Subjectivities in Research in Science Education presented at the National Symposium of Physics Education of the last five years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamazaki, Sérgio Choiti
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Cruz, Josiane Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2483
Resumo: This paper presents the results of a survey conducted in a public university in the country, which aimed to identify the presence elements ordinarily related to subjective phenomena, in the works published in National Symposium of Physics Education, an event that provides meeting between teachers, researchers and students from around the country. The elements to which we have referred are found in contemporary didactic and pedagogical proposals, because it is identified that purely cognitive or even cultural rights are not sufficient to understand the phenomena that happen in the classroom, or more broadly, in education as a whole. The analysis contemplated the publications of the past 3 symposia, and the results infer a small increase of citations of these elements. However, this growth must be questioned because the quotes are made in isolation, not being taken to support the analysis of the authors. In addition, this research also shows that the presence of these elements is very small compared with the total number of papers published in the events.
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spelling Subjectivities in Research in Science Education presented at the National Symposium of Physics Education of the last five yearsSubjetividades nas Pesquisas em Educação Científica divulgadas nos Simpósios Nacionais de Ensino de Física dos últimos 5 anossubjectivity in teaching; SNEF; research in science educationsubjetividade no ensino; SNEF; pesquisas em educação científicaThis paper presents the results of a survey conducted in a public university in the country, which aimed to identify the presence elements ordinarily related to subjective phenomena, in the works published in National Symposium of Physics Education, an event that provides meeting between teachers, researchers and students from around the country. The elements to which we have referred are found in contemporary didactic and pedagogical proposals, because it is identified that purely cognitive or even cultural rights are not sufficient to understand the phenomena that happen in the classroom, or more broadly, in education as a whole. The analysis contemplated the publications of the past 3 symposia, and the results infer a small increase of citations of these elements. However, this growth must be questioned because the quotes are made in isolation, not being taken to support the analysis of the authors. In addition, this research also shows that the presence of these elements is very small compared with the total number of papers published in the events.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em uma universidade pública do país, cujo objetivo foi identificar a presença de elementos comumente atribuídos a fenômenos subjetivos, nos trabalhos publicados nos Simpósios Nacionais de Ensino de Física, evento que proporciona encontro entre professores, pesquisadores e estudantes de todo o país. Os elementos aos quais fizemos referência são encontrados em propostas didático-pedagógicas contemporâneas, tendo em vista a identificação de que aspectos puramente cognitivos ou mesmo culturais não são suficientes para compreensão dos fenômenos que acontecem em sala de aula, ou de forma mais ampla, na educação como um todo. Foram considerados para análise os artigos publicados nos 3 últimos simpósios, e os resultados parecem apontar para um pequeno crescimento de citações ou considerações a estes elementos. Contudo, esse crescimento deve ser problematizado na medida em que as citações são feitas de forma estanque, não sendo levadas para fundamentar as análises dos autores. Além disso, essa pesquisa também mostra que a presença dos elementos supracitados é muito pequena quando comparada com o total de artigos publicados nos eventos.Universidade Federal do ParáUEMSYamazaki, Sérgio ChoitiCruz, Josiane Fernandes2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/248310.18542/amazrecm.v12i23.2483Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 5-17Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 5-172317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2483/2758/*ref*/ALTARUGIO, Maisa Helena. A posição subjetiva do formador na condução do processo reflexivo de professores de ciências. Tese, 2007. 187f. (Doutorado em Educação, Universidade de São Paulo, USP, Faculdade de Educação). São Paulo, SP, USP, 2007./*ref*/AMON, Maria Clara Igrejas; ARCHANGELO, Ana. Os aspectos afetivos no processo de ensino da Física no Ensino Médio. In: XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física – XVIII SNEF 2009. Vitória, ES, de 26 a 30 de jan. 2009./*ref*/ARRUDA, Sergio de Mello. Entre a inércia e a busca: reflexões sobre a formação em serviço de professores de física do ensino médio. 2001. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001./*ref*/BACHELARD, Gaston. A Filosofia do Não. São Paulo: editora abril, 1978./*ref*/BARROS, Marcelo de Alves; VILLANI, Alberto. A Dinâmica de Grupos de Aprendizagem de Física no Ensino Médio: Um enfoque psicanalítico. Investigações em Ensino de Física, v.9, n.2, p.115-136, 2004./*ref*/BEHRENS, Marilda A.; MACHADO, Iliana Juracy de A. B. Os saberes docentes na educação emocional. 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São Paulo: Cortez, 2011./*ref*/FAGÁ, Maria Valéria Negreiros Cesar. Tornar-se e manter-se professor: algumas questões subjetivas. Dissertação, 2008. 207f. (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, UEL, Centro de Ciências Exatas). Londrina, PR, UEL, 2008./*ref*/GARDNER, H. Reflections on multiple intelligences. Phi Delta Kappan, v.77, n.3, p. 200-208, 1995./*ref*/GOLEMAN, D. Inteligencia Emocional. Barcelona: Cairos, 1996./*ref*/KING, Donna; RITCHIE, Stephen; SANDHU, Maryam; HENDERSON, Senka. Emotionally Intense Science Activities. International Journal of Science Education, v.37, n.12, p.1-29, 2015./*ref*/LEITE, Sérgio Antônio da S.; TAGLIAFERRO, Ariane Roberta. A afetividade na sala de aula: um professor inesquecível. Psicologia Escolar e Educacional, v.9, n. 2, p.247-260, 2005./*ref*/LENOIR, Timothy. Instituindo a Ciência: a produção cultural das disciplinas São Leopoldo, RS: Editora UNISINOS, 2003./*ref*/MARTINS, André Ferrer P. 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ISBN 978- 85-61115-04-3.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:31Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2483Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:31Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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