebidos e valorizados pelos estudantes universitários nessa trajetória e os significados a eles atribuídos. Foram construídas quatro categorias de análise: significado da parceria com o sujeito mais experiente; sentimentos experimentados pelos sujeitos; significados atribuídos à experiência vivida; e avanços e dificuldades. A análise permitiu-nos identificar a vivência/construção de uma nova/outra cultura de formação; enfrentamento de problemas inerentes ao início da carreira docente; produção de saberes profissionais; e atitudes reflexivas.Universidade Federal do ParáGonçalves, Terezinha Valim OliverPerez, Ariadne2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/165310.18542/amazrecm.v1i0.1653Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 81-86Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 81-862317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653/2056/*ref*/ALARCÃO, I. (org). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996./*ref*/CARR, W. & KEMMIS, S. Teoria Crítica de la Enseilanza. Barcelona: Martínez Roca, 1988./*ref*/CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D.J. Relatos de Experiência e Oinvestigación Narrativa . In: LARROSA, J. (org). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995./*ref*/DEWEY, J. How we think. Boston, Heath & Co. Publishers, 1910 apud ALARCÃO, I. (org.). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999./*ref*/GARCÍA, C. M. A Formação de Professores: Novas perspectivas baseadas na Investigação sobre o Pensamento do Professor. In: NÓVOA, A. (org). Os Professores e sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995./*ref*/GONÇALVES, T.V.O. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: - marcas da Diferença. São Paulo/Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000./*ref*/GONÇALVES, T.O. Formação e Desenvolvimento Profissional Formadores de Professores: o caso dos Professores de Matemática da UFPA.. São Paulo/ Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000./*ref*/HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995./*ref*/IMBERNÓN, F. Laformacióny el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional Barcelona: Ed. Graó, 1994./*ref*/MORAES, R. A Educação de Professores de Ciências: uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Porto Alegre, UFRGS, 1991. (Tese de Doutorado)./*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de Professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995./*ref*/SCHÓN, D. A. La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia un nuevo diselio de la enseilanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: •Paidós, 1992.Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1653Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project Formação inicial de professores: Trajetória de um projeto de inserção social |
title |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project |
spellingShingle |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project Gonçalves, Terezinha Valim Oliver environmental education; reflective teachers; community work pesquisa narrativa; prática docente; educação ambiental |
title_short |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project |
title_full |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project |
title_fullStr |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project |
title_full_unstemmed |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project |
title_sort |
Teachers' trainning: a way for a social inclusion project |
author |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author_facet |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver Perez, Ariadne |
author_role |
author |
author2 |
Perez, Ariadne |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver Perez, Ariadne |
dc.subject.por.fl_str_mv |
environmental education; reflective teachers; community work pesquisa narrativa; prática docente; educação ambiental |
topic |
environmental education; reflective teachers; community work pesquisa narrativa; prática docente; educação ambiental |
description |
A narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudes |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653 10.18542/amazrecm.v1i0.1653 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1653 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653/2056 /*ref*/ALARCÃO, I. (org). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996. /*ref*/CARR, W. & KEMMIS, S. Teoria Crítica de la Enseilanza. Barcelona: Martínez Roca, 1988. /*ref*/CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D.J. Relatos de Experiência e Oinvestigación Narrativa . In: LARROSA, J. (org). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995. /*ref*/DEWEY, J. How we think. Boston, Heath & Co. Publishers, 1910 apud ALARCÃO, I. (org.). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999. /*ref*/GARCÍA, C. M. A Formação de Professores: Novas perspectivas baseadas na Investigação sobre o Pensamento do Professor. In: NÓVOA, A. (org). Os Professores e sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. /*ref*/GONÇALVES, T.V.O. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: - marcas da Diferença. São Paulo/Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000. /*ref*/GONÇALVES, T.O. Formação e Desenvolvimento Profissional Formadores de Professores: o caso dos Professores de Matemática da UFPA.. São Paulo/ Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000. /*ref*/HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995. /*ref*/IMBERNÓN, F. Laformacióny el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional Barcelona: Ed. Graó, 1994. /*ref*/MORAES, R. A Educação de Professores de Ciências: uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Porto Alegre, UFRGS, 1991. (Tese de Doutorado). /*ref*/NÓVOA, A. (org). Vidas de Professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995. /*ref*/SCHÓN, D. A. La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia un nuevo diselio de la enseilanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: •Paidós, 1992. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 81-86 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 81-86 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144528338944 |